Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-15, 00:30
Medlem
x0ms avatar
Installerade 2 nya Western Digital 500 gib här om dagen.
Flyttade över en massa information, gick smärtfritt..

Inatt började den ena HD:n låta lite underligt.. Som den varvar upp, sen ner, upp, sen ner.. Disken sitter fast ganska ordentligt, så jag tror inte det har med upphängning att göra.. Kände lite på disken, och den "vibbrerar" med jämna mellanrum.. Disken är inte mer än 4 dagar gammal, och jag får spader på ljudet..
Har någon nån aning om vad det kan vara?

EDiT; Båda diskarna är SATA.
Citera
2008-02-15, 09:46
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Hade samma problem, låt den hålla på ett tag så ger den sig. Operativsystemet håller på och indexerar disken, den kan vara lite seg, och hålla på sådär tills det är klart. Så fort det är klart så är det inga problem.
Citera
2008-02-15, 12:38
Medlem
Inget att oroa sig för

Precis som föregående inlägg säger så är det inget att oroa sig för. Om det däremot börjar slå i disken istället för att den bara spinner så kan den vara på upphällning och då gäller det att vara snabb på att göra backup.
Citera
2008-02-15, 14:44
Medlem
x0ms avatar
Tack för svar, får leva med det ett tag då
Citera
2008-02-15, 17:14
Medlem
endymions avatar
Sådär har jag i min 500gb samsung spinpoint :P Den har betett sig så sen jag köpte den, 3-5månader kanske så bli inte ledsen om det fortsätter.
Citera
2008-02-15, 19:25
Medlem
x0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Sådär har jag i min 500gb samsung spinpoint :P Den har betett sig så sen jag köpte den, 3-5månader kanske så bli inte ledsen om det fortsätter.

Är bra en av diskarna som väsnas, då har jag 2 identiska..
Blir att skicka tillbaka den om det fortsätter. Datorn står även som mediaserver, och den måste vara så tyst som möjligt..
Citera
2008-02-15, 21:34
Medlem
swebarbs avatar
western är ändå inga tysta diskar direkt, ska du ha tysta men ändå bra så är det samsung som gäller, dom hörs knappt i drift.
Citera
2008-02-15, 21:57
Medlem
x0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
western är ändå inga tysta diskar direkt, ska du ha tysta men ändå bra så är det samsung som gäller, dom hörs knappt i drift.

Har ett dämpat chassi, så det är inga problem.. har totalt 4 WD diskar i som funkar :-/
Citera
2008-03-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guanno63
Precis som föregående inlägg säger så är det inget att oroa sig för. Om det däremot börjar slå i disken istället för att den bara spinner så kan den vara på upphällning och då gäller det att vara snabb på att göra backup.

Sådär är det med mig, den "knäpper" och efter några sekunder så startar datorn om sig.
Är jag försent ute eller behöver jag bara skaffa en extra fläckt som är riktad emot hdd'n?

Lite extra info:
Jag köpte den i fredags förra veckan och la in nästan 200 gb på 2 dagar, efter det så börjad det.

Och sen en annan sak,
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2
Så heter mina Hårddiskar enligt hemsidan där jag köpte men i Bios står det såhär:
1. Sata 1
2. Sata 2

Har jag då en Sata 1 och en sata 2?
Citera
2008-03-04, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bossekong
Sådär är det med mig, den "knäpper" och efter några sekunder så startar datorn om sig.
Är jag försent ute eller behöver jag bara skaffa en extra fläckt som är riktad emot hdd'n?

Lite extra info:
Jag köpte den i fredags förra veckan och la in nästan 200 gb på 2 dagar, efter det så börjad det.

Och sen en annan sak,
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2
Så heter mina Hårddiskar enligt hemsidan där jag köpte men i Bios står det såhär:
1. Sata 1
2. Sata 2

Har jag då en Sata 1 och en sata 2?
Låter som om disken kan vara defekt. kör en scanning av diskytan och sektorerna med tex scandisk.
Du kan även ha fel på filerna och om den saken gäller viktiga filer, tex windowsfiler, så kan det bli så här.

Den Samsungdisken brukar vara rätt kall, ladda ner ett tempprogram och kolla tempsen, brukar ligga under 40 men upp till 50 är okey.
Evererest Ultimate är ett bra progg för att kolla massor med saker.

Dina diskar och benämining...är det inte namnet i bios du syftar på nu och inte vilken inställning de har ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in