2009-11-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, den kräver bra kylning, och kanske vore det bättre om du valde en 1000W vattenkokare istället, för att öka tillförlitligheten.

Fasen då. Jag som tyckte jag gjort ett kap då jag fick min 2200w för ynka 99kr. Alla andra kostade mer så det var mest därför jag tog den...

Sen när jag ändå är igång och idiotförklarar mig själv med korkade frågor kan jag likabra fortsätta

Funderade lite på att slänga på en kolonn på cirka en meter under spiralen då jag förstått att detta ska förbättra maskinen avsevärt. Dock fattar jag inte riktigt det ähr med fyllning av skurbollar. Är det bara att jag tar ett rör i lamplig metall på säg 2" i diameter och mosar ner skurbollarna, sätter detta över hinken och sen smackar på sprialen överst på röret med en snygg övergång? Eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av GuranBanane 2009-11-23 kl. 00:48.
Citera
2009-12-14, 21:24
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
ja, den kräver bra kylning, och kanske vore det bättre om du valde en 1000W vattenkokare istället, för att öka tillförlitligheten.

Varför skulle det vara tillförlitligare med ett 1kw aggregat istället för ett 2.2kw ??
Jag har 2 burkar, en med 2.2kw och en med 1kw, båda har fungerat felfritt i flera år.

(till kylning använder jag en vanlig bordsfläkt riktat på nedre slutet av spiralen.)
Citera
2009-12-16, 16:37
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Jag håller på att studera trådarna både plastbrännare och spiralbrännare.

Jag tycker det verkar krångligt med ombygget av doppvärmaren för värmens skull. Fast egentligen vet jag att för väldigt många år sedan hittade jag en gigantisk doppvärmare som man kan koka upp vatten i en hink med, i min farfars garage. Han dog på 80-talet...

Den ska hänga hemma i min pappas garage... och den borde rimligen gå i arv till mig...!!

Men ärligt, vad tror ni om en soptunna med lock, modell amerikansk från Ikea?
KNODD
Tunna med lock
169 kr
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60045656

Sen ställer man den på en värmeplatta;
Kervel Kokplatta. Kokplatta med effekt på 1500 watt.
Diameter på plattan är 14,5 cm och längden på sladden är 1,3 meter.
http://www.elgiganten.se/product/vit...rvel-kokplatta

Det ska ju inte direkt koka, bara bli väldigt varmt så man kanske kan bättra på skarven i soptunnan med rejält med silikon?

Man får givetvis borra hål i locket, men jag har haft många såna tunnor och man har ju aldrig nytta av locket i alla fall!! Dessutom, de gummikopplingar som finns kan ju lika gärna funka mot metall.

Jag tänker att man bygger en liten pall som själva soptunnan står på, vilar på. Sen in med plattan under, så man "höjer upp" den mot soptunnan. Fortfarande så dom har kontakt, med 2-3 kg tryck, men inte mer. Det vore inte så lämpligt om hela soptunnan vilade på värmeplattan...

Dels kanske inte värmeplattan håller för den vikten, del blir det skapligt instabil samt risken för att sakerna ska välta känns inte helt obefintlig...!!

Antingen kopplar man en dimmer till värmeplattan eller kör med det inbyggda reglaget. För att jämföra med en kastrull, så är det viktigt att kastrullen är helt plan på undersidan. Det är inte sopkärlet. Det är två "vågor" på undersidan.

Fortfarande är min teori att det skulle vara en mer lättnavigerad variant än med doppvärmaren. Så om inte mycket mindre kladdig!!

Man behöver bara göra ett hål i locket, det hålet för spiralen. Dessutom, alla dom här sakerna ingår naturligt i ett hem. Man kan till och med köpa det genom företaget, om man nu har sånt... (Papperskorg och spis/värmeplatta sticker inte direkt ut.)

Det enda man måste gömma är spiralen, men ... ja, det blir väl inte så svårt. I ett normalt hem ryms skapligt mycket skräp och den är inte direkt skrymmande.

Frågor:
1. Skulle det fungera tror ni?
2. I manualen står att det tar 8 timmar för mäsken att få upp "arbetstemperaturen", vilket jag tycker är lite lång tid. Kanske man på detta sättet skulle kunna snabba på den processen lite?

Bonus:
Med en sån värmeplatta skulle man kunna köpa stora kastruller, kanske från Återvinningsaffären, och "förvärma" mesken innan man kör igång själva bränneriet...?

Om man skapligt fort får upp mäsken till 50-60 eller kanske tom. 70 grader innan man häller det i soptunnan torde processen komma igång fortare.
Citera
2009-12-16, 18:09
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Varför skulle det vara tillförlitligare med ett 1kw aggregat istället för ett 2.2kw ??
Jag har 2 burkar, en med 2.2kw och en med 1kw, båda har fungerat felfritt i flera år.

