2008-02-13, 11:26
Medlem
Ska byta grafikkort..men jag vet inte hur man kollar iallafall man ska ha PCI eller AGP kort? Har frtillfllet Raden X800XT 256mb. Spelar det ens ngon roll om man kper ett AGP eller PCI kort?

Och skulle ngon vnlig sjl kunna ge tips p vad fr grafikkort man kan kpa som funkar till de senaste spelen?
Citera
2008-02-13, 11:32
Medlem
Det beror p vilken typ av moderkort du har...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Det dr grafikkortet tror jag fanns i en AGP8 modell... r inte sker... men kolla vad du har fr moderkort i burken...[/SIZE]
Citera
2008-02-13, 11:37
Medlem
merlin2s avatar
kolla i burken och kolla i vilken sockel ditt nuvarande grafikkort r i.
r ditt nuvarande grafikkort i ett brun sockel s r den agp,
r den i en vit en s r den pci, sedan finns det ven pci-e(xpress), men tror inte du har d endast de nyaste datorer har det.

har du agp kper du agp, har pci kollar du om du har en brun sockel (agp), om ja s kper du agp, om inte s blir det pci.

hastighetsmssigt (frn sakta till snabbare)
pci --> agp --> pci-e

undantag r interna grafikkort som sitter p moderkorten som kan ha vilken som helst hastighet vilket beror p flera faktorer.

edit. enklast vore fr dig att ta reda p vad du har fr moderkort och sl upp den p google, dr ser du vad den klarar av.
edit2. personligen skulle jag satsa p pci-e annars p agp 8x med hg klockfrekvens och mnga megabyte.
Senast redigerad av merlin2 2008-02-13 kl. 11:43.
Citera
2008-02-13, 11:41
Medlem
Som sagt, kolla vad du redan har. Men: Pci-e / Pci / Agp r att fredra i rangordning frn vnster, som ovan nmnt.!
Citera
2008-02-13, 11:42
Medlem
Mandic!s avatar
PCI-E kort r mycket snabbare.
Citera
2008-02-13, 11:45
Medlem
merlin2s avatar
joo, pci-e 16x tror jag r snabbaste som finns fr grafikkort.
men bda ts och jag vet inte vad han har i datorn s man fr lite generallisera.
Citera
2008-02-13, 11:51
Medlem
Att det r en PCI r inte s stor risk d det kortet aldrig tillverkades fr PCI... s det r AGP eller PCI-e

Hr har du ett par bilder:
(den korta r AGP, den lnga PCI-express)
http://www.viaarena.com/images/artic...PCIe%20028.jpg
http://img.zdnet.com/techDirectory/_NVPCX.JPG

Jag personligen tror det r ett AGP du har, X800XT var ovanlig att se i PCI-e, eftersom X850XT kom ut till PCI-e ungefr samtidigt som den, kostade nstan lika mycket men var bttre.
Senast redigerad av Yorii 2008-02-13 kl. 11:55.
Citera
2008-02-13, 17:25
Medlem
DennisOlofs avatar
Hr finns informationen

http://en.wikipedia.org/wiki/Agp

ppna ldan och kolla vad du har fr moderkort, har du AGP slot s ska du kpa ett AGP kort och inte PCI.

Sedan bara vlja ngon AGP kort som du tycker verkar bra. Det mest prisvrda kortet i rellation till prestanda r Nvidia 7600GS tror jag det heter. andra sidan har du bara AGP 4x p ditt moderkort kan man f problem samt man behver lite mera krut frn ntagget d detta kort mste drivas med extra strm.

Eller s vljer du ngot ATI kort.
Citera
2008-02-13, 17:28
Medlem
Jag tycker du ska leta fram vad du har fr moderkort, s kan vi ju se vad den har fr portar och g drefter. (Om du inte knner dig sker med att avgra sjlv genom att ppna o kolla)
Citera
2008-02-14, 09:13
Medlem
Tack fr hjlpen, det var AGP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här