2008-02-12, 14:03
Medlem
Emetofilias avatar
Extern hårddisk: MyBook 320gb
Operativsystem: Windows XP

Tjena, alla kära FB:are!

Idag fick jag tillbaka min externa hårddisk efter en två veckors granskning av alla filer i den (då många av filerna var trasiga). Dokument, filmer, musik, etc. Detta skedde då jag korkat nog hade bråttom med att ta med mig den externa hårddisken då jag skulle på LAN ett tag sedan och slet då bara ur USB-sladden från porten och kopplade ur strömsladden och packade den den externa i väskan. Filer förstördes visserligen av detta stressmoment och den externa fick skickas på reparation för filåterställning.

I alla fall: killen nämnde att det skulle komma upp en grön ikon vid anslutning med den externa hårddisken uppe i systemfältet, men jag ser ingenting där då den nu är ansluten. Allt som kommer upp är "Säker borttagning av maskinvara" och då jag felsöker detta så fungerar uppenbarligen anslutnignen och allt annat därtill korrekt enligt datorn.

Killen sade att jag måste mata ut själva externa hårddisken från datorn, alltså koppla ur den från datorn, innan jag drar ut USB-sladden och strömsladden. Det är ju inga som helst problem i sig, men ingen grön ikon kommer upp i systemfältet och jag har försökt att högerklicka och kolla på flikarna för den externa i "Den här datorn". Ingenting syns om att koppla bort/ur/från/etc själva externa från datorn.

Vad skall jag göra? Vad är problemet? Vad är det som klämmer?

Har även försökt att kolla genom Enhetshanteraren och där står det också att alla USB-grejor funkar korrekt...

Mvh,
/ E

EDIT: Tabben är ju bara den också att jag inte har något Internet på datorn längre, den måste startas om. Kör med trådlöst och mög... Så att stänga av själva datorn för att starta om känns inte så betryggande då jag nojar över att filer kan fucka upp sig igen.
Citera
2008-02-12, 16:04
Medlem
Det finns två olika anledningar till varför du inte får det medelandet.

Du sitter på en extern hårddisk och Windows kan bestämma om den vill optimera för Prestanda eller för Snabb borttagning.

I detta fall så tar Windows "Optimera för snabb borttagning" som default, vilket innebär att du kan dra bort USB sladden från hårddisken utan att behöva använda ikonen om Säker borttagning.

Sedan finns den andra inställningen: "Optimera för prestanda". Det ger bättre diskprestanda men om du vill koppla bort den externa hårddisken från datorn måste du använda ikonen från Snabb Borttagning.

Hur som helst, om du är intresserad av att ändra detta (vilket jag inte tycker du ska göra pga skälet att det kan möjligen skada din externa hårddisk bör du bortse från att ändra den inställningen)
1. Högerklicka på Den Här Datorn och därefter egenskaper
2. Klicka på fliken Maskinvara och därefter Enhetshanteraren.
3. Disk Drives (sitter på engelska)
4. Högerklicka på den externa hårddisken och därefter Egenskaper
5. Klicka på fliken Principer och du har dina valmöjligheter där!

Hoppas jag har besvarat din fråga ordentligt så att du förstår
Senast redigerad av abe87 2008-02-12 kl. 16:16.
Citera
2008-02-12, 19:11
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Det finns två olika anledningar till varför du inte får det medelandet.

Du sitter på en extern hårddisk och Windows kan bestämma om den vill optimera för Prestanda eller för Snabb borttagning.

I detta fall så tar Windows "Optimera för snabb borttagning" som default, vilket innebär att du kan dra bort USB sladden från hårddisken utan att behöva använda ikonen om Säker borttagning.

Sedan finns den andra inställningen: "Optimera för prestanda". Det ger bättre diskprestanda men om du vill koppla bort den externa hårddisken från datorn måste du använda ikonen från Snabb Borttagning.

Hur som helst, om du är intresserad av att ändra detta (vilket jag inte tycker du ska göra pga skälet att det kan möjligen skada din externa hårddisk bör du bortse från att ändra den inställningen)
1. Högerklicka på Den Här Datorn och därefter egenskaper
2. Klicka på fliken Maskinvara och därefter Enhetshanteraren.
3. Disk Drives (sitter på engelska)
4. Högerklicka på den externa hårddisken och därefter Egenskaper
5. Klicka på fliken Principer och du har dina valmöjligheter där!

Hoppas jag har besvarat din fråga ordentligt så att du förstår

Det låter som en god beskrivning och ett bra hjälpmedel!

Har enligt [Visa]-knappen val på att visa enheter efter typ och har ikryssad "Visa dolda filer" eller något. Men jag skall se vad jag hittar!
Senast redigerad av Emetofilia 2008-02-12 kl. 19:20.
Citera
2009-05-01, 01:15
Medlem
logarrs avatar
Jag lånar tråden för att fråga hur viktigt det är att man stänger av den externa hårddisken? Bör jag dra ur strömmen då jag inte använder datorn? Om jag exempelvis har på datorn över natten/flera dagar.
Eller kanske hårddisken automatiskt ställer om till inaktivt läge om den inte arbetar? Kan tilläggas att jag har en WD Elements.
Citera
2009-05-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Jag lånar tråden för att fråga hur viktigt det är att man stänger av den externa hårddisken? Bör jag dra ur strömmen då jag inte använder datorn? Om jag exempelvis har på datorn över natten/flera dagar.
Eller kanske hårddisken automatiskt ställer om till inaktivt läge om den inte arbetar? Kan tilläggas att jag har en WD Elements.

Jag gissar att disken inte kommer arbeta speciellt mycket om du inte läser eller skriver till den. Windows struntar i den om den bara står där. Däremot kanske ditt AV scannar den lite då och då.
Dra ut sladden om du vill men disken bör tåla att vara på. Din vanliga disk är ju det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in