Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-12, 01:07
  #1
Medlem
AlienBillys avatar
Eftersom ingen annan tråd i nuläget tar upp enbart spiralbrännaren, så gör vi det här för att slippa massa onödig röra.

Frågor om kolning och mäsk är också givetvis välkommna.
Citera
2008-02-12, 01:12
  #2
Medlem
AlienBillys avatar
Kort om spiralbrännaren.

För att summera lite, OM man vill bygga den enklaste modellen av spiral brännare kommer man ledigt undan under 500:-

Och vill man ha en delux modell som fortfarande gör samma sak så får jag ihop det till ungefär såhär (med tillbehör):

-----------------------
Måleribolaget
Vinhink 89:-
Jäsdunk 98:-
Jäsrör 11:-
Jäslock (till dunk) 8:-

ICA
Vattenkokare (Nordica ?) [2200W] 199:-

Biltema
26-895 Kopparrör [10 mm] 199:-
86-054 Rörbockningsverktyg [10mm] 99:-
??-??? Liggunderlag 50:-
36-894 Limpistol 40:-
36-906 Lim [för limpistol] 13:-
84-552 Nätkabel 30:-

Jula
Stektermometer 79:-
Batterier AA 24:-

Bauhaus
Effektregulator [3600W] 990:-


Utlagt hittills: 1939:-


Annat...
Kolrör + 3xSlangklämma 106:-

-----------------------

typ....
Citera
2008-02-12, 15:02
  #3
Medlem
Bra, då kör jag min post igen som hamnade mitt inne i den andra tråden >.>

Hej på er alla fellow hembrännare. Jag har kört 2 st omgångar med min brännare nu och läst otroligt mycket "teori".
Så nu tänkte jag försöka få lite fler personer att upptäcka hur otroligt lätt det är att göra eget dricka.

Själv trodde jag själv aldrig att jag skulle kunna fixa min egen sprit eftersom att jag hade sett alla de avancerade brännarna i metall och sånt lyx. Men sedan en natt så snubblade jag över kära bryggforum.com (R.I.P) och började läsa om plastbrännaren.
Då insåg jag att det faktiskt skulle kunna gå. Efter några timmar av hårt pluggande (det är otroligt vad man pluggar hårt när det är nått man är intresserad av!) så hade jag full koll på plastbrännaren.
Då snubblade jag över lite info på spiralbrännaren. Jag blev förälskad direkt. Jag menar, varför ska man sitta och småfjutta på 45grader i en plastis och få ut 40% sprit. När man kan sitta och maxa ett 300w element och få ut 90%+! Det finns enligt mig men logik i det.
Så jag pluggade på om spiralbrännaren och efter några veckor byggde jag en egen.

F.A.Q
Q: Vad kostar då en omgång?
A: Att köra en omgång kostar ca 150kr - 200kr
Jäst: 20kr - 30kr
Kol: 35kr - 45kr
Socker: 10kr /Kg
Vatten: Typ gratis.
El: Några kr. Inte att snacka om typ.

Q: Hur mkt sprit blir det då?
A: Beroende på om du kör en 6kr eller 8kg jäst får du olika mycket. Jag har aldrig kört med en 8kg men med en 6kg blir det ca 8L 40%

Kort om hur du använder spiralbrännaren.
Ok, jag skall berätta lite kort om hur spiralbrännaren funkar. Men först måste jag ge dig några grundläggande slang ord:

CO = Clas Ohlsson
doppis = Doppvärmare
heads = Den första spriten
body = Spriten mellan heads och tails dvs. den sprit du vill åt
tails = Den sista spriten

