• 1
  • 2
2008-02-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Finlandssvenska är inte zigenska och bryta på finska är finlandsvenska med zigenare?

Är frågan om det är någon mer som stör sig på detta "problem", eller ville du bara hålla monolog? Om det är det förstnämnda är mitt svar nej.

jag vill att du inboxar mig. du verkar inte förstå svenska. jag skall ge dig en lektion. puss.
Senast redigerad av Renttu 2008-02-15 kl. 08:56.
Citera
2008-02-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag har aldrig stört mig på det och har svårt att tro att jag skulle göra det. Eftersom varken finska eller finlandssvenska är världens vackraste språk så föredrar jag att inte behöva lyssna till det och märker således ingen skillnad.

jag pratade aldrig om finska språket, och om det var svårt att höra skillnad mellan finlandssvenska och finska. Jag pratade om att svenskar har svårt att förstå att eftersom jag är finne så talar jag med finsk brytning, jag talar inte finlandssvenska som är en svensk dialekt, inte som du påstår ett språk.

jag brukar inte värdera språk i hur vackra dom är...
men...svenska är tydligen, enligt några undersökningar av tyska forskare, det språk som folk i världen tycker är fulast...
finska kom rätt högt upp.
Citera
2008-02-15, 13:22
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
jag pratade aldrig om finska språket, och om det var svårt att höra skillnad mellan finlandssvenska och finska. Jag pratade om att svenskar har svårt att förstå att eftersom jag är finne så talar jag med finsk brytning, jag talar inte finlandssvenska som är en svensk dialekt, inte som du påstår ett språk.

men...svenska är tydligen, enligt några undersökningar av tyska forskare, det språk som folk i världen tycker är fulast...

det skulle inte förvåna mig om vi ligger högt upp, tycker inte vi har någon vidare "melodi" när vi talar.
Citera
2008-02-15, 13:41
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
svenska är tydligen, enligt några undersökningar av tyska forskare, det språk som folk i världen tycker är fulast...

Det vore intressant att se den undersökningen. Var har du läst det?
Citera
2008-02-16, 18:25
Medlem
csts avatar
Citat:

Här var vi petiga och märkte ord. Det jag ville komma till var att finsk brytning och finlandssvenska låter likadant. Jag har aldrig träffat en svensk som pratat finlandsvenska utan enbart finnar.

Nej, förmodligen har du inga fördomar mot någonting heller. Ge dig, det är lika jobbigt att lyssna på en finlandssvensk/finsk brytning "svensk" som att lyssna på en skåning, värmlänning eller norrlänning.

Dessa "några" undersökningar skulle jag vilja se. Du kan inte länka till någon av dem?

Citera
2008-02-17, 00:11
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Det jag ville komma till var att finsk brytning och finlandssvenska låter likadant.

Ojdå. Om du tycker att svenska med finsk brytning låter likadant som finlandssvenska (som är ett samlingsnamn på ett flertal dialekter) så har du inte lyssnat ordentligt på dessa dialekter. Närpesdialekten är snarare mer lik gotländska än finskbruten svenska. Lyssna gärna här: http://swedia.ling.gu.se/Finland/Ost...pes/index.html
Citera
2008-02-17, 00:59
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Är det fler än jag som stört sig på att svenskar ofta blandar ihop finlandssvenska med att bryta på finska.
om någon skall härma hur en finne bryter börjar folk genast tala på mumindalska (finlandssvenska), om jag sedan rättar dessa och ger exempel på hur finnar bryter börjar dom prata om Leifi, och att han inte är finne, han e zigenare, och att brytningen inte är finsk, utan zigensk.

jag har försökt att tala om för folk att Leifi bryter på finska, att han och andra finska ziggisar inte talar finlandssvenska är för att de: inte är finlandssvenskar och för att zigenare i likhet med andra finnar ur arbetarklass och lågutbildade inte har lärt sig svenska i skolan i Finland och således inte kan tal finlandssvenska, utan bryter då de talar svenska.

Att bryta och talad finlandssvenska är stooor skillnad.

No int vet ja, sku no tro att han är aaaderton.
Jak vet inte, skylle ro han vara aton.

en sak som man kan lyssna efter om man ändå inte, mot förmodan hör skillnaden är att i finskan har man sällan konsonantkluster ibörjan av ett ord, som t ex knäckebröd. En finne som bryter säger således näckebröd. rilla istället för grilla, rovmejsel istället för skruvmejsel etc.

Det enda som stör mig är alla finlandssvenskar som stör sig på de svenskar som inte hör skillnad. Jag skulle för min själ aldrig gnälla på/störa mig på att min äldsta väns flickvän, som är finlandssvensk, inte visste att jag som smålänning inte talar småländska.
Man kan inte begära att svenskarna ska kunna skilja på en finne som bryter på svenska och på en finlandssvensk som talar svenska. Tyvärr så får man inte lära sig mycket om våra dialekter under skoltiden.
Citera
2008-04-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Det enda som stör mig är alla finlandssvenskar som stör sig på de svenskar som inte hör skillnad. Jag skulle för min själ aldrig gnälla på/störa mig på att min äldsta väns flickvän, som är finlandssvensk, inte visste att jag som smålänning inte talar småländska.
Man kan inte begära att svenskarna ska kunna skilja på en finne som bryter på svenska och på en finlandssvensk som talar svenska. Tyvärr så får man inte lära sig mycket om våra dialekter under skoltiden.

nä, fast sen om man inte hör skillnaden mellan en finne som pratar svenska och en finlandssvensk som pratar svenska så är man antagligen döv eller rubbad.
Citera
2008-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Här var vi petiga och märkte ord. Det jag ville komma till var att finsk brytning och finlandssvenska låter likadant. Jag har aldrig träffat en svensk som pratat finlandsvenska utan enbart finnar.

Nej, förmodligen har du inga fördomar mot någonting heller. Ge dig, det är lika jobbigt att lyssna på en finlandssvensk/finsk brytning "svensk" som att lyssna på en skåning, värmlänning eller norrlänning.

Dessa "några" undersökningar skulle jag vilja se. Du kan inte länka till någon av dem?

haha, kolla internetmannen, e du född framför en dator eller?
kan du länka mej en smörgås också då, ja e skithungrig!
du vet, allt som finns i denna världen går inte att länka till, lilla vän.

men de finns säkert nån länk om jag skulle orka googla på det. gör det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in