• 1
  • 2
2008-02-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plow
sudo ./etc/init.d/kdm stop
eller force-reload och sedan stop

sudo /etc/init.d/kdm stop
Stopping K Display Manager: kdm not running (/var/run/kdm.pid not found).

stänger jag av gdm och startar kdm, och sen "sudo /etc/init.d/kdm stop" så visas kubuntu-splashscreen några sekunder och stängs sedan. Men sen kommer jag ändå ingen vart.
Senast redigerad av Sämst 2008-02-12 kl. 21:44.
Citera
2008-02-12, 21:44
Medlem
snak-o-mats avatar
kde-program bör fungera utan kubuntu-desktop. Jag vet iofs inte nu vilka program som följer med i kubuntu och om du använder några av dem. Dom du behöver borde i alla fall gå att installera separat så att du slipper allt annat som beror på kubuntu-desktop.

Som du skrev tidigare så har det blivit nåt strul med att Ubuntu inte längre vet vilken display manager du har valt. Förmodligen är det ju nåt script som ligger nånstans som ställer till det. Den försöker slutligen stoppa kdm som inte finns, och väntar i evighet på att få ett svar på att den är stoppad.

Du kan möjligtvis flytta ut kdm scriptet från /etc/init.d/... men, jag rekommenderar verkligen att du försöker avinstallera kdm och kubuntu-desktop istället.
Citera
2008-02-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snak-o-mat
kde-program bör fungera utan kubuntu-desktop. Jag vet iofs inte nu vilka program som följer med i kubuntu och om du använder några av dem. Dom du behöver borde i alla fall gå att installera separat så att du slipper allt annat som beror på kubuntu-desktop.

Som du skrev tidigare så har det blivit nåt strul med att Ubuntu inte längre vet vilken display manager du har valt. Förmodligen är det ju nåt script som ligger nånstans som ställer till det. Den försöker slutligen stoppa kdm som inte finns, och väntar i evighet på att få ett svar på att den är stoppad.

Du kan möjligtvis flytta ut kdm scriptet från /etc/init.d/... men, jag rekommenderar verkligen att du försöker avinstallera kdm och kubuntu-desktop istället.

Avinstallerade kdm, flyttade kdm från /etc/init.d, gjorde rm -rf /etc/kde3/kdm. Kör sudo halt:
Going down for halt NOW!
*Stopping GNOME Display Manager... [Ok]
..sen inget, går inte att skriva nåt i tty1 eller 2 eller nånstans, den e död men vägrar att stänga av sej :P.

Orkar fan inte mer!
Citera
2008-02-12, 22:40
Medlem
snak-o-mats avatar
Förståeligt.. jag fattar då inte heller vad det kan vara.
Blir väl ominstallation kanske, ifall ingen annan med bättre idéer dyker upp.
Tydligen ska man passa sig för att installera kubuntu/kdm (om det inte är nåt annat som strular).
Citera
2008-02-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snak-o-mat
Förståeligt.. jag fattar då inte heller vad det kan vara.
Blir väl ominstallation kanske, ifall ingen annan med bättre idéer dyker upp.
Tydligen ska man passa sig för att installera kubuntu/kdm (om det inte är nåt annat som strular).

Nja jag vetinte, inget större fel på det, kört kde+kdm i ett år. Är nog bara jag som klyddat och klabbat med för mycket saker. Finns det nån log som kolla efter errors när man stänger datorn jag kan läsa i?

Jag får väl låta bli att stänga av datorn :P
Senast redigerad av Sämst 2008-02-12 kl. 22:52.
Citera
2008-02-13, 05:17
Medlem
snak-o-mats avatar
Det vet jag faktiskt inte. Alla systemloggar ligger ju i /var/log, så finns det nåt relevant så är det där. dmesg är iaf för boot, men någon specifik för reboot/halt vette sjutton.

Dum fråga kanske: Men du kunde väl starta om datorn förut, innan du installerade kubuntu-desktop i Ubuntu?

Märkligt problem detta.
Tåls att sova på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här