Ok.
I hinken/dunken har du din mäsk. Den värmer du upp med en 300w CO doppis.
Efter ca 6-8 timmar har mäsken nått en temperatur på ca 88-90 grader och det är då de ljuva dropparna börjar komma ur din spiral.
Se nu till att det droppar ca 1-2 droppar per sekund genom att reglera med antingen en dimmer eller genom att ta bort lite isolering. O.B.S ju saktare destå högre %!
Nu för ett godare resultat tar du de första ca 3 decilitrarna i en separat flaska detta kallas att ta heads.
Ta din tid med brännaren. Själv blir jag klar efter ca 2 dygn.
Efter de 2 dygnen så har mäsken i hinken/dunken en temperatur på ca 85-87 grader (du väljer själv vad som känns bäst) och du ska ta ut de så kallade tails.
När mäsken nått en temperatur på 88-89 grader så är det dags att stänga av och låta mäsken kallna.
Detta låter väll mer logiskt än att fjolla med plastbrännaren. Eller?

Köplista
Jag skall nu försöka göra mitt bästa och skriva ihop en lista på allt du behöver införskaffa.
  • Prisol Rör 10mm * 5m
    Varför: Detta tillverkar du spiralen av.
    Var: CO, biltema eller på välsorterade järnaffärer t.ex. K-rauta
  • 300w doppis
    Varför: Denna värmer du mäsken med
    Var: CO
  • Stek thermometer (gärna digital)
    Varför: Hålla koll på temperaturen i hinken/dunken.
    Var: T.ex. CO
  • 25L dunk eller jäshink
    Varför: Att bränna + jäsa i.
    Var: Dunk: Borde vara lätt att få tag på. Jäshink: Närmaste hebryggningsaffär eller kanske ÖB
  • 10L dunk
    Varför: För att ta upp spriten i. Visst kan du använda flaskor men det blir bara jobbigt att byta e.t.c.
    Var: Där du köper 25L dunken
  • Dimmer som klarar 300w
    Varför: Det blir så otroligt mycket lättare att reglera fart! Ett måsste. Se bara till att den klarar 300w.
    Var: Finns överallt. T.ex. CO
  • Förlängnings sladd.
    Varför: Doppisens sladd är kort.
    Var: Finns överallt. T.ex. CO
  • Paket snöre.
    Varför: För att binda fasst isoleringen + eventuellt spiralen med.
    Var: Finns överallt. T.ex. CO
  • Akvarie Silikon + skelettspruta
    Varför: Täthet är mkt viktigt. Och akvarie silikonet tål värme och har inga giftiga ämnen i sig.
    Var: Finns överallt. T.ex. CO
  • Jäsrör
    Varför: Till jäsningen. Håller bakterier borta + moddad tar bort lukt.
    Var: pgw.se eller närmaste hembryggningsaffär.
  • Alkoholmätare
    Varför: Du vill väll veta hur hög % du har när du späder e.t.c.
    Var: pgw.se eller närmaste hembryggningsaffär.
  • Aktivt kol
    Varför: Till reningen av spriten.
    Var: pgw.se eller närmaste hembryggningsaffär.
  • Jäst
    Varför: Mäsken
    Var: pgw.se eller närmaste hembryggningsaffär.
  • Socker
    Varför: Jästen äter sockret och bildar alkoholen. 6kg till en 24h jäst och 8kg till en vanlig.
    Var: pgw.se eller närmaste hembryggningsaffär.

Att tänka på
1. När dunken/hinken blir varmer så blir den otroligt mjuk. Det kan vara väldigt smart att stödja upp den med något. Bygg t.ex. en ställning.

2. När du böjjer sprialen. Ta det jävligt lungt. Jag lovar att du inte blir glad om du pajjar den.

3. Om du använder en digital stekthermometer, doppa inte ner den så långt att mer än metallen är under ytan.

4. Spola ur spiralen ordentligt före och efter bränning. Kommer det ut en massa svart 'gojs' så har det oxiderat. Det går att göra rent med citronsyra men det borde räcka med en spolning varmt vatten igenom.

