• 1
  • 2
2008-02-13, 04:37
Bannlyst
Grillad sparris med lite olivolja, nymalen peppar, salt, balsamico eller pressad citron och finriven parmesan på toppen.
Citera
2008-02-13, 05:34
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrMunson
Flickvännen kommer hem till mig på alla hjärtans dag efter jobbet, så jag tänkte överraska med en liten romantisk middag. Har tänkt servera en bit oxfilé med rödvinssås gjord enligt recept från Ridderheim, http://www.ridderheims.se/item.aspx?id=407.

Min första tanke är såklart att servera någon form av potatis till, t.ex hasselbackspotatis eller klyftpotatis, vid närmare eftertanke så kommer nog varken hon eller jag vara sugna på en mastodont middag eftersom hon slutar jobbet kl 9 och vi båda käkat innan på dagen. Så då tänkte jag att det kan vara läge att servera något lättare till köttbiten. Tänker mig någon blanding av kanske morötter, sockerärter eller dylikt. Så kom gärna med förslag på vad ni tror skulle passa till köttet och såsen.

mvh

Ni vill äta en lätt men god middag, senare på kvällen, och den ska inte vara i vägen när nattliga aktiviteter påbörjas.

Bryn oxfilen på hög värme, sedan in i ugnen på låg värme, skicka in några blomkålsbuketter på samma gång.

Skippa rödvinssåsen, den blir för mycket herrmiddag.
Satsa på en enkel sky/crème fraîchesås.

När du tagit ut köttet från ugnen och det ligger och vilar blandar du safterna från oxfilen med CF, tillsätt samtidigt en krydda om du vill. Finhackad färsk tomat är ett gott och friskt alternativ/komplement till klassiska kryddor och gör "såsen" extra god.

Servera med en enkel tomatsallad (egen liten tallrik), dvs tunnskuren tomat, tunnskuren rödlök, nymalet salt och nymalen peppar, evt lite chunky bitar av avokado, toppa med lite rapsolja.

En flaska Côtes du Rhône Villages som fått stå och andas en stund blir som grädden på moset.

Lättlagat, lättsmält och gott.
Senast redigerad av Softis... 2008-02-13 kl. 05:38.
Citera
2008-02-13, 05:56
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Ni vill äta en lätt men god middag, senare på kvällen, och den ska inte vara i vägen när nattliga aktiviteter påbörjas.

Bryn oxfilen på hög värme, sedan in i ugnen på låg värme, skicka in några blomkålsbuketter på samma gång.

Skippa rödvinssåsen, den blir för mycket herrmiddag.
Satsa på en enkel sky/crème fraîchesås.

När du tagit ut köttet från ugnen och det ligger och vilar blandar du safterna från oxfilen med CF, tillsätt samtidigt en krydda om du vill. Finhackad färsk tomat är ett gott och friskt alternativ/komplement till klassiska kryddor och gör "såsen" extra god.

Servera med en enkel tomatsallad (egen liten tallrik), dvs tunnskuren tomat, tunnskuren rödlök, nymalet salt och nymalen peppar, evt lite chunky bitar av avokado, toppa med lite rapsolja.

En flaska Côtes du Rhône Villages som fått stå och andas en stund blir som grädden på moset.

Lättlagat, lättsmält och gott.

Det låter riktigt gott, men är oxfile verkligen lättsmält? Tror jag snor ditt tips till i morgon f.ö.
Citera
2008-02-13, 16:14
Medlem
OliTs avatar
Skräpinlägg borttaget.

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto