• 4
  • 5
2008-02-14, 12:51
Medlem
Relels avatar
funderade på O&O Defrag, finns inte det till vista 64 än?
Citera
2008-02-16, 20:55
Medlem
Seatims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallysally
Och har du en bärbar så gör du likadant, bocka av allt som inte ska autostarta. Brandvägg, virus o ctfmon.Resten startar upp när du själv vill.

Sparade bara min netgear (trådlösa), brandvägg, virus och ctfmon...Gick bra att starta om, men då kommer systemkonfiguration upp med det kommer upp selektiv start och allt är återställt.
Citera
2008-02-16, 21:23
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seatim
Har rensat program och kört diskdefragmentering men den har blivit så j-a slö...
spruta in lite 5-56 genom fläktgallret.
Citera
2008-02-16, 21:24
Medlem
Mandic!s avatar
Formatera.....
Citera
2008-02-16, 21:25
Medlem
Mandic!s avatar
Men dubbelpost.
Citera
2008-02-16, 23:54
Medlem
Stånga av prefetcher. Dåligt tips

Rensa prefetchern ska man jue definitift INTE göra. det är jue den som gör att windows går lite snabbare än annars.. Visst det tar någon extra sekund och starta windows när man kört många program. Men det tar mer än ett par sekunder att skapa en ny prefetcher vid varje uppstart. och har man som du stängt av prefetchern går det ännu långsammare

Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Instämmer. Om man låter bli att impulsinstallera en massa grejer och ser till att ha lite ordning på diskarna kan man ha samma burk i princip hur länge som helst utan att formatera. När man väl formaterar beror det sannolikt på att man måste av andra skäl.

Det är en idyll att datorn ska hålla samma hastighet som när man bara hade en ren XP-installation på disken. När man sen installerar alla nödvändiga program och så vidare känner man redan här att datorn tappar kraft. Men håller man sen lite koll kommer prestandan inte ändras nämnvärt efter det..

Det finns några viktiga punkter att tänka på om man vill hålla datorn snabb, och så jävla jobbigt är det inte att rensa lite nån gång i månaden!

Jag kollar igenom:

- Kollar till processerna. Googlar på filnamn efter info om jag inte känner igen någon av processerna.
- Rensar ur alla temp-mappar (windows\temp, alla temp under "documents and settings") och prefetch med ett script jag har på skrivbordet.
- Defragmenterar alla diskar. Kör /Name på C:, och /Modified på lagringsdiskarna. O&O Defrag givetvis.
- Kör Tuneup 1-click maintenance som fixar lite i registret och annat.
- Håller mig borta från program som jag vet är "kluriga" att ha o göra med. Som Norton t. ex.

Sen kör jag växlingsfilen helt på ram-minnet också, har "prefetch/indexeringstjänsten" avstängd på alla diskar och sen var det väl inte så mycket mer än så. Burken bara rullar o rullar..
Citera
2008-02-17, 11:04
Medlem
Dr Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan
Har du kört någon registry-rensare och allehanda antispyware/antitrojanprogram också?

Kolla i aktivitetshanteraren om det är en massa processer som du inte känner igen, kör också i ett kommandofönster NETSTAT /A för att kolla om din maskin är uppkopplad mot ställen du inte är medveten om.

Jag fick upp en lång lista med både "listening" och "established" efter att ha gjort detta. Hur går jag nu tillväga till att få bort "skiten" om jag uttrycker det så?
Citera
2008-02-17, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Hans
Jag fick upp en lång lista med både "listening" och "established" efter att ha gjort detta. Hur går jag nu tillväga till att få bort "skiten" om jag uttrycker det så?

är problemet att du får en lång lista på listening och established när du kollar i netstat?

det är inte så konstigt iofs om du har webläsaren öppen. där kan din extratoolbar, de olika flikarna, flashrrklamen på de olika flikarna osv ge upphov till en lång lista. Har du ett torrentprogram igång så kommer du ha ytterligare mängder av aktiva anslutningar
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in