• 1
  • 2
2008-02-15, 15:13
Medlem
(Orkar ni inte läsa all crap så läs bara det i fetstil).

Jag har alltid haft min musik uppdelad på klassiskt sätt, i mina egna mappar osv... Ja ni förstår säkert. Jag har alltid haft PC med winamp innan jag äntligen kunde köpa mig en macbook så det har varit bäst så.

Jag har försökt haft kvar mitt gamla system, eftersom jag ofta lägger över musik till vänner och så. Nu får dom dock klara sig själv eller skaffa ipods för jag tänkte lämna över all hantering av min musik (nästan) till iTunes som det är tänkt.

Har fixat en massa scripts som ska hjälpa mig att snygga till en hel del.

Jag har dock ca 2000 dubletter. Jag har sökt som fan här men inte lyckats hitta något sätt att få bort bara dubletterna. När man trycker "Visa dubletter" så kommer ju både dubletten och "original"filen upp. Så jag kan ju inte ta bort alla dom. Hur gör jag för att få bara en version av låtarna? Jag har tagit hem "Remove Duplicates" scriptet men det funkar inte! 0 duplicates were removed" får jag hur jag än gör.

[b]Jag har en iPhotofråga också.[/B

Jag råkade (fråga mig inte hur för jag vettefan) importera alla ikoner, bilder, osv osv från en jävla massa program (tror jag) bl.a. iTunes (alltså bilder som gör knappar, pause, play osv. Nationssymboler för iTunes store (dvs flaggor). Som ni vet så hamnar bilderna i en mapp som heter "originals" i iPhotomappen. Men är det kopior eller flyttas dom dit? Kan jag slänga bort alla bilderna eller komma alla mina program som använder dom att fuckas upp då? Det gör väl inte så jättemycket att dom ligger där (särskilt efter att jag fuckat upp allting och flyttat på min användaremapp så en massa inställningar försvann, bilder bytte plats osv) men jag vill ha allt så cleant som möjligt. Nu är det en jävla kaos med konstiga bilder på fel plats, en massa dubletter på låtar osv... Måste få ordning på det här och tänkte göra det med hjälp av iTunes och iPhoto...

Hoppas nu inte det här blev alldeles för yrt och att någon kanske förstår vad jag menar och har lust att hjälpa till hehe...
Citera
2008-02-15, 15:14
Medlem
Hm, det kom med ändå. Fan vad störigt det är att Flashback loggar ut en efter 5 minuter! (eller vad det nu är, alldeles för fort iaf).
Citera
2008-02-15, 16:57
Medlem
mrhenkos avatar
Har ingen koll på hur du ska lösa det där med dubletterna, annat än att använda "visa dubletter" och sen manuellt radera en efter en.

Däremot har jag ett förslag på lösning till ditt iPhoto-problem. Börja med att gå in på "inställningar" och fliken "avancerat". Där ser du om det är inställt på att kopiera sånt som läggs till eller inte. Om du ändå är osäker, testa att kasta allt i papperskorgen. Om programmen funkar som de ska ändå så borde det inte vara någon fara att även tömma papperskorgen.

Eventuellt, eftersom du verkat klanta till ganska mycket på en gång, installera om os x och formatera hårddisken.
Citera
2008-02-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
Har ingen koll på hur du ska lösa det där med dubletterna, annat än att använda "visa dubletter" och sen manuellt radera en efter en.

Däremot har jag ett förslag på lösning till ditt iPhoto-problem. Börja med att gå in på "inställningar" och fliken "avancerat". Där ser du om det är inställt på att kopiera sånt som läggs till eller inte. Om du ändå är osäker, testa att kasta allt i papperskorgen. Om programmen funkar som de ska ändå så borde det inte vara någon fara att även tömma papperskorgen.

Eventuellt, eftersom du verkat klanta till ganska mycket på en gång, installera om os x och formatera hårddisken.

Ooh, det blir segt att klicka på två tusen låtar...

Ja, jag har inte tänkt på att kolla inställningarna. Dumt av mig... Fuckade ju upp när jag flyttade på användarmappen som sagt så jag tänkte att det var kört att använda mig av ctrl +z eller så i iPhoto. Ska kolla upp det!

