Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Självklart är livet byggt som ett kretslopp. Alla beståndsdelar i din kropp kommer att återanvändas och energin fördelas på nytt. På så sätt blir du reinkarnerad men vad har du för nytta av det om dina minnen och upplevelser försvinner.
Beståndsdelarna kommer ju inte heller samlas på en och samma plats efter att du försvunnit.
Det du säger är helt rätt... Men (borde redogjort för detta i början av tråden) jag har svårt att tror att den materiella kroppen och medvetandet är en och samma sak. Jag har egentligen inget underlag för den tron, men när jag mediterar så tycker jag att det är så tydligt, att kroppen och medvetandet är skilda. "Vad skulle jag ha för nytta av det ifall mina minnen och uppleveler försvinner" Tja, jag minns ju inget sedan innan jag föddes, så om jag funnits för alltid verkar det ju mycket logiskt att jag inte skulle minnas detta liv i nästa? Jag tänkter inte spekulera i vad som händer efter döden, meningen med tråden var snarare att ifrågasätta denna syn på livet; en början och ett slut..