2008-03-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ope
Beror inte det vldigt mycket p schemalggning? Under gymnasiet hade min TE klass matte 2 dagar i veckan fast d var det STORA block i schemat.

Nje jag tror itne det iaf, fr nr schemat visas upp (om du vet vad jag tnker p) s var det bara en lektion som sg ut att vara ca 1 - 1,5h iaf. Det kan ju dock vara missledande bara
Citera
2008-03-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coppy
Nje jag tror itne det iaf, fr nr schemat visas upp (om du vet vad jag tnker p) s var det bara en lektion som sg ut att vara ca 1 - 1,5h iaf. Det kan ju dock vara missledande bara

Ja, det r nog inte det riktiga schemat.

Jag skulle tippa p att de enbart hade de nya lrarna fast det kanske var schemalagt s att de bara hade ett eller ett par mnen per dag s att lrarna inte skulle behva sitta i Malm hela veckorna.
Citera
2008-03-10, 17:27
Medlem
Retardsen visste typ inte var afrika lg.
Citera
2008-03-10, 18:15
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coppy
De verkar s, eftersom mattelraren sa att han bara va dr 1 ggr i veckan. Nr jag gick i 9an tror jag vi hade matte 4 dagar i veckan..
Det r s? Ok, d ska jag inte ifrgastta de uppgifterna. Dock kan det vara, som ngon tidigare skrev, att de helt lagt om schemalggningen. Matte t.ex. ska eleverna ha 160 minuter i veckan i 9:an. Det finns inget som sger att man inte kan lgga alla dessa minuter under en och samma fr- resp. eftermiddag. Samma gller alla andra mnen.

Men detta r sklart enbart spekulation frn min sida, det hade varit intressant att veta vad som gller.
Citera
2008-03-10, 18:44
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
S enkelt r det inte. Jag kan inte sga emot din upplevelse, men det gr tyvrr inte jmfra hgskolan/univ med grundskolan/gymnasiet p ett sdant stt. Det r att jmfra pple med pron i min vrld. De flesta p hgskolan r vuxna och motiverade, vilket inte r fallet p grundskolan och gymnasiet. P hgskolan/univ s behver kanske inte lrarna anstrnga sig lika mycket som man behver i grundskolan/gymnasiet. Dr av kan man nog ha de upplevelsen som du har om de tv olika vrldarna.
Sen kan man ven vnda lite p det resonemanget. De som undervisar p hgskolor/universitet brinner med strsta sannolikhet mycket mer fr sitt mne. Fr r man t.ex. grymt intresserad av matematik s vill man kanske inte st framfr ett gng omotiverade ttondeklassare och snacka procentrkning utan kanske hellre jobba p en hgskola eller tminstone gymnasiet.
Citera
2008-03-11, 22:06
Moderator
Dr Kings avatar
Den bsta i dagens program var ju pappan Carlos p frldramtet om gymnasievalet. Syon Marie hade tryckt ner eleverna i skorna och sagt saker som att det inte var ngon id att g natur om man inte hade tillrckliga frkunskaper och att IV-programmet var omtyckt av mnga nr de vl brjade dr.

D tog Carlos till orda och sa att man vl borde uppmuntra eleverna och peppa dem istllet. Helt rtt sagt av honom. Jag reagerade direkt nr syon brjade med sitt negativa snack. Vad pysslade hon med egentligen. Kanske mnga barn som ftt sitt sjlvfrtroende frstrt av henne genom ren.
Citera
2008-03-11, 22:09
Medlem
d3vs avatar
Jag tycker det bsta i dagens program var Alas kommentar om gymnasievalet. "Allts jag gillar natur s jag ska nog ta det eller kanske fordon eftersom jag gillar bilar feeeett mycket".

Slight difference mellan natur och fordonslinjen Vad kan det skilja sig, 200pong?
Citera
2008-03-11, 22:15
Medlem
seraphs avatar
Malm!
Citera
2008-03-11, 22:23
Medlem
Tnk om man nd hade haft s mycket att vlja p infr gymnasiet. Sjlv hade jag 310 meningslsa pong frn 9:an och hgsta pongen som behvdes p det enda gymnasiet jag kunde vlja lg inte ver 200 om jag minns rtt. Teknik (som jag valde) lg vl p 170-180 eller nt.

Tror aldrig jag eller ngon av mina vnner d behvde fundera p om pongen skulle rcka eller inte.
Citera
2008-03-11, 22:26
Medlem
Uncuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finite
Tnk om man nd hade haft s mycket att vlja p infr gymnasiet. Sjlv hade jag 310 meningslsa pong frn 9:an och hgsta pongen som behvdes p det enda gymnasiet jag kunde vlja lg inte ver 200 om jag minns rtt. Teknik (som jag valde) lg vl p 170-180 eller nt.

Tror aldrig jag eller ngon av mina vnner d behvde fundera p om pongen skulle rcka eller inte.

Jag antar att du inte bodde i Stockholm. Hr finns det flera gymnasium dr 320 pong krvs fr att komma in. Jag tror att de lottar om fr mnga kommer in.
Det gller kanske Gteborg ocks..
Citera
2008-03-11, 23:07
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Sen kan man ven vnda lite p det resonemanget. De som undervisar p hgskolor/universitet brinner med strsta sannolikhet mycket mer fr sitt mne. Fr r man t.ex. grymt intresserad av matematik s vill man kanske inte st framfr ett gng omotiverade ttondeklassare och snacka procentrkning utan kanske hellre jobba p en hgskola eller tminstone gymnasiet.

Varfr skulle inte grundskollrare och gymnasielrare gr detta allts brinna fr sin undervisning? Det r vl sjlvklart att det r svrare att motivera omotiverade elever.

Nu till dagens pogram

Vad gr frldrarna hemma d? Det borde vl uppmana sina barn att g till skolan och ven sluta skolka i den. Vad hller frldrarnas ansvar p att ta vgen i dagens samhlle? Skall skolan gra allt heller?
Citera
2008-03-11, 23:45
Medlem
mjeltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Den bsta i dagens program var ju pappan Carlos p frldramtet om gymnasievalet. Syon Marie hade tryckt ner eleverna i skorna och sagt saker som att det inte var ngon id att g natur om man inte hade tillrckliga frkunskaper och att IV-programmet var omtyckt av mnga nr de vl brjade dr.

D tog Carlos till orda och sa att man vl borde uppmuntra eleverna och peppa dem istllet. Helt rtt sagt av honom. Jag reagerade direkt nr syon brjade med sitt negativa snack. Vad pysslade hon med egentligen. Kanske mnga barn som ftt sitt sjlvfrtroende frstrt av henne genom ren.

Man blir s fruktansvrt irriterad, s himla dlig attityd. Jag tror alla skulle klara av natur p gymnasiet. Det handlar bara om motivation. Det r inte konstigt att det gr s dligt fr elever nr de mter vuxna med den attityden. Det finns en anledning att 99% av alla som lser p handels i sthlm har minst en frlder med hgskoleutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in