2008-02-13, 11:26
Medlem
Ska byta grafikkort..men jag vet inte hur man kollar iallafall man ska ha PCI eller AGP kort? Har förtillfället Raden X800XT 256mb. Spelar det ens någon roll om man köper ett AGP eller PCI kort?

Och skulle någon vänlig själ kunna ge tips på vad för grafikkort man kan köpa som funkar till de senaste spelen?
Citera
2008-02-13, 11:32
Medlem
Det beror på vilken typ av moderkort du har...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Det där grafikkortet tror jag fanns i en AGP8 modell... är inte säker... men kolla vad du har för moderkort i burken...[/SIZE]
Citera
2008-02-13, 11:37
Medlem
merlin2s avatar
kolla i burken och kolla i vilken sockel ditt nuvarande grafikkort är i.
är ditt nuvarande grafikkort i ett brun sockel så är den agp,
är den i en vit en så är den pci, sedan finns det även pci-e(xpress), men tror inte du har då endast de nyaste datorer har det.

har du agp köper du agp, har pci kollar du om du har en brun sockel (agp), om ja så köper du agp, om inte så blir det pci.

hastighetsmässigt (från sakta till snabbare)
pci --> agp --> pci-e

undantag är interna grafikkort som sitter på moderkorten som kan ha vilken som helst hastighet vilket beror på flera faktorer.

edit. enklast vore för dig att ta reda på vad du har för moderkort och slå upp den på google, där ser du vad den klarar av.
edit2. personligen skulle jag satsa på pci-e annars på agp 8x med hög klockfrekvens och många megabyte.
Senast redigerad av merlin2 2008-02-13 kl. 11:43.
Citera
2008-02-13, 11:41
Medlem
Som sagt, kolla vad du redan har. Men: Pci-e / Pci / Agp är att föredra i rangordning från vänster, som ovan nämnt.!
Citera
2008-02-13, 11:42
Medlem
Mandic!s avatar
PCI-E kort är mycket snabbare.
Citera
2008-02-13, 11:45
Medlem
merlin2s avatar
joo, pci-e 16x tror jag är snabbaste som finns för grafikkort.
men båda ts och jag vet inte vad han har i datorn så man får lite generallisera.
Citera
2008-02-13, 11:51
Medlem
Att det är en PCI är inte så stor risk då det kortet aldrig tillverkades för PCI... så det är AGP eller PCI-e

Här har du ett par bilder:
(den korta är AGP, den långa PCI-express)
http://www.viaarena.com/images/artic...PCIe%20028.jpg
http://img.zdnet.com/techDirectory/_NVPCX.JPG

Jag personligen tror det är ett AGP du har, X800XT var ovanlig att se i PCI-e, eftersom X850XT kom ut till PCI-e ungefär samtidigt som den, kostade nästan lika mycket men var bättre.
Senast redigerad av Yorii 2008-02-13 kl. 11:55.
Citera
2008-02-13, 17:25
Medlem
DennisOlofs avatar
Här finns informationen

http://en.wikipedia.org/wiki/Agp

Öppna lådan och kolla vad du har för moderkort, har du AGP slot så ska du köpa ett AGP kort och inte PCI.

Sedan bara välja någon AGP kort som du tycker verkar bra. Det mest prisvärda kortet i rellation till prestanda är Nvidia 7600GS tror jag det heter. Å andra sidan har du bara AGP 4x på ditt moderkort kan man få problem samt man behöver lite mera krut från nätagget då detta kort måste drivas med extra ström.

Eller så väljer du något ATI kort.
Citera
2008-02-13, 17:28
Medlem
Jag tycker du ska leta fram vad du har för moderkort, så kan vi ju se vad den har för portar och gå därefter. (Om du inte känner dig säker med att avgöra själv genom att öppna o kolla)
Citera
2008-02-14, 09:13
Medlem
Tack för hjälpen, det var AGP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här