• 1
  • 2
2008-02-14, 10:58
Medlem
Hej, jag har Debian Etch, och har lite problem med nerladdning, jag har kollat om jag har några öppna portar med ett kommando jag hittade på ett annat forum som jag inte kommer ihåg nu, i Azureus till exempel får jag aldrig mer än 4-5 kb/s, men när jag kör gnome bittorrent som kom med från början kan jag komma upp i runt 700-800 kb/s, finns det något sätt för mig att kanske använda samma port till azureus eller dc++ som jag använder till gnome bittorrent? I Azureus får jag även när jag testar olika portar felet "NAT fel", vad betyder NAT?

Tack på förhand.
Citera
2008-02-14, 11:01
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distress
Hej, jag har Debian Etch, och har lite problem med nerladdning, jag har kollat om jag har några öppna portar med ett kommando jag hittade på ett annat forum som jag inte kommer ihåg nu, i Azureus till exempel får jag aldrig mer än 4-5 kb/s, men när jag kör gnome bittorrent som kom med från början kan jag komma upp i runt 700-800 kb/s, finns det något sätt för mig att kanske använda samma port till azureus eller dc++ som jag använder till gnome bittorrent? I Azureus får jag även när jag testar olika portar felet "NAT fel", vad betyder NAT?

Tack på förhand.

Om du vet vilka portar som är öppna så kan du väll skriva in de i inställningar på Azureus tror jag. Annars kan jag bara hänvisa dig till http://www.portforward.com/ bästa sidan för allt om att öppna portar, fins anpassade guider för router/program du ska öppna portarna för.
Citera
2008-02-14, 11:17
Medlem
rahanjams avatar
Nat betyder krypterad trafik . Du kan använda nmap för att ta reda på dina öppna portar. För att öppna portar så gör du en portforward vilket innebär att du ansluter till din router och öppnar för det hela
Citera
2008-02-14, 11:46
Medlem
Nmap var det ja! Men jag tror inte jag har några öppna portar, som inte används.
Men jag provar med portforward-sidan, tack så mycket båda två!
Citera
2008-02-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Nat betyder krypterad trafik .
Det tvivlar jag på om det nu inte är någon väldigt Azureus specifik term. Skulle snarare säga att det betyder network address translation eller port forwarding from folk brukar kalla det.

EDIT: Bör nog påpeka att NAT ej är synonymt med port forwarding. Skulle nog få skit för det annars.
Senast redigerad av Gellmo 2008-02-14 kl. 12:04.
Citera
2008-02-14, 13:38
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gellmo
Det tvivlar jag på om det nu inte är någon väldigt Azureus specifik term. Skulle snarare säga att det betyder network address translation eller port forwarding from folk brukar kalla det.

EDIT: Bör nog påpeka att NAT ej är synonymt med port forwarding. Skulle nog få skit för det annars.

Att en lina är natad betyder att informationen som går igenom den är krypterad. väl ?
Citera
2008-02-14, 13:43
Medlem
Tormandys avatar
NAT står för network address translation.
Bara för man kör NAT betyder det inte att traffiken är krypterad(Har jag fått för mig) , läs mer här :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network...ss_Translation
Citera
2008-02-14, 20:58
Medlem
rahanjams avatar
Network Address Translation

NAT (Network Address Translation är för att låta ett antal datorer ansluta till en internet anslutning med en eller flera ip adresser. En NAT Har 2 sidor . LAN / WAN.
Lokalt så är ip adresserna ur en egen nummerserie. När ett paket ska skickas från en "client" ut på nätet får han tillgång till ett externt ip som är "temporärt" och när han får svar tillbaka så översätts det hela till rätt ip adress igen..

Nat använder man oftast då man har ett stort domän (eller liknande) inom kanske ett företag dvs något stort lokalt nätverk. Man vill dölja detta lite från internet och använder sig av NAT "kryptering".

Så har iallafall jag förstått NAT och jag orkar inte gå in på någon wikipedia sida.
Citera
2008-02-14, 21:20
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
och jag orkar inte gå in på någon wikipedia sida.
haha jo tjena, dina ord är ju som tagna från wikipedia, några små ändringar och förvrängningar. sen att du fortfarande inte fattar gör bara saken roligare
Citera
2008-02-14, 21:40
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
NAT (Network Address Translation är för att låta ett antal datorer ansluta till en internet anslutning med en eller flera ip adresser. En NAT Har 2 sidor . LAN / WAN.
Lokalt så är ip adresserna ur en egen nummerserie. När ett paket ska skickas från en "client" ut på nätet får han tillgång till ett externt ip som är "temporärt" och när han får svar tillbaka så översätts det hela till rätt ip adress igen..

Nat använder man oftast då man har ett stort domän (eller liknande) inom kanske ett företag dvs något stort lokalt nätverk. Man vill dölja detta lite från internet och använder sig av NAT "kryptering".

Så har iallafall jag förstått NAT och jag orkar inte gå in på någon wikipedia sida.

Citat:
Unfortunately, NAT reduces the number of options for providing
security. With NAT, nothing that carries an IP address or information
derived from an IP address (such as the TCP-header checksum) can be
encrypted. While most application-level encryption should be ok, this
prevents encryption of the TCP header.

On the other hand, NAT itself can be seen as providing a kind of
privacy mechanism. This comes from the fact that machines on the
backbone cannot monitor which hosts are sending and receiving traffic
(assuming of course that the application data is encrypted).

RFC 1631 (The IP Network Address Translator (NAT)
Citera
2008-02-15, 07:48
Medlem
rahanjams avatar
I rest my case.
Citera
2008-02-15, 08:22
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
I rest my case.

"Tekniken gör det möjligt att ansluta många datorer till en internetanslutning med en eller några gemensamma IP-adresser. NAT är en funktion som byggs in i den brandvägg eller router som ansluter det lokala nätet till Internet (eller annat nät)." - Wikipedia

Med "While most application-level encryption should be ok, this
prevents encryption of the TCP header" (RFC1631) menas att eventuell kryptering ligger på applikationslagret. Se OSI-modellen.

Att man använder NAT innebär alltså inte att man använder "NAT kryptering".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in