Jag håller på att studera trådarna både plastbrännare och spiralbrännare.
Jag tycker det verkar krångligt med ombygget av doppvärmaren för värmens skull. Fast egentligen vet jag att för väldigt många år sedan hittade jag en gigantisk doppvärmare som man kan koka upp vatten i en hink med, i min farfars garage. Han dog på 80-talet...
Den ska hänga hemma i min pappas garage... och den borde rimligen gå i arv till mig...!!
Men ärligt, vad tror ni om en soptunna med lock, modell amerikansk från Ikea?
KNODD
Tunna med lock
169 kr
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60045656
Sen ställer man den på en värmeplatta;
Kervel Kokplatta. Kokplatta med effekt på 1500 watt.
Diameter på plattan är 14,5 cm och längden på sladden är 1,3 meter.
http://www.elgiganten.se/product/vit...rvel-kokplatta
Det ska ju inte direkt koka, bara bli väldigt varmt så man kanske kan bättra på skarven i soptunnan med rejält med silikon?
Man får givetvis borra hål i locket, men jag har haft många såna tunnor och man har ju aldrig nytta av locket i alla fall!! Dessutom, de gummikopplingar som finns kan ju lika gärna funka mot metall.
Jag tänker att man bygger en liten pall som själva soptunnan står på, vilar på. Sen in med plattan under, så man "höjer upp" den mot soptunnan. Fortfarande så dom har kontakt, med 2-3 kg tryck, men inte mer. Det vore inte så lämpligt om hela soptunnan
vilade på värmeplattan...
Dels kanske inte värmeplattan håller för den vikten, del blir det skapligt instabil samt risken för att sakerna ska välta känns inte helt obefintlig...!!
Antingen kopplar man en dimmer till värmeplattan eller kör med det inbyggda reglaget. För att jämföra med en kastrull, så är det viktigt att kastrullen är
helt plan på undersidan. Det är inte sopkärlet. Det är två "vågor" på undersidan.
Fortfarande är min teori att det skulle vara en mer lättnavigerad variant än med doppvärmaren. Så om inte mycket mindre kladdig!!
Man behöver bara göra
ett hål i locket, det hålet för spiralen. Dessutom, alla dom här sakerna ingår naturligt i ett hem. Man kan till och med köpa det genom företaget, om man nu har sånt... (Papperskorg och spis/värmeplatta sticker inte direkt ut.)
Det enda man måste gömma är spiralen, men ... ja, det blir väl inte så svårt. I ett normalt hem ryms skapligt mycket skräp och den är inte direkt skrymmande.
Frågor:
1. Skulle det fungera tror ni?
2. I manualen står att det tar 8 timmar för mäsken att få upp "arbetstemperaturen", vilket jag tycker är lite lång tid. Kanske man på detta sättet skulle kunna snabba på den processen lite?
Bonus:
Med en sån värmeplatta skulle man kunna köpa stora kastruller, kanske från Återvinningsaffären, och "förvärma" mesken innan man kör igång själva bränneriet...?
Om man skapligt fort får upp mäsken till 50-60 eller kanske tom. 70 grader innan man häller det i soptunnan torde processen komma igång fortare.