• 1
  • 2
2008-02-14, 05:49
Bannlyst
Ponera att en människa gör en maträtt med samma recept men den ena människan han gör den för älskar han något enormt, kommer man kunna känna skillnaden på maträtterna?

Det här ponerar såklart att tillagningsmetoden är densamma.
Citera
2008-02-14, 06:33
Medlem
Yes...s avatar
Om de lagar maträtten på exakt samma sätt kommer man inte kunna märka någon skillnad på dem, nej. Hur skulle man kunna gör det?

Men om man bara ger ett recept och verktyg till två personer, där den ena verkligen älskar något och den andra inte, kommer nog den som inte älskar att slarva och få en sämra måltid än älskaren.
Citera
2008-02-14, 09:15
Medlem
apgujeongs avatar
Mja, om både recept och tillagningsmetod är densamma kan man nog inte känna någon skillnad.

Grejen är ju att den som lagar mat med kärlek väljer lite bättre råvaror, skivar vitlöken lite tunnare, låter tomatsåsen koka lite längre etc.
Citera
2008-02-14, 11:22
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Kan lova dig att under matlagningen av rätterna på även dom "bästa" restaurangerna så känner ingen någon särskild "kärlek" till maten under matlagningen, däremot snabbt, noggrant och effektivt kanske...

Å andra sidan flödar säkert kärleken under den "kreativa fasen" då man sitter och tänker och väljer recept osv...
Kärlek till någonting ger ju en även respekt för det korrekta utförandet...
så JA!
Mat (iaf påkommen av kärlek), ger bättre mat
Citera
2008-02-14, 11:22
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Nu börjar vi komma in på de stora och odödliga Frågorna! Gillar tråden

Tror absolut att lite passion i köket, för maten eller för människor i ens närhet, livar upp matlagandet och ger lite mer finess till alltihop. Man anstränger sig lite mer helt enkelt, och saker som känns komplicerade annars blir lätta och roliga.

Men givetvis: lagas maten på _exakt_ samma sätt så spelar det ju ingen roll om maten är tillagad med kärlek eller inte.

En brasklapp dock, och det är att jag personligen har en tendens att överarbeta saker och ting lite ibland när det blir alldeles för kärleksfullt.. Då tappar man balansen i maträtten och det hade kanske i slutändan varit bättre med lite mindre ansträngning.
Citera
2008-02-14, 11:25
Medlem
ubersantas avatar
Enligt Chris de Kök så kan det finnas en viss skillnad. Men lägg för fan inte bajs i maten!
Citera
2008-02-16, 16:17
Medlem
Natan Röds avatar
Jodå det stämmer !

Jag har fått lära mig att våfflor skall gräddas med kärlek och smör.

//NR
Citera
2008-02-16, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Natan Röd
Jodå det stämmer !

Jag har fått lära mig att våfflor skall gräddas med kärlek och smör.

//NR
Har hört samma sak
Citera
2008-02-16, 18:56
Medlem
Kimgrens avatar
Vad var det nu igen för sorts bullar som bakades med hjälp av kärlekssafter, kvinnans sådana. De knådade helt enkelt degen mellan benen innan bullen åkte in i ugnen.

Mjölk och salt skulle kanske kunna bytas ut mot den manliga kärlekssaften =)
Citera
2008-02-16, 22:31
Medlem
knoxahs avatar
Jag har alltid trott att det är som att man uppskattar det den personen gör mer...

Till exempel gör alltid mamma eller mormor godast bullar även om alla använder samma recept.
Citera
2008-02-16, 23:04
Medlem
AnkJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Enligt Chris de Kök så kan det finnas en viss skillnad. Men lägg för fan inte bajs i maten!

Varan-TV über alles!

Här är klippet: http://www.youtube.com/watch?v=rCiTYI4mLsA

Bajsdelen är i slutet ^^
Citera
2008-02-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Ponera att en människa gör en maträtt med samma recept men den ena människan han gör den för älskar han något enormt, kommer man kunna känna skillnaden på maträtterna?

Det här ponerar såklart att tillagningsmetoden är densamma.
Om du lagar mat till någon du älskar enormt (nyförälskad), lägger du kanske ner hela din själ i matlagningen. Du kryddar, smakar av, vill ha det hela perfekt. Du dukar fint, levande ljus osv (man äter ju som bekant även med ögonen). När ni väl varit gifta ett par år, och visserligen älskar varandra, lagar du maten mer slentrianmässigt (utom vid särskilda tillfällen) och slänger fram maten på bordet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in