Tips & Tricks
1. När du jäser kanske du inte vill att det ska lukta. Gör då såhär:
- Ta en 0.5L PET.
- Skär av botten.
- Sillicon:a/tejpa fast PET flaskan på jäsröret.
- I med lite bomull i halsen och fyll upp med kol.
Klart ^^

2. Som jag redan nämnt så ska du ha en dimmer för att reglera.

3. Skaffa häftmassa och tejp! De är perfekta för snabb paniktätning.



Och slutligen

All läsning
Dessa PDF:er skall alla hembrännare ha.

Spiralbrännaren Info
Plastbrännbaren Info
Mäsk Info
Aktivt Kol Info

Observera att fasst du ska bygga spiralbrännaren så ska du ha plastbrännar PDF:en. För den innehåller alla nybörjar info om mäsk och kol.


Ställ gärna alla frågor ni kan tänkas ha här. Jag skall göra mitt bästa för att svara på dem.
Citera
2008-02-12, 19:11
  #4
Medlem
bogarleffes avatar
Jag hade en spiralis innan, men jag kastade ut den efter bara tre körningar.
Orsak?
Den gav riktigt dålig sprit! Inte ens efter 2st långsamma kolningar i 1,5m kolrör enligt alla konstens regler var spriten luktfri. Visst den gick att dricka och man blev kanonfull på den, men resultatet blev aldrig bättre än dålig fulvodka. Jag körde alltid sakta med 1-2 droppar/s och tog alltid ut bra med head och tail, men ändå blir det skitsprit, trots stark mäsk på ca 16-17%.

Sen vågar man inte lämna den ensam heller, med risk för läckage. Det vore ju tråkigt att ha 25 liter mäsk på golvet när man kommer hem..

Nog om det, spiralisens fördelar är desto trevligare! Billig, enkel att göra, relativt snabb. Om man inte är så kräsen är det den perfekta apparaten. Den producerar långt mycket mer än man kan dricka, så man går plus på bränneriet om man kna sälja av lite till folk med taskiga smaklökar.

Jag skaffar nog aldrig mer en spiralbrännare, däremot håller jag på att snickra på en riktig rostfri kolonn.
Citera
2008-02-12, 19:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag hade en spiralis innan, men jag kastade ut den efter bara tre körningar.
Orsak?
Den gav riktigt dålig sprit! Inte ens efter 2st långsamma kolningar i 1,5m kolrör enligt alla konstens regler var spriten luktfri. Visst den gick att dricka och man blev kanonfull på den, men resultatet blev aldrig bättre än dålig fulvodka. Jag körde alltid sakta med 1-2 droppar/s och tog alltid ut bra med head och tail, men ändå blir det skitsprit, trots stark mäsk på ca 16-17%.

Sen vågar man inte lämna den ensam heller, med risk för läckage. Det vore ju tråkigt att ha 25 liter mäsk på golvet när man kommer hem..

Nog om det, spiralisens fördelar är desto trevligare! Billig, enkel att göra, relativt snabb. Om man inte är så kräsen är det den perfekta apparaten. Den producerar långt mycket mer än man kan dricka, så man går plus på bränneriet om man kna sälja av lite till folk med taskiga smaklökar.

Jag skaffar nog aldrig mer en spiralbrännare, däremot håller jag på att snickra på en riktig rostfri kolonn.
Om du är kräsen så kör stationär rening ^^

Skulle också vilja ha en kolonn men har varken erfarenhet, utrymme eller material för en sådan.
Citera
2008-02-14, 20:52
  #6
Medlem
Yazons avatar
Heads?Tails?

Vill göra sjysst drickbar sprit.
Körde en sats med spiralbrännare fick ut ca 4 liter 65%-igt.Läste senare att man skulle dela upp heads och tails.
Heads det som kommer ut i början eller? Tails kommer ut på slutet eller?
Och sen då när jag delat upp det???
Köra ihop skiten eller vad???
Citera
2008-02-14, 21:21
  #7
Medlem
klybans avatar
Får du 65% ut oavsett om vad du gör med heads/tails så kör du för fort.
När man kör för fort kan det bero på för hög värme eller för dålig spiral.

