Vi bor på första plan i en Riksbyggen BRF-lägenhet. De håller på att bygga om porten här. Jag är hemma några dagar nu pga sjukdom och behöver sova. De jävla asen till hantverkare sätter slagborren i högsta fart exakt kl 08.00 och borrar som fan och vår lägenhets sovrum är EXAKT ovanför där de borrar så de borrar egentligen i vårt sovrumsgolv.
Det låter lika högt som om en 2-takts 500cc cross hade stått och varvat motorn inne i sovrummet.
Jag flög upp ur sängen totalt vettskrämd. Och tydligen är inte detta första och enda dagen enligt sambon. Detta är tydligen nåt som kommer att hålla på ett tag.
Finns de tinga lagar/regler angående hur tidigt nån får borra med betongborr? Och hur länge per dag?
De är ljudterrorister och jag måste får min sömn, ljudnivån är skadlig för hunden och han blir rädd och jag kan inte ens ringa nåt viktigt samtal för man hör inget annat än den jävla borren.
Så vad har man för rättigheter i detta fallet förutom att lyssna på skiten från 0800-1600 varje dag?
Du får vara glad att de väntar till såpass sent som kl 08:00 innan de börjar.
De flesta byggjobbare börjar mellan 6 och 7 på morgonen.
Troligtvis har du inget att säga till om, dels för att de börjar såpass sent (nån gång måste de ju få jobba eller hur?), störningen är dessutom tillfällig (ett par dagar?) och dels för att din förening har väl beställt jobbet?
06-16 med 40 minuters lunch och sen konstant borrande är ingen ovanlighet.
Har du talets gåva kan du säkert snacka dig till ett hyresavdrag (iaf om det pågår mer än en vecka).
Är det däremot bara ett par dar, eller om hyresvörden/styrelsen består av sura gamla tanter så är det nog kört för dig.
Köp eget hus, eller budgetvarianten, ett par rejäla peltor-kåpor för att filtrera bort det värsta :P
Jo jag var med om det oxå för 2 år sen. Jag låg hemma sjuk och som i ditt fall så började dom vid 8 och borrade konstant fram till 12. Max 1 timme senare drog dom igång igen och höll på till kl 16. Jag tänkte vad i h-e är det för arbete som kräver 8 timmars konstant borrning?! Jag tror inte man kan göra så mycket åt det om dom har ett jobb att sköta, men jag tycker iaf att hyresvärden borde ha varnat innan så jag kunde ha gått hem till nån jag känner i närheten och sova där.
Saken är den att Asen började borra som fan exakt 08:00. Jag vaknade med ett ryck. 08:30 och fram till kl. 13:30 har det inte borrats ett jävla dugg. Var det då så jävla nödvändigt att skrämma upp mig och förstöra min sovmorgon?
Och detta är inte heller "tillfälligt". Jag hörde arbetarna stå och babbla med vaktmästarna att de hade nyligen varit i ett grannområde och gjort samma sak (sätta upp porttelefoner) och de hade då haft 1000 lägenheten att fixa och detta tog då 8 månader. Jag VÄGRAR 8 månader av denna skiten.
Det är nog inte borrning utan bilning, men ljudet blir detsamma. De bilar bort gammal betong/tegel/puts.
Bit ihop eller ta in på hotell...
/capmac
Jo det är inte helt omöjligt. För det lät 1000 ggr högre än när man bara borrar ett par hål för att sätta upp en hylla. Tack och lov så var det bara för en dag. Men som sagt: en varning innan arbetet ska påbörjas tycker jag inte är orimligt, för det är säkert fler än mig som oxå jobbar skift och behöver gå nån annanstans att sova i värsta fall.
Ja det är väl bara att du snackar med dom ansvariga i din förening angående ditt problem? Alla i föreningen borde vara informerade om att portarna skall bytas eller? Synd att du ligger o slaggar på tider då byggverksamhet vanligtvis pågår. Du får glädja dig åt din nya snygga port istället.
Har för mig att det är komunen som reglerar när störande arbeten får utföras. I alla fall utomhusarbeten, men det borde väl vara samma sak för bilning inomhus?
Kl 08:00 är en helt OK tid att börja. Då räknar man med att de flesta är på jobbet i alla fall. Det är också därför de slutar kl 16:00 för då kommer folk hem.
Jag tycker det låter som de visar den hänsyn de måste. Tiderna finns garanterat reglerat i kontraktet mellan entreprenören och beställaren. Vänd dig till den sistnämnde om du har åsikter och synpunkter.
Har för mig att det är komunen som reglerar när störande arbeten får utföras.
Finns säkert sådana regler, men jag skulle tro att de är minimiregler. I och med att det är en bostadsrätt, kan föreningen ha andra (strängare) regler. Kolla om det står något i stadgarna. Men det är nog normalt att det är OK med dagtid, vardagar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!