2008-02-14, 00:21
Medlem
Hej.

Jag har lite funderingar på att testa ubuntu och jag har en Sony vaio. Har Testat massa saker på min dell men kan fan inte få skiten att funka (Bad PBR)
Jag har vista nu och är väldigt missnöjd (segt som tusan och tar mkt minne)
Finns det något kännt problem mellan Ubuntu och Sony?
Jag har googlat lite om att ha 2 Os då tänker jag xp och ubuntu men är det svårt att fixa?
Finns det någon annan linux som skulle kunna passa? ge förslag

Va snäll är inte så high tech på sådant.

Mvh Oscar
Citera
2008-02-14, 00:24
Medlem
nat0ns avatar
vad för vaio har du exakt?
jag har en VGN-AR41L, kör senaste ubuntu 7.10. allt funkade direkt förutom webcamen.
om du installerar windows xp först är det simpelt att lägga på t.ex ubuntu och dualboota. om du gör tvärtom, blir det lite knepigare men går att ordna.
Citera
2008-02-14, 12:33
Medlem
ok, men du är det jätte lätt (bara att installera sen funka?) eller kanske ja behöver en guide eller något program?

tack för hjälpen
/oscar
Citera
2008-02-14, 13:11
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master Orre
ok, men du är det jätte lätt (bara att installera sen funka?) eller kanske ja behöver en guide eller något program?

tack för hjälpen
/oscar

Hur stor vana har du? Se till att ha en bit av din disk opartionerad och så bränner du ut en version av ubuntu. (Se installera ubuntu guiderna här på forumet)

Antingen så kommer du efter installationen ha en burk som fungerar utan problem eller så får du läsa lite i forum och fråga efter hjälp. Det som måste kommas ihåg är att linux är inte windows och är du inte redo så kör dualboot. Ett alternativ ifall du vill testa är Wubi, dock så slutar det oftast med att man installerar på riktigt iaf.

Men ge det några veckor och lite bök, du kommer riva ditt hår, vakna skrikandes i sömnen saker som sudo apt-get.. Men efter några veckor kommer du inse att det inte var så svårt och skämmas lite för alla nybörjar frågor du ställt på forum och liknande. (Jag vet för jag har gjort det)

Men lycka till och ge det ett tag.
Citera
2008-02-14, 14:23
Medlem
Det är inte särskilt svårt att installera ubuntu, det är bara att stoppa i en skiva och göra som den säger typ. Antar att man låter ubuntu välja partioner automatiskt/guidat?(typ swap och så, om man aldrig testat innan, jag väljer alltid manuellt). Hur det funkar på sony vaio vet jag inte dock, vet inte ens om man måste ha nån speciellt version om man kör laptops så att touchpad etc funkar?

Om du redan har xp installerat på en partition och har tillräckligt plats ledigt så ska du kunna välja vilket du vill köra när datorn startar(om allt gick rätt då =) ).

Annars kanske du kan testa wubi som nån sa, man bara installerar det i windows och trycker på en ikon så kan man köra ubuntu, men jag vet inte hur bra det funkar. http://wubi-installer.org/
Citera
2008-02-14, 16:01
Medlem
h-kans avatar
Jag sitter oxå på en Sony Vaio och har lyckats få igång allt utom vissa FN-keys. Med lite trixande får du igång allt så som webcam, tv-ut och till och med packet injection om du har Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG kortet...
Citera
2008-02-14, 19:04
Medlem
ja skulle vilja testa ubuntu innan går det bra att installera på extern hårdisk
ja vet hur ja ändrar boot å så.

jag har testat gparted men det är helt konstigt det är med de man partitionerat med?

ska ladda ner xp sen testa wubi (vista nu, dödar snart gates fyfan va dåligt os)
Senast redigerad av Master Orre 2008-02-14 kl. 19:33.
Citera
2008-02-15, 16:15
Medlem
Kanske kan något från följande sidor vara till nytta:
http://www.linux-on-laptops.com/sony.html
http://tuxmobil.org/sony.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem