2008-02-13, 19:04
Medlem
Hur lång livslängd har en dvd brännare?

Nu har min dvd brännare börjat krångla riktigt, får knappt ut en enda bra film längre utan alla blir bad disc i både dvd spelare och datorn. Funkar dom så hackar de väldigt mycket osv.
Då bränner jag med verbatim som jag alltid gjort förut.

Brännaren är 2,5 år gammal tror jag och har bränt bortåt 300 filmer kanske.
Har provat med både imgburn och dvddecrypter där det nästan alltid funkat fint förut.
Citera
2008-02-13, 19:37
Medlem
Ljunglöfss avatar
Jag har haft min brännare och dator sen tre år+ tillbaka och den funkar fortfarande fint, bränner nästan minst en skiva per dag.

Massa serier, filmer osv, även spel till x360.
Citera
2008-02-13, 20:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Tror jag läste något på nätet förutom detta och där påstogs det att en dvd-brännare ungefär har en livslängd på cirka 5år. Detta var förutsatt man använde den normalt. Man får sämre kvalite på bränningen och jag minns inte vad mera det var dom sa.

Dom menade på att lasern blir sämre med åren pga komponenterna slits eller något, jag minns inte så noga. Å andra sidan gäller detta för nästan all elektronik, den slits helt enkelt.

Sedan kan det ju vara så att du har ett sämre exemplar som helt enkelt gått sönder, så är det. Beror på vilken serie man fick osv, lite tur och otur helt enkelt.
Citera
2008-02-13, 23:42
Bannlyst
Köper man en NEC för 300:- får man räkna med att den inte håller lika länge som en Plextor för tre gånger så mycket!
Citera
2008-02-14, 00:25
Moderator
Falukropps avatar
Det är väl laserdioden som inte pallar hur länge som helst.

Men sitter man inte och tokbränner så ska brännarn nog klara sig bra länge, förutsatt att det inte är rent crap. Haft min Plextor PX-716A ett bra jäkla tag nu.
Citera
2008-02-14, 07:51
Medlem
KattenMyss avatar
Min brännare från -04 fungerar fortfarande förutom att den är svår att öppna när det ligger en skiva i (Misstänker att jag våldat lite förmycket när jag bytt grafikkort och grejer)

Och den har brännt en massa skit och med mycket varierad skivkvalite.
Citera
2008-02-14, 08:04
Medlem
DennisOlofs avatar
Falukropp, kan stämma.

Jag minns inte men det var intressant läsning.
Citera
2008-02-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge N. Prajd
Köper man en NEC för 300:- får man räkna med att den inte håller lika länge som en Plextor för tre gånger så mycket!

Min är en NEC och den har hållt i över fyra år nu, inga problem.
Citera
2008-02-15, 12:49
Medlem
Dags att byta

Normalt sett borde den klara sig ett bra tag till, men brännare är som allt annat med rörliga delar lite lurigt. Det finns en del saker man kan provar (t.ex. rengöring), men med dagens priser på DVD brännare skulle jag föreslå att du köper en ny.
Citera
2008-02-15, 12:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Se det från den ljusa sidan. Om en brännare håller 3 år, betalar man sådär 30 öre om dagen. Se det som en fördelaktig "lease"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in