Citat:
Ursprungligen postat av arvid11
Det du säger är helt rätt... Men (borde redogjort för detta i början av tråden) jag har svårt att tror att den materiella kroppen och medvetandet är en och samma sak. Jag har egentligen inget underlag för den tron, men när jag mediterar så tycker jag att det är så tydligt, att kroppen och medvetandet är skilda. "Vad skulle jag ha för nytta av det ifall mina minnen och uppleveler försvinner" Tja, jag minns ju inget sedan innan jag föddes, så om jag funnits för alltid verkar det ju mycket logiskt att jag inte skulle minnas detta liv i nästa? Jag tänkter inte spekulera i vad som händer efter döden, meningen med tråden var snarare att ifrågasätta denna syn på livet; en början och ett slut..
Jag är med dig.
Utövar du någon religion?
Jag är lite inne på något i stil med teosofi, som också tror på liv efter döden, fast jag tror tyvärr inte att någon människa med ord kan beskriva vad som händer efter det mänskliga livet.
Inga vetenskapliga belägg som sagt, bara filosoferingar som förstärkts av droger och andras liknelser
Här är lite om teosofi, som till stor del känns som något jag skulle kunna skriva ihop själv angående mina egna tankar om livet och universum. Blev minst sagt förvånad när jag snubblade in på sidan.
http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teo...tt_notskal.htm