2,5m upp och ner är minimum, troligtvis när du inte får mer % så är det säkert för hög effekt på koket, minska lite så kommer det snart droppa +80%, och gör du det perfekt så kommer du få +90% ut ur spiralen.
Citera
2008-02-15, 02:04
  #8
Avstängd
PHDs avatar
Kommer slänga upp lite bilder på;

Mäskjäsningen.
Bränningen.
Kolningen.

Är än så länge bara vid mäskjäsningen. Återkommer när det är klart!
Kommer även att skriva vilka delar jag har i spiralbrännaren, samt kostnaden på komponenterna.

Edit:

Ge oss ett underforum(hembryggning) till alkohol nu!
__________________
Senast redigerad av PHD 2008-02-15 kl. 02:07.
Citera
2008-02-15, 03:52
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHD
Kommer slänga upp lite bilder på;

Mäskjäsningen.
Bränningen.
Kolningen.

Är än så länge bara vid mäskjäsningen. Återkommer när det är klart!
Kommer även att skriva vilka delar jag har i spiralbrännaren, samt kostnaden på komponenterna.

Edit:

Ge oss ett underforum(hembryggning) till alkohol nu!
Mäskjäsning och kolning borde ha egna trådar, så sök om du kan fortsätta på en existerande antagligen finns det redan någon hyfsad tråd som vi kan fortsätta på.
Och sen släng upp bilder där, så fortsätter vi och försöker underhålla dom trådar.
För det är synd att blanda in såpass stora ämnen i ett annat stort ämne.



/Ge oss ett underforum(hembryggning) till alkohol nu!
Citera
2008-02-15, 06:41
  #10
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazon
Vill göra sjysst drickbar sprit.
Körde en sats med spiralbrännare fick ut ca 4 liter 65%-igt.Läste senare att man skulle dela upp heads och tails.
Heads det som kommer ut i början eller? Tails kommer ut på slutet eller?
Och sen då när jag delat upp det???
Köra ihop skiten eller vad???

När du bränner (räknat på 20-25 liter mäsk):
Första decilitern ungefär är foreshot, den kastas då den innehåller massvis med giftiga finkeloljor.
Nu kommer heads, det är ungefär en halvliter, den ställer du undan.
Sen kommer det bra sprit, borde komma ca. 3-5 liter på 25 liter mäsk beroende på hur bra mäsken är.
Sen sista litern som kommer ur brännarn är tails.
Ta den bra spriten, späd den till lite under 50% och kola den, späd den sedan om nödvändigt till 40%..
Heads och Tails sparas och hälls ner i brännaren tillsammans med ny mäsk vid nästa bränning.

Får du bara ut 65% sprit så, som någon annan sa, bränner du antingen för fort (det ska komma 1-2 droppar i sekunden) eller så har du för sopig spiral.
Alternativt så kan spiralen vara sned med uppåtlut någonstans där det inte ska vara det, eller att bränaren inte håller tätt så alkohol ångor sipprar ut någon annan stans än genom spiralen.
Citera
2008-02-19, 17:02
  #11
Medlem
RM12s avatar
Igår testade jag min "produkt" lite och idag har jag gått runt å rapat "jäst rapar" och haft en hel del gas i magen.

Spriten är renad två gånger genom att använda "petflaskemetoden".

Någon som känner igen det? kan vara våfflorna jag åt också men har aldrig fått gaser av det förut.
Citera
2008-02-19, 18:45
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Igår testade jag min "produkt" lite och idag har jag gått runt å rapat "jäst rapar" och haft en hel del gas i magen.

Spriten är renad två gånger genom att använda "petflaskemetoden".

Någon som känner igen det? kan vara våfflorna jag åt också men har aldrig fått gaser av det förut.
Tycker inte du borde få den effekten.
pet-flaske metoden funkar okey om man kör dom där 4dl/h och har du kört 2ggr så borde det vara bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback