2008-02-12, 18:14
Medlem
maxxisens avatar
Hej!
Finns det ngra kockar p flashback? Jag gr ut gymnasiet till sommaren och funderar lite ver vad man ska gra efter det. Mat r ett stort intresse, drfr undrar jag om nn kock kan bertta lite om hur yrket r och kanske lite om vad ni gick fr utbildning, allt r av intresse!
Mvh Max
Citera
2008-02-12, 21:42
Bannlyst
Jag jobbade som kock efter gymnasiet, och jag slutade efter 4 r d det inte passade mig (hade inte HR utbildning). Dock var det jvligt kul d jag gillar matlagning. Men att stressa snder sig fr pissln gr jag inte...
Citera
2008-02-13, 01:12
Medlem
defyras avatar
Gr sista ret nu, har jobbat enhel del och har nog jobbet klart efter studenten. Skulle grna veta vad andra tycker efter ngra r i kket
Citera
2008-02-13, 10:50
Bannlyst
Jag kan bara tala fr mig sjlv. Jag arbetade p ett exlusivt vrdshus under 4 r. garen och jag r bekanta, och han vet min kunskap i kket trots nada utbildning. Jag trivdes vldigt bra med det jag gjorde, ven fast det var tidiga mornar, stressiga dagar och sena ntter. Brinner man fr mat s str man ut.

Det beror ju helt p vart man jobbar, vilka man jobbar med osv. Det knner man helt sjlv, och det r inte fr intet de flesta kockar byter kk stup i kvarten. Jag bt aldrig fr att jag kunde vara med och pverka menyn och strukturen i arbetet. Man kan ju ha oturen att hamna med en bitter kksis som str fast p menyn och r Hitler sjlv. Men somsagt; man mrker nr det r dags att packa ihop och styra kosan vidare. Jobb finns det alltid, det gller bara att hitta rtt... Lite luddigt kanske, men jag r hg p kaffe.
Citera
2008-02-13, 18:52
Medlem
Isnatts avatar
Skt dig p din praktik s kanske du fr extraarbete p restaurangen och p s vis fr in en fot i branchen. Uppfr dig nr du praktiserar, kom i tid, gnll inte om du fr jobba ver 20 minuter, lyssna p ldre kockar, ta inte ton mot ldre kockar, glm mycket av det du lrde dig i skolan, osv.

Kockyrket blir som en subkultur.
Citera
2008-02-14, 03:08
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
glm mycket av det du lrde dig i skolan
Den hrde jag mycket i sommras, var inte vlkommet att vara pedantiskt med stdning
Citera
2008-02-14, 08:44
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Den hrde jag mycket i sommras, var inte vlkommet att vara pedantiskt med stdning

Frscht... som fan.
Citera
2008-02-14, 11:59
Medlem
maxxisens avatar
r det ltt att f praktikplats/jobb p en restaurang om man inte har ngon tidigare erfarenhet eller utbildning inom matlagning?
Citera
2008-02-14, 12:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Klart man ska vara noggrann med stdningen. Men det gr ju inte att st och stda samma arbetsyta hur lnge som helst..

Citat:
Ursprungligen postat av maxxisen
r det ltt att f praktikplats/jobb p en restaurang om man inte har ngon tidigare erfarenhet eller utbildning inom matlagning?
Jag tror det r svrt att f praktik i ett kk om du inte har ngon utbildningen.
Har du utbildning men ingen erfarenhet s brukar det inte vara s svrt att f komma och provjobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in