2008-02-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Mina gamla datorer står undanställda. Har aldrig pallat sälja någon begagnad så där står allt från c64 och amiga fram till dagens prylar.

Vad har hänt med datorn från 99? Eftersom du inte nämnde den som fungerande menar jag...
Citera
2008-02-13, 18:24
Medlem
Jag har använt min dator från 2001 ända tills nu i januari, alltså runt 7 år. Allt jag gjort på den e nytt grafikkort och 512mb mer minne och klockat den lite. Det är en p4 på 2,2 ghz och ett Radeon 9800pro och 1 gb minne. Jag har kunnat spela de flesta spel på den. Det nyaste jag kört på¨den är väl Company of Heroes och hl2 episode 2.
Citera
2008-02-13, 19:07
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threviel
Vad har hänt med datorn från 99? Eftersom du inte nämnde den som fungerande menar jag...

Det var en Toshiba laptop som jag gav bort. Den från 2003 var en Fujitsu-Siemens laptop som jag spillde ett glas vatten i och den från 2005 var en Acer laptop som ligger och skräpar. Compaq:en från 2001 var stationär och jag hade tänkt att göra om den till en kassaterminal på jobbet men har inte fått tummarna loss. Och nu har jag en HP-laptop. Fler frågor
Citera
2008-02-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det var en Toshiba laptop som jag gav bort. Den från 2003 var en Fujitsu-Siemens laptop som jag spillde ett glas vatten i och den från 2005 var en Acer laptop som ligger och skräpar. Compaq:en från 2001 var stationär och jag hade tänkt att göra om den till en kassaterminal på jobbet men har inte fått tummarna loss. Och nu har jag en HP-laptop. Fler frågor

Jag hade tänkt sätta dit dig med ett "Aha, men den datorn är minsann sönder!". Nu gick ju inte det, ack o ve...
Citera
2008-02-13, 19:53
Bannlyst
Jag skulle vilja se:

1. En Compaq från 2001 (vilket jag nästan också råkar ha, en 2002, och den kan inte mycket den) köra ProTools i en professionell musikstudio.

och

2. Den producent som kommer till en studio som använder en Compaq från 2001 som huvuddator och inte nitar studioteknikern och går därifrån.
Citera
2008-02-13, 22:18
Medlem
akksel2s avatar
ja sitter fortfarande med en ibook G4 1.33 ghz den är mycket bra och inte alls slö!
Citera
2008-02-13, 22:58
Medlem
kavinskys avatar
Kvaliten då?

Det var passande att denna tråd startades nyligen.

Sitter själv och funderar på att införskaffa en Mac Pro alternativt en MacBook Pro. Priset är väl högt men är beredd att betala för den stabilitet som man faktiskt får med OSX "out of the box".

Min undran är nu hur kvaliten på macarna förhåller sig gentemot PC-datorer i samma prisklass? Köper man till Apple Care så behöver man inte oroa sig de närmsta tre åren men hur ter sig datorerna efter det? Är det lätt att erhålla reservdelar och är de ohyggligt dyra i såfall?

Man vill ju kunna säkra sig själv om att Mac Pro åtminstone håller i 5 år från och med inköpsdatumet.
Citera
2008-02-13, 23:07
Medlem
-jOE!s avatar
Rent spontant så verkar det som att Mac har en längre livslängd än andra märken, iallafall när man pratar med användare av de båda.

Jag köpte en MacBook i november 2007 med 4 GB och min "avskrivningstid" är minst fyra år, jag räknar med att byta/uppgradera disken inom två år och även köpa till Apple Care-försäkring (billigt via eBay.com) innan året är slut.
Citera
2008-02-13, 23:21
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavinsky
Köper man till Apple Care så behöver man inte oroa sig de närmsta tre åren men hur ter sig datorerna efter det? Är det lätt att erhålla reservdelar och är de ohyggligt dyra i såfall?
Macar innehåller vanliga PC-delar. Den enda "reservdel" som du inte hittar hos helt vanliga PC-återförsäljare är själva logikkortet som är unikt för Mac.

Dock har ju de allra flesta Macar en kompakt formfaktor (laptop, iMac) vilket försvårar hemmareparationerna, men det gäller ju också PC-maskiner i kompakt formfaktor.
Citera
2008-02-13, 23:25
Medlem
kavinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Macar innehåller vanliga PC-delar. Den enda "reservdel" som du inte hittar hos helt vanliga PC-återförsäljare är själva logikkortet som är unikt för Mac.

Dock har ju de allra flesta Macar en kompakt formfaktor (laptop, iMac) vilket försvårar hemmareparationerna, men det gäller ju också PC-maskiner i kompakt formfaktor.

Jag syftar på komponenter såsom moderkort (är det logikkortet?) och nätdel.

Optiska enheter, grafikkort och minnen borde ju inte vara några problem.
Citera
2008-02-13, 23:38
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavinsky
Jag syftar på komponenter såsom moderkort (är det logikkortet?) och nätdel.

Optiska enheter, grafikkort och minnen borde ju inte vara några problem.
Jag vet inte så noga faktiskt, hör med en Apple-reparationsverkstad för säkerhetsskull.
Citera
2008-02-14, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
även köpa till Apple Care-försäkring (billigt via eBay.com) innan året är slut.

Kan man köpa Apple Care efter själva köpet från Apple? Låter ju jätte konstigt att man skulle kunna köpa Apple Care på ebay som fungerar. Är inte den kopplad till ditt serienummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in