2008-02-14, 23:56
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Torsdagen till ära vill jag plocka fram punschen, vars betydelse kan ledas till hindins "panc" och sanskritens "panca"-fem. Det rör sig om de fem bestånsdelarna i blandningen: vatten, sprit, citronsaft, socker och någon krydda. Utan att vara hemma på punchblandningens område (förutom att tillsätta is) undrar jag om den inte ska döpas om till sexan eller sjuan (på sanskrit med respekt för engelsmännens påfund) för någonting säger mig är det rör sig om flera olika kryddor.
Jag är tämligen säker på att jag någonstans läst att de ursprungliga ingridienserna var arrak, socker, citronsaft, te och vatten - och att den ursprungligen dracks varm.

Kul att så många redan joinat den tråd förresten - etymologi är roligt!
Citera
2008-02-15, 00:32
Medlem
kalaas avatar
Senast jag var på Naturhistoriska riksmuseet (sisådär tio år sedan) så fanns det en liten, gulnad skylt på sidan av vargmontern. Enligt vad jag minns så förtäljde den att det var vanligt att skydda sin tamboskap gentemot varg genom att lägga ut förgiftat kött. Just detta förgiftade vargbete kallades - enligt skylten - "luder".

Om det har någon koppling till dagens definition av "luder" (lösaktig, slampa, etc) låter jag vara osagt, men det känns ju inte helt osannolikt om man håller "förgiftat kött" i åtanke.
Citera
2008-02-15, 00:43
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaa
Senast jag var på Naturhistoriska riksmuseet (sisådär tio år sedan) så fanns det en liten, gulnad skylt på sidan av vargmontern. Enligt vad jag minns så förtäljde den att det var vanligt att skydda sin tamboskap gentemot varg genom att lägga ut förgiftat kött. Just detta förgiftade vargbete kallades - enligt skylten - "luder".

Om det har någon koppling till dagens definition av "luder" (lösaktig, slampa, etc) låter jag vara osagt, men det känns ju inte helt osannolikt om man håller "förgiftat kött" i åtanke.

Ja, luder har även betytt ’kadaver, dött kött’ och alltså i viss mån genomgått samma utveckling som sin synonym as, som dock stannat vid att vara allmänt nedsättande (och förstärkande).

I Orsaskogarna finns för övrigt en före detta fäbod som heter Luderbygge. Och vill man inte bo där kan man alltid flytta till Rövhålet lite längre norrut.
Citera
2008-02-15, 00:48
Medlem
Egon3s avatar
SAOB konstaterade redan 1941 att LUDER handlar om lömska lockelser i flera
sammanhang. SAOB antyder att ordet luder har samma rot som andra ledet
i det moderna tyska verbet "einladen".
Citera
2008-02-15, 01:42
Medlem
Slöfock.

Fock kommer av verbet focka, nära besläktat med engelskans fuck.
Citera
2008-02-15, 10:26
Medlem
Kryžininkass avatar
En annan gammal favorit jag nu blev påmind om är ryskans vynut’ ’ta ut’: prefix (vy-), suffix (-nu-), infinitivändelse (-t’). Roten har försvunnit helt.
Citera
2008-02-15, 10:41
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
En annan gammal favorit jag nu blev påmind om är ryskans vynut’ ’ta ut’: prefix (vy-), suffix (-nu-), infinitivändelse (-t’). Roten har försvunnit helt.

Kul exempel. Ungefär som låtsasordet "Anbehetelser" som synonym till affix.

En annan kul etymologi är den till örngott. Ordet har ingenting med fågelgodis att göra, utan är förmodligen sammansatt av en genitiv av öra och ett ord gat, förmodligen en avledning från ett verb som motsvaras av sv. gitta, isl. geta och eng. get, kanske i betydelsen "ta emot". Ett örngott är alltså det som tar emot örat när man lägger sig.
Citera
2008-02-15, 11:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
Kul exempel. Ungefär som låtsasordet "Anbehetelser" som synonym till affix.

En annan kul etymologi är den till örngott. Ordet har ingenting med fågelgodis att göra, utan är förmodligen sammansatt av en genitiv av öra och ett ord gat, förmodligen en avledning från ett verb som motsvaras av sv. gitta, isl. geta och eng. get, kanske i betydelsen "ta emot". Ett örngott är alltså det som tar emot örat när man lägger sig.

Örngottet tat emot örat, men vad är det egentligen örngottet vilar på? Blev nyfiken på kudde och började slå i orböckerna. Nationalencyklopedin talar om "ntg välvt". Svensk etymologisk ordbok bjöd för mig på en överrakning: kudde är besläktat med "testikel". Sov gott.
Citera
2008-02-15, 11:40
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Örngottet tat emot örat, men vad är det egentligen örngottet vilar på? Blev nyfiken på kudde och började slå i orböckerna. Nationalencyklopedin talar om "ntg välvt". Svensk etymologisk ordbok bjöd för mig på en överrakning: kudde är besläktat med "testikel". Sov gott.

Nu hade du nog lite bråttom i din läsning eller också tolkar jag ditt inlägg fel. Men ordet kudde är i alla fall inte besläktat med ordet testikel. Däremot är ordet kudde ursprungsidentiskt med det kodde som betyder ’testikel’.

Och varför inte? Prins John sover ju på sin penningpung.
Citera
2008-02-15, 12:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nu hade du nog lite bråttom i din läsning eller också tolkar jag ditt inlägg fel. Men ordet kudde är i alla fall inte besläktat med ordet testikel. Däremot är ordet kudde ursprungsidentiskt med det kodde som betyder ’testikel’.

Och varför inte? Prins John sover ju på sin penningpung.

Tack för det! Nu kan jag sova lugnt.
Citera
2008-02-15, 14:43
Medlem
Mark Gs avatar
Ordet kul har en rolig etymoligi. Det är egentligen en förkortning av ordet kulört(a). Användes ursprungligen i annonser:

"Kul. skjortor..."

Ett annat roligt ord är sky i betydelsen köttsaft. Det är ett låneord från franskan med försvenskad stavning. På franska stavas det jus. Samma ord har också lånats av engelskan fast då med stavningen juice.

Sky och juice är alltså samma ord från början, vilket inte är helt uppenbart.
Citera
2008-02-15, 14:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Ordet kul har en rolig etymoligi. Det är egentligen en förkortning av ordet kulört(a). Användes ursprungligen i annonser:

"Kul. skjortor..."

Det vore visserligen kul om det stämde, men ett bättre förslag är i mitt tycke den tolkning som utgår från finskans kyllä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in