• 1
  • 2
2008-02-13, 16:11
Medlem
Johannes Bs avatar
Ska sätta upp väggfasta hyllor, och en bänkskiva med konsoler i badrummet. Grejjen är att jag bor i ett nytt (flerbostads-)hus, där man antingen råkar ut för betongvägg, eller reglade gipsskivor. Det är inte träreglar, utan metallreglar, vad jag fått erfara hittils när jag borrat upp saker.

Bakom kaklet verkar det vara gipsskivor, med metallreglar.

Min taktik är att hitta metallreglar med en regeldetektor, och sen försöka borra mig igenom dessa med en metallborr. Kanske ska man börja med en betongborr för att dra igenom kaklet?

En annan variant är att undvika reglarna, och köra expanderskruvar för gipsskivorna. Känns dock inte lika hållfast, t.ex. när man monterar köksskåp vill man väl träffa reglarna?

Om någon har några kloka ord på vägen vore jag ytterst tacksam!
Citera
2008-02-13, 18:12
Medlem
e_peppes avatar
kan du inte leta upp reglarna och borra igenom kaklet och gipsen in till regeln och skruva i plåtregeln då? Eller blir det monstertunga prylar?
Citera
2008-02-13, 18:33
Bannlyst
Använd ett Coromantborr för kaklet iaf, och ingen slagborr. Det är det ända tipset jag kan ge.
Men du bör nog lita mer på någon som har mer erfarenhet än mig
Citera
2008-02-13, 19:45
Medlem
Ett råd kan jag i alla fall ge, och det är att använda ett riktigt kakelborr och undvika slag som ovanstående nämnde. Betongborr kan säkerligen funka, men jag skulle undvika det.

När det gäller att fästa i gips är det mindre roligt. Det finns speciella skruvar som expanderar på baksidan, men hur detta funkar i kombination med kakel vet jag inte. Jag vill minnas att det är små "taggar" på framsidan, vilka då kommer att borra sig in i kaklet och det är stor risk att det spricker.

Om du gör ett hål bör du fylla det med silikon innan du skruvar eller pluggar. Om det är en hylla sitter den säkert ganska högt upp och sannolikheten att det kommer in vatten är låg, men det är onödigt att chansa eftersom vatten och gips är en dålig kombination.
Citera
2008-02-13, 22:05
Medlem
capmacs avatar
Metallregel ger ingenting i detta fallet, den är för tunn för att skruva i. Du behöver expander ÄVEN om du träffar regeln, men då sitter det.

Jag rekommenderar Duo-MAX, en gipsexpander i plast med en mjuk framsida som inte klämmer runt kaklet. Tyvärr måste man borra 10mm i kaklet för att få in den.

Tänk på att tätskikten ryker när du borrar i badrummet, täta med silikon.

/capmac
Citera
2008-02-14, 09:26
Medlem
Johannes Bs avatar
Tack för alla kvalificerade svar!

Det ser ut som om jag måste fästa både i reglar och direkt i gipsskiva när jag knackade och mätte med regeldetektorn.

Det är alltså en bänkskiva, typ 130*60cm och två 40 skåp som ska upp. Bänkskivan tänkte jag fästa både i bakkant och framkant, då den är lika bred som rummet där.

För att sammanställa:

Införskaffar kakelborr, och en metallborr för regeln. Tejpar med frystejp på kaklet, borrar utan slag, kanske med min skruvdragare som är mer lågvarvig. Duo-MAX pluggarna verkade bra, men det stod "för lättare föremål" i beskrivningen? Det går alltså inte med vanliga plåtexpanderskruvar? Tätar med silikon.
Citera
2008-02-14, 11:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Metallregel ger ingenting i detta fallet, den är för tunn för att skruva i. Du behöver expander ÄVEN om du träffar regeln, men då sitter det.

Jag rekommenderar Duo-MAX, en gipsexpander i plast med en mjuk framsida som inte klämmer runt kaklet. Tyvärr måste man borra 10mm i kaklet för att få in den.

Tänk på att tätskikten ryker när du borrar i badrummet, täta med silikon.

/capmac

Om det inte är frågan om höga vikter så fungerar vanliga skruvar avsedda för plåtreglar bra om man inte förborrar hålet för stort. Finns även självborrande skruvar med hög hållfasthet.
Citera
2008-02-14, 15:48
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes B
Duo-MAX pluggarna verkade bra, men det stod "för lättare föremål" i beskrivningen? Det går alltså inte med vanliga plåtexpanderskruvar? Tätar med silikon.

Jag vet inte varför det skulle stå så, ser ingen anledning till det i Thorsmans data. Var det Elfa du såg det på? Kanske blandat ihop det med Mono-max, den är för lättare infästning.

Om du ser här:
http://www.thorsman.com/printedmatte...ity_fixing.pdf
så framgår det att det är ungefär samma lasttålighet för en metallexpander typ Molly/TNX och en DuoMax i dubbel gips, men säkerhetsmarginalen är då dubbelt så stor (6 ggr) för Duomaxen.

Jag har hängt hela hyllsystem från Elfa med böcker i i 5 DuoMax, utan några problem, den håller.

En metallexpander trivs inte mot kaklet då piggarna skall in i gipset för att hindra rotation.

/capmac
Citera
2008-02-14, 15:53
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det inte är frågan om höga vikter så fungerar vanliga skruvar avsedda för plåtreglar bra om man inte förborrar hålet för stort. Finns även självborrande skruvar med hög hållfasthet.

Skruvarna håller nog, men plåten är fortfarande alldeles för tunn för att sätta några tynger laster som skåp och bänkskivor, som jag ser det i vilket fall.

/capmac
Citera
2008-02-14, 16:31
Medlem
Johannes Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag vet inte varför det skulle stå så, ser ingen anledning till det i Thorsmans data. Var det Elfa du såg det på? Kanske blandat ihop det med Mono-max, den är för lättare infästning.

Precis, googlade och hittade Elfa. Men 250N = 25kg per plugg med 4.5 i säkerhetsfaktor lär ju räcka för mig. Lite jobbigt med 10mm hål, men det ska väl gå.

Vet du om de finns någon annanstans än på Elfa?
Citera
2008-02-15, 14:21
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes B
Vet du om de finns någon annanstans än på Elfa?

Järnhandeln, elgrossister. Ring och fråga.

/capmac
Citera
2008-02-15, 14:52
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Bara skruva upp i gips?

Jag lånar tråden.

Jag ska skruva upp två st små "skåp" i gipsvägg bredvid sängarna. De ska fungera som natt(tyg/duks)bord. Kan tänka mig att skåpen väger 8kg kanske?
Och de kommer belastas med vanliga sovrumsatiraljer, klockradio, någon bok och handklovar.

Vad ska jag använda för skruv? Kan någon länka till hur dom ser ut?
Bakväggen på skåpet är ca 12mm om man nu behöver veta det måttet.

Jag kan också nämna att när jag skruvade upp badrumsskåp i badrummet genom kakel så använde jag en "vanlig" borrmaskin inget slagborr och vanliga betongborr. För mig fungerade detta ypperligt. Vill minnas att jag borrade rätt i kaklet och inte i skarven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in