2008-02-16, 00:54
Medlem
Som vi alla vet så täcker allriskförsäkringen olyckshändelsen som kan
påverka din dator. T.ex. om man skulle tappa datorn på golvet eller något sådant.

Om jag t.ex. idag köper en dator för 15.000 kr idag och sparar kvittot till det.
1 år senare så ta jag sönder datorn genom en "olyckshändelse"
Ersätter dom mig en helt ny dator för 15000 kr eller ersätter dom en ny dator med liknande hårdvara?

Allt jag behöver är att betala en självrisk på 1.500

Funkar det så i praktiken?
Citera
2008-02-16, 01:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror på vad för "allriskförsäkring" du har, det är olika från bolag till bolag.

Normalt sett så blir du ombedd att lämna in datorn till någon verkstad som avgör hur skadan uppkommit och hur skadad den är och om den går att reparera (brukar vara det vanliga) Går den inte att reparera så får du en rekvisition till en databutik i närheten (i första hand där du köpte den från början) I villkoren står säkert vilken självrisk och värdeminskning som gäller och du får då plocka ut en dator för motsvarande pengar... Hela förfarandet brukar ta 2-3 veckor max...
Citera
2008-02-16, 01:27
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror på vad för "allriskförsäkring" du har, det är olika från bolag till bolag.

Normalt sett så blir du ombedd att lämna in datorn till någon verkstad som avgör hur skadan uppkommit och hur skadad den är och om den går att reparera (brukar vara det vanliga) Går den inte att reparera så får du en rekvisition till en databutik i närheten (i första hand där du köpte den från början) I villkoren står säkert vilken självrisk och värdeminskning som gäller och du får då plocka ut en dator för motsvarande pengar... Hela förfarandet brukar ta 2-3 veckor max...

Som kimdah säger, notera särskilt det där om värdeminskning, den är helt sjuk och reducerar värdet på din dator oproportionerligt och obefogat. Samtliga försäkringsbolag drivs av svin med profit som enda intresse.

Passa dig noga för försäkringsbedrägerier, du kommer i slutändan oftast att få betala mer än vad det är värt.

[EDIT] Säg till om din dator med tillbehör går i golvet, jag har ett tangentbord du kan få köpa billigt.
Citera
2008-02-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Ersätter dom mig en helt ny dator för 15000 kr eller ersätter dom en ny dator med liknande hårdvara?

Nej! Eftersom din dator är ett år gammal och dessutom begagnad så få du bara en bråkdel av 15000 kr. Vet inte hur mycket du få men lång ifrån 15000 kr kan jag lova dig!

Såg nåt likanande på programmet PLUS. Det var nån snubbe som köpte digitalkamera+försäkring. Gissa om han blev besviken när han fick reda på vad han få i försäkring?
Citera
2008-02-16, 01:44
Medlem
Ohfan så det är inte så enkelt som jag trodde. Bäst hålla hårt i datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här