(till kylning använder jag en vanlig bordsfläkt riktat på nedre slutet av spiralen.)
för att den TRIAC-styrning vi pratar om är märkt att klara max 2.2kw, vilket ger väldigt liten felmarginal. kylningen är generellt dålig på dessa triac dessutom.
Citera
2009-12-16, 18:19
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaWahlgre
Frågor:
1. Skulle det fungera tror ni?
2. I manualen står att det tar 8 timmar för mäsken att få upp "arbetstemperaturen", vilket jag tycker är lite lång tid. Kanske man på detta sättet skulle kunna snabba på den processen lite?

Bonus:
Med en sån värmeplatta skulle man kunna köpa stora kastruller, kanske från Återvinningsaffären, och "förvärma" mesken innan man kör igång själva bränneriet...?

Om man skapligt fort får upp mäsken till 50-60 eller kanske tom. 70 grader innan man häller det i soptunnan torde processen komma igång fortare.
lackat stål låter inte bra alls. även utan lack kommer det vara dåligt, eftersom den då kommer rosta ordentligt.

ojämn yta mot spisplatta är inte bra. spisplattan blir för het om den inte har bra yta att leda bort värmen mot.
du kan inte använda den inbyggda termostatregleringen, det kommer stötkoka. det fungerar inte.

att förvärma mäsken låter väldigt omständligt..

köp en vinhink och sätt in ett element från en vattenkokare. det är bara att skära upp ett hål lika stort som det i vattenkokaren, montera packningen, och skruva åt två skruvar. sen kopplar du in den direkt med en vanlig nätsladd (sån med tre stift som är till exempelvis datorer). då har du 2.2 kw direkt in i ditt kokkärl. tar ca 45-60 minuter att få upp tempen till kokpunkten.
Citera
2009-12-16, 18:28
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Citat:
köp en vinhink och sätt in ett element från en vattenkokare. det är bara att skära upp ett hål lika stort som det i vattenkokaren, montera packningen, och skruva åt två skruvar. sen kopplar du in den direkt med en vanlig nätsladd (sån med tre stift som är till exempelvis datorer). då har du 2.2 kw direkt in i ditt kokkärl. tar ca 45-60 minuter att få upp tempen till kokpunkten.

Allright. Jag får anta denna utmaning...

Jag kanske har läst på för lite... men jag tycker jag har läst som en jävla gnu!!

Jag måste nog studera en vattenkokare modell enkel IRL, för den jag har har en värmeplatta på insidan. Du har en poäng. Men det stod på annan plats att det kunde ta 6-8 timmar att få upp värmen... och det tycker jag är lite lång tid, men jag kanske läste fel!?
Citera
2009-12-16, 18:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaWahlgre
Allright. Jag får anta denna utmaning...

Jag kanske har läst på för lite... men jag tycker jag har läst som en jävla gnu!!

Jag måste nog studera en vattenkokare modell enkel IRL, för den jag har har en värmeplatta på insidan. Du har en poäng. Men det stod på annan plats att det kunde ta 6-8 timmar att få upp värmen... och det tycker jag är lite lång tid, men jag kanske läste fel!?
6-8 timmar gäller för en vanlig 300W doppvärmare, en sån som du kör utan reglering, eller reglerar med en vanlig dimmer.

såhär ska elementet se ut i vattenkokaren http://bloggis.se/boppen/bilder/070511_V_rmeelement.jpg
och det gör dom i princip i alla vattenkokare av billig modell.
finns främst i 1000 och 2200W
Citera
2009-12-26, 14:51
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
låter som din mäsk inte hade jäst ut. mäsken blir mörk om det finns socker kvar som bränns av doppvärmaren.blev den direkt svart måste du haft massvis med socker kvar i den. att du startar om en påbörjad bränning har i princip ingen betydelse. Men att hälla tillbaks samma heads som du tagit ur satsen är meningslöst. du måste plocka ur samma sprit igen. heads och tails ska du slänga med i nästa bränning. en högre halt heads gör att du kan öka koncentrationen av headsfinkel i det du tar ut i början av bränningen. slänger du tillbaka heads till mäsken du har plockat ur heads ur går du bara tillbaka till vad du hade från början.

låt oss säga att du har en blandning som består av 1% etylacetat som är ett ämne med lite lägre kokpunkt än etanol 50% etanol och 49% vatten.
kokar vi det kanske vi till en början får 10% etylacetat 85% etanol och 5% vatten.
tar vi istället 2% etylacetat 50% etanol och 48% vatten (vi har slängt heads i nästa sats) så kanske vi till en början får 15% etylacetat 80% etanol och 5% vatten. Vi får alltså en ökad koncentration av heads. även om mängden heads blir större så får vi ut mer av etanolen som body.

Har nästan alltid brun/ljusbrun mäsk efter att jag bränt mitt.

Mäter ju med oeschle mätare innan jag sätter i jässtopp, har alltid på det svarta fältet på mätaren. dvs ca 135 oeschlegrader. 135/7= 19,2 %.

