2008-02-16, 17:03
Medlem
Tjena!

Kpte nyligen min frsta mac. Satt och kolla p en massa recensioner och s p youtube innan jag kpte den och mrkte att macbooken startade riktigt snabbt, runt 25 sekunder. Till min stora frvning s tar min macbook minst 40 sekunder att starta. Det r egentligen inte s farligt men det skulle ju inte skada att ha en snabbare uppstart.

Finns det ngot jag kan gra fr att snabba upp uppstarten eller har jag helt enkelt haft "otur" med min macbook?

Tack p frhand
lwo
Citera
2008-02-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lwo
Tjena!

Kpte nyligen min frsta mac. Satt och kolla p en massa recensioner och s p youtube innan jag kpte den och mrkte att macbooken startade riktigt snabbt, runt 25 sekunder. Till min stora frvning s tar min macbook minst 40 sekunder att starta. Det r egentligen inte s farligt men det skulle ju inte skada att ha en snabbare uppstart.

Finns det ngot jag kan gra fr att snabba upp uppstarten eller har jag helt enkelt haft "otur" med min macbook?

Tack p frhand
lwo
Min startar ocks p 40 sek.. och mnga andras ocks s du har inte fel p den .
Fr att f den till att starta snabbare haar jag fr mig att dom har satt i 7200 disk eller ssd.
Citera
2008-02-16, 20:09
Medlem
mrhenkos avatar
Jag skulle kunna tnka mig att den startar fortare om du rensar bort alla program du inte anvnder. En av mina kompisar gjorde s och hans MacBook startar riktigt jvla fort. Jmfrt med min Mac (miniMac) r det sanslst fort och i vrigt r de tv datorerna vldigt lika i prestanda.
Citera
2008-02-17, 00:30
Medlem
Har inte sdr jtte mycket att avinstallera med tanke p att den r helt ny i princip =/
aja, inte sdr jtte mycket att gra t saken.

Tack nd!
Citera
2008-02-17, 00:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Tjena!

Tack p frhand
lwo
Min Intel iMac 20" 2.16Ghz Core2Duo startar upp i Tiger p 17 sec senast jag kollade. Skumt att en Macbook tar s lng tid.
Citera
2008-02-17, 01:39
Medlem
NiV3Rts avatar
Varfr stnga av den?
Att imacen r snabbare r inte s konstigt d den har en 3.5" 7200rpm...
Citera
2008-02-17, 01:53
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Att imacen r snabbare r inte s konstigt d den har en 3.5" 7200rpm...
ok...
Citera
2008-02-17, 01:58
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Kan ju ha att gra med mngden minne.
Citera
2008-02-17, 02:07
Medlem
mrhenkos avatar
Citat:
Har inte sdr jtte mycket att avinstallera med tanke p att den r helt ny i princip =/
aja, inte sdr jtte mycket att gra t saken.

Tack nd!
Fast ven nr den r ny s r det ganska mycket installerat som du kanske inte anvnder. Exempelvis diverse iLife-program.

Nu menar jag inte att dessa r dliga. Tvrt om, de r jttebra. Men om det r ngot iLife-program du som anvndare aldrig anvnder, radera det.

Fast andra sidan: Vad spelar det fr roll hur snabbt en dator startar? Huvudsaken r vl att den r snabb i anvndning och problemfri?
Citera
2008-02-17, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
Fast ven nr den r ny s r det ganska mycket installerat som du kanske inte anvnder. Exempelvis diverse iLife-program.

Nu menar jag inte att dessa r dliga. Tvrt om, de r jttebra. Men om det r ngot iLife-program du som anvndare aldrig anvnder, radera det.

Fast andra sidan: Vad spelar det fr roll hur snabbt en dator startar? Huvudsaken r vl att den r snabb i anvndning och problemfri?

Du har helt rtt, satt och googla en del och upptckte att det var en hel del som startade p ca 40sek. Jag blev bara lite misstnktsam nr jag sg alla videor p youtube, dock s kommer jag inte ihg ifall det var p 10.5.2, jag har nmligen fr mig att det gick snabbare innan jag uppdaterade.

Nej jag har nog inget program som jag vill avinstallera frn de som var installerade redan frn brjan. r fr vrigt riktigt njd med macbooken =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in