2008-02-13, 21:30
Medlem
Pallemans avatar
Tjenixen!

Mitt ntverk bestr av tre datorer. En med 802.11g och tv med 802.11n. En AirPort Extreme skall infrskaffas.

r jag d tvungen att kra p g-hastighet, eller knner APE:n av vilka datorer som r anslutna och ndrar drefter hastigheten? Allts, om t ex de tv datorerna med N-hastighet r anslutna medan den med g r avstngd, krs ntverket p N tills g-datorn ansluter?

Kanske blev rrigt, men jag hoppas att ni frstr nd.
Citera
2008-02-13, 23:36
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Tjenixen!

Mitt ntverk bestr av tre datorer. En med 802.11g och tv med 802.11n. En AirPort Extreme skall infrskaffas.

r jag d tvungen att kra p g-hastighet, eller knner APE:n av vilka datorer som r anslutna och ndrar drefter hastigheten? Allts, om t ex de tv datorerna med N-hastighet r anslutna medan den med g r avstngd, krs ntverket p N tills g-datorn ansluter?

Kanske blev rrigt, men jag hoppas att ni frstr nd.

nu r jag inte hemma och kan kolla med min APE, men om jag minns rtt r det s hr:
antingen vljer man att snda i 2,4GHz (802.11 b/g/n) eller 5GHz (802.11 a/n), och routern vljer inte sjlv vilket lge den r i beroende p klienterna, utan det r en instllningsfrga i programvaran. 2,4GHz-lget har strre kompabilitet, men behftat med kortare range och utstts fr mer interference frn andra g-ntverk; 5GHz-alternativet r mer robust och har strre signalstyrka, men smre kompabilitet. sjlv kr jag rent n-lge och njuter av finfina hastigheter in/ut och lsa/skriva till den APE-kopplade HDn.
Citera
2008-02-14, 07:08
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
nu r jag inte hemma och kan kolla med min APE, men om jag minns rtt r det s hr:
antingen vljer man att snda i 2,4GHz (802.11 b/g/n) eller 5GHz (802.11 a/n), och routern vljer inte sjlv vilket lge den r i beroende p klienterna, utan det r en instllningsfrga i programvaran. 2,4GHz-lget har strre kompabilitet, men behftat med kortare range och utstts fr mer interference frn andra g-ntverk; 5GHz-alternativet r mer robust och har strre signalstyrka, men smre kompabilitet. sjlv kr jag rent n-lge och njuter av finfina hastigheter in/ut och lsa/skriva till den APE-kopplade HDn.

S om jag frstr dig rtt r jag tvungen att kra p 2,4Ghz och 802.11.g ? Damn you, Mac mini!
Citera
2008-02-14, 08:13
Medlem
Pallemans avatar
Kunde inte redigera mitt inlgg, men jag googlade lite och fann detta.

Citat:
Performance degradation from using G and N machines simultaneously were negligible when just browsing the internet, and our Apple guy said it only affects N machines only for the duration that the G machines are sending data. Not a huge deal unless you're using both to stream files simultaneously, in which case we'd recommend you plug in to Ethernet anyway.

Som jag tolkar det s r det s att den vljer hastighet sjlv, efter vilken hastighet de anslutna datorerna klarar av.

Citatet kommer hrifrn http://gizmodo.com/gadgets/wireless/...you-237233.php
Citera
2008-02-14, 17:26
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Kunde inte redigera mitt inlgg, men jag googlade lite och fann detta.

Som jag tolkar det s r det s att den vljer hastighet sjlv, efter vilken hastighet de anslutna datorerna klarar av.

Citatet kommer hrifrn http://gizmodo.com/gadgets/wireless/...you-237233.php

ja, jag tror att det dr stmmer, det r ett "mixed" 2,4GHz-lge som routern krs i, jag tror jag missuppfattade din frga! jag frestllde mig att du ville kra 5GHz med n-klienter (och f fina hastigheter) och 2,4GHz med g-klienter, men nu nr jag lser frgan igen s frstr jag vad du menar.

jag testade sjlv att kra mixed lge ett kort tag (en stationr dator med bara std fr g fanns i bilden); 15-20 andra trdlsa ntverk fanns i nrheten, olidligt lga hastigheter pga all interference. krde den stationra i wired mode och slog ver routern till 5GHz - allt funkade finfint!
Citera
2008-02-14, 17:40
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
ja, jag tror att det dr stmmer, det r ett "mixed" 2,4GHz-lge som routern krs i, jag tror jag missuppfattade din frga! jag frestllde mig att du ville kra 5GHz med n-klienter (och f fina hastigheter) och 2,4GHz med g-klienter, men nu nr jag lser frgan igen s frstr jag vad du menar.

jag testade sjlv att kra mixed lge ett kort tag (en stationr dator med bara std fr g fanns i bilden); 15-20 andra trdlsa ntverk fanns i nrheten, olidligt lga hastigheter pga all interference. krde den stationra i wired mode och slog ver routern till 5GHz - allt funkade finfint!

Lter ju inte s roligt. Inte fr att jag har s mycket andra trdlsa ntverk i nrheten men.. ett kanske.

Bor ute i ingenstans, om du inte frstod det.

I alla fall.. jag ska prova kra p mixed mode.. om det suger riktigt hrt fr jag vl dra en kabel till minin och kra 5Ghz och N-hastighet p de andra. Tack fr hjlpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in