Sen i med klarning efter att jässtoppet har fått stå nån dag.

Håller precis på med en sats och som sagt hade ca +10 på mätaren.

Hade i jässtopp igår och började klarna det idag. När är mäsken klarnad?? alltså helt färdig för bränning??

Jag har haft i det i en timma nu och det är klart som färdigt vin. med en riktigt vit tjock strimma med klegg i botten ca 3 cm.
kan man börja bränna då?? tappa om det bara.
Senast redigerad av Fluffas 2009-12-26 kl. 15:13.
Citera
2009-12-26, 23:28
Medlem
om mäsken är klar (som vitt vin) ända ner till bottensatsen ska det inte vara några problem att börja bränna. när du klarnar vill du ju att alla orenheter och jästrester ska sjunka till botten, och det har dom ju gjort om du ser dessa som en fin hinna på hinkens botten =)
Citera
2009-12-26, 23:36
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Har nästan alltid brun/ljusbrun mäsk efter att jag bränt mitt.

Mäter ju med oeschle mätare innan jag sätter i jässtopp, har alltid på det svarta fältet på mätaren. dvs ca 135 oeschlegrader. 135/7= 19,2 %.

Sen i med klarning efter att jässtoppet har fått stå nån dag.

Håller precis på med en sats och som sagt hade ca +10 på mätaren.

Hade i jässtopp igår och började klarna det idag. När är mäsken klarnad?? alltså helt färdig för bränning??

Jag har haft i det i en timma nu och det är klart som färdigt vin. med en riktigt vit tjock strimma med klegg i botten ca 3 cm.
kan man börja bränna då?? tappa om det bara.
låter som den är klar att brännas, men ligger du på +10 så finns det en hel del socker som inte jäst ut. sockret blir du inte av med genom klarning, så det blir bränt socker ändå. vill du slippa detta så får du minska mängden socker, välja en jäst som är mer alkoholtålig, eller jäsa den vid en temperatur som din jäst trivs bättre med.
Citera
2009-12-27, 10:17
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
låter som den är klar att brännas, men ligger du på +10 så finns det en hel del socker som inte jäst ut. sockret blir du inte av med genom klarning, så det blir bränt socker ändå. vill du slippa detta så får du minska mängden socker, välja en jäst som är mer alkoholtålig, eller jäsa den vid en temperatur som din jäst trivs bättre med.

Vad händer om man bränner innan det har blivit helt klart?? Mera orenheter i spriten sen eller? går det ändå bort vid kolning??

Vad ska man ligga på när man mäter mäsken för att det mesta utav sockret ska vara utjäst??

Den jästen jag alltid kör med är turbopure http://hembryggning.com/butik/turboj...mmar-1008.html

Nu hade jag i 7.5kg socker. kanske för mycket??

Vad menar du med en jäst som är mer alkoholtålig??

Jag hade mäsken stående där det var ca 20 grader. borde väl vara ok??

Håller precis på och bränner nu och det går förvånandsvärt bra. Skryter lite men ska man verkligen få ut så mycket sprit som jag redan fått??

tog bort 1dl först. sen 5dl heads (inte så mycket jag vet) och nu har jag 3.5L body vid 84 grader och det är ju då många grader kvar till säg 95grader.
Jag kör inte så fort heller utan jag har dimrat ner min CO doppis.
Citera
2009-12-27, 11:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Vad händer om man bränner innan det har blivit helt klart?? Mera orenheter i spriten sen eller? går det ändå bort vid kolning??

Vad ska man ligga på när man mäter mäsken för att det mesta utav sockret ska vara utjäst??

Den jästen jag alltid kör med är turbopure http://hembryggning.com/butik/turboj...mmar-1008.html

Nu hade jag i 7.5kg socker. kanske för mycket??

Vad menar du med en jäst som är mer alkoholtålig??

Jag hade mäsken stående där det var ca 20 grader. borde väl vara ok??

Håller precis på och bränner nu och det går förvånandsvärt bra. Skryter lite men ska man verkligen få ut så mycket sprit som jag redan fått??

tog bort 1dl först. sen 5dl heads (inte så mycket jag vet) och nu har jag 3.5L body vid 84 grader och det är ju då många grader kvar till säg 95grader.
Jag kör inte så fort heller utan jag har dimrat ner min CO doppis.
oklarnad mäsk går bra att bränna. den missfärgar element och kokkärlet vilket i princip inte har någon betydelse. den ger en något bränd smak på spriten, men det går av min erfarenhet helt bort i kolningen. kanske ger det något mer orenheter också, men jag tror det är väldigt små mängder.

mäsken bör sluta på ca -10 till -15
du kan ju kolla in mitt turbojästtest för att jämföra prestandan lite på olika jäster https://www.flashback.org/showthread.php?t=996992

Det låter inte som din termometer visar rätt. mäter du i mäsken indikerar det en vätska på ca 40%. din ursprungliga vätska borde ha börjat koka vid ca 89-91 grader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in