2008-02-14, 10:59
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Då jag aldrig har behandlat mina köksverktyg med någon större överdriven kärlek (knivar undantaget) så har nu en del av mina skärbräden i trä börjat kännas torra och spruckna.
Har dock hört talas om en för ändamålet tillverkad olja som man smörjer in sina bräden med för behandling.

Någon som vet var man kan få tag i den här mirakelkuren och ungefär berätta om det är mer komplicerad behandling än att bara smörja in dom rakt upp och ner?
Citera
2008-02-14, 11:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Enklaste saken i världen!

Köp en flaska parafinolja. Finns i varje färgaffär. Eller på IKEA.

Det ska vara parafinolja eftersom den inte härsknar, smakar eller luktar. Givetvis är den totalt ofarlig att förtära också.
Lägg på rikligt och låt det dra över natten, torka av överflödet. Klart! Ta lite på ett hushållspapper nån gång ibland för att underhålla träbiten.

Kör inte med matolja, eftersom sån olja härsknar och då börjar trägrejerna lukta.

Lycka till!
Senast redigerad av Kingen_king 2008-02-14 kl. 11:07.
Citera
2008-02-14, 11:04
Medlem
Nikeniks avatar
Parafinolja. Köpes billigast på Biltema.

Det är bara att smörja in rikligt med olja. Förslagsvis på kvällen så oljan får stå och dra in över natten.

Är din skärbräda spruken och "ful" så kan jag rekomendera att du köper ett nytt slaktarblock och oljar in det regelbundet. Då håller det flera flera år.
Citera
2008-02-14, 11:06
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Toppen!
Tack mina vänner, Parafinolja ska inhandlas...
Citera
2008-02-14, 11:07
Medlem
Jag tror det är paraffinolja man ska använda. Smak-, färg- och luktlöst. Härsknar inte. Knivar.nu har en 500ml flaska för 59 kr.

Edit: Haha, här var man "långsam".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in