• 1
  • 2
2008-02-13, 23:21
Medlem
noidels avatar
Vad är skillnaden mellan dessa tiggare:

En som går runt i tunnelbannorna och visar ett kort med en bild på "hans barn" som är sjuk och behöver vård.

En som sätter upp en enorm affisch som ber dig förhindra slavlönerna i afrika genom att bidra med ett sms till saken.

Vad är det för skillnader mellan dessa? Är båda parasiter? Är den ena parasiten då bättre än den andra?
Citera
2008-02-13, 23:33
Medlem
Jordens avatar
Den ena vill ha ett bättre leverne för sig som person, den andra vill (förutsatt att det inte är en altruist) av skamkänslor kanske dela med sig av välståndet till de som har det sämre ställt. Jag ser inte parasittendenserna hos någon av de två.
Citera
2008-02-14, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorden
Den ena vill ha ett bättre leverne för sig som person, den andra vill (förutsatt att det inte är en altruist) av skamkänslor kanske dela med sig av välståndet till de som har det sämre ställt. Jag ser inte parasittendenserna hos någon av de två.

Jag är bakom dig. Dock tror jag inte att altruism existerar utan ser istället skamkänslorna som det mest positiva, som vi alla borde ha mer av. Denna smutsiga lyx vi lever i!!
Citera
2008-02-14, 11:50
Medlem
noidels avatar
okej affischen jag tänker på ser man en bild på en svart tjej böjd med massa grenar på ryggen. sen står det stort över, slavgöra. i högra övre hörnet SMS...(Nr)
väldigt lite information

killen/tjejen i tunnelbannan, som enligt myten skickar pengar till sitt hemland, ger mycket mer information på sin pappersbit än de stora bolaget.

ändå blir folk mer obekväma när han/hon sträcker ut handen än när affischen trycks upp rakt i ansiktet plus bombar dig genom tv dygnet runt.

i båda fallen har du som individ ingen aning om vad som händer med dina pengar men båda verksamheterna är lika beroende av din allmosa...
Citera
2008-02-17, 01:03
Medlem
Philemon046s avatar
Mannen som står i tunneln står där för sin egen självbilds skull. Han överlever utan pengarna han får.

Mannen som tigger åt sin egen familj gör något förnedrande för att försörja sin familj.

Jag ser inte någon av dem som parasiter.
Citera
2008-02-17, 01:23
Medlem
StigAllans avatar
En spark i röven på alla som tigger!
Har dom inte fattat att det finns en socialtjänst?
Troligt är det lata zigenare från någon öststat.
Vägra att ge slantar till fiolplågare och än mera uppenbart vuxna män som sitter på knä och gnäller högt på obegripligt språk!
Har dom inte ens rätt till socialbidrag, ignorera eller visa ditt förakt.
Citera
2008-02-17, 01:26
Medlem
saftad_burks avatar
Jag skulle skänkt slantar till dom båda!

Edit: märkte att frågan var vad som var skillnaden mellan tiggarna, på det svarar jag att den ena gör det för sig och sin familj medans den andra gör det för folk som har det många gånger sämmre ställt än luffarna i sverige har det!
Senast redigerad av saftad_burk 2008-02-17 kl. 01:28.
Citera
2008-02-17, 03:25
Medlem
Instämmer med föregående skribenter. Den ena vill andra väl, den andre vill sig själv väl. Och jag tycker inte att någon av dem är parasiter, alla föds inte med samma förutsättningar och alla gör vi dumma val någon gång i livet. Jag ger gärna pengar till båda om jag har.

Däremot tycks många vara av en annan mening, att man inte ska skänka till de som behöver. Men det har förmodligen att göra med hattrenden som har varit väldigt populär ett tag nu. Egoism, ateism, antihjältar i media etc. är några av delarna som får oss att bli mer och mer själviska för var dag som går. Det känns inte som att det finns mycket hoppingivande ting kvar som får oss att kämpa för annat än vår egen överlevnad.
Citera
2008-02-17, 10:08
Medlem
noidels avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parasit

"Zoologiskt menas med parasit en organism som lever vidhäftad vid en annan organism (ett värddjur eller en värdplanta) och tar sin näring ifrån denna"

Näringen är i detta fall kapital... någon som förstår hur jag tänker?
Citera
2008-02-17, 12:45
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noidel
Vad är skillnaden mellan dessa tiggare:

En som går runt i tunnelbannorna och visar ett kort med en bild på "hans barn" som är sjuk och behöver vård.

En som sätter upp en enorm affisch som ber dig förhindra slavlönerna i afrika genom att bidra med ett sms till saken.

Vad är det för skillnader mellan dessa? Är båda parasiter? Är den ena parasiten då bättre än den andra?

Fan vad synd det är om dig som måste utsättas för sånt hemskt. Varför kan du inte bara få leva i överflöd utan att bli störd av såna petitesser som att ditt leverna finansieras av slavarbete på andra platser på jorden
Du har mitt medlidande.
Citera
2008-02-17, 12:48
Medlem
plles avatar
Att bygga en hypotes och dra paralleller kring parasiter är inte svårt.

Ska vi kalla alla de som lånar böcker på bibliotek för parasiter också?
Citera
2008-02-17, 13:24
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philemon046
Mannen som står i tunneln står där för sin egen självbilds skull. Han överlever utan pengarna han får.

Mannen som tigger åt sin egen familj gör något förnedrande för att försörja sin familj.

Jag ser inte någon av dem som parasiter.

Precis, folk säger att "pengarna går ju ändå bara till knark" när den slitne tiggaren står i tunnelbanan, varpå de går raka vägen till en skivbutik och köper Mötley Crues senaste platta utan att fundera över var pengarna går till där. Ursäkta för OT, men var bara tvungen att dra upp hycklandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in