Jag ska installera om OSX också, kanske köper Leopard på samma gång. Men det blir inte förräns i sommar, åker på semester ett tag på söndag och kommer nog inte ha pengar förräns i maj.
Citera
2008-02-15, 17:48
Medlem
siarens avatar
Ja har inte testat programmen själv, men det finns en rad lösningar för att råda bot på dubletterna i itunes.
http://www.hyperbolicsoftware.com/iT...esBarrier.html
http://dougscripts.com/itunes/itinfo/duplicates.php
Citera
2008-02-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Ja har inte testat programmen själv, men det finns en rad lösningar för att råda bot på dubletterna i itunes.
http://www.hyperbolicsoftware.com/iT...esBarrier.html
http://dougscripts.com/itunes/itinfo/duplicates.php

Duplicates har jag testat och det får jag inte att fungera.
Kör DupesBarrier nu, tack ska du ha! Hoppas att det är bra nu bara så jag inte råkar ta bort något annat...
Citera
2008-02-16, 00:18
Medlem
Fan alltså, DupesBarrier var ju rätt så konstigt. Den skapade bara en playlist med alla dubletter (ja, hälften då så man kan slänga alla i playlisten). Men det går ju inte att ta bort låtarna ur biblioteket genom att slänga dom från playlisten. Då försvinner dom ju bara därifrån...

Eller är det jag som inte fattar något? Det går ju inte att vara i Musik (där allt ligger) och sedan sortera efter playlist för att på så sätt kunna ta bort dom. Man kommer ju in i playlisten och tar man bort låtar därifrån är det ju bara just från playlisten dom försvinner, dubletterna är kvar!

Provar FixTunes nu, det skriver "duplicate" i commentfältet så då kan man ju sortera upp efter comment och radera.. Frågan är bara om FixTunes markerar båda (i vissa fall alla fyra) genvägarna eller inte...

Annars måste väl det enklaste vara att flytta ut alla mappar från iTunesmappen (där dom hamnar efter man importerat dom), ta bort all musik från iTunes och sedan importera allt igen. Denna gång utan m3ufilerna (som jag redan tagit bort) och bara EN gång, hehe. Kan man göra så?
Citera
2008-02-16, 00:52
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lance
Fan alltså, DupesBarrier var ju rätt så konstigt. Den skapade bara en playlist med alla dubletter (ja, hälften då så man kan slänga alla i playlisten). Men det går ju inte att ta bort låtarna ur biblioteket genom att slänga dom från playlisten. Då försvinner dom ju bara därifrån...
Tryck Command+Shift+Backspace för att radera låtar ur en playlist, klicka delete files eller liknande när du får frågan.
Citera
2008-02-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Tryck Command+Shift+Backspace för att radera låtar ur en playlist, klicka delete files eller liknande när du får frågan.

Jag får ingen fråga, dom försvinner bara ur playlisten. Ligger fortfarande kvar två exemplar av samma låt. Dom måste ju bort från biblioteket.

Jag tror jag flyttar all musik, tar bort allt från iTunes och importerar sedan tillbaka musiken.
Citera
2008-02-16, 01:06
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Jag får ingen fråga, dom försvinner bara ur playlisten. Ligger fortfarande kvar två exemplar av samma låt. Dom måste ju bort från biblioteket.

Jag tror jag flyttar all musik, tar bort allt från iTunes och importerar sedan tillbaka musiken.
Jag sa nog fel
http://theappleblog.com/2007/08/12/d...rom-playlists/

EDIT: Från kommentarerna:
Citat:
You can also just drag it to the trash icon in the dock. I’m sure the Apple engineers thought it was “the Mac thing to do.” I discovered it before the keyboard shortcut. (Although, I prefer keyboard tricks over mouse ones)
Citera
2008-02-16, 01:06
Medlem
Citat:

Gaah det går ju inte heller! Eftersom iTunes har kopierat låtarna så ligger det ju två ex av varje låt i mapparna i iTunesmappen också. Helvete vad sjukt störigt det här är. Måste ju finnas något enkelt sätt att få bort fittkukdubletterna. Fan är så jävla less alltså... Skitskriptet funkar inte, och fixtunes verkar inte heller funka. Ska prova det igen och låta det stå igång sjukt länge... fan också
Citera
2008-02-16, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Jag sa nog fel
http://theappleblog.com/2007/08/12/d...rom-playlists/

Cool! Tackar, fast jag hatar att känna mig såhär dum. Vad fan är Option för ... knapp ?

Provade Functionknappen ochd et var det såklart! Borde inte ens behövt fundera...

"Enter the “secret” key combination: Option + Command + Delete"

frågan är ju bara om det tar bort båda filerna i biblioteket... gaah jävla pissitunes
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in