Citat:
Ursprungligen postat av Plow
testa sudo shutdown -r now för reboot
och sudo shutdown -h now för halt
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Om du dödar gdm och kdm innan du stänger av, funkar det då?
sudo killall -9 kdm
sudo killall -9 gdm
Sen sudo shutdown -h now
Inget funkar. Det blir samma sak om jag dödar gdm, det är den jag använder. kdm är inte ens igång. Men när jag har skrivit shutdown, så står det:
Kod:
shuting down NOW! etc, och efter det står det Stopping GDM, sedan Stopping K Display Manager: kdm not running (/var/run/kdm.pid not found).
och sen händer inget. Trycker jag ctrl-alt-del så kommer samma text fram igen: Stopping K Display Manager: kdm not running (/var/run/kdm.pid not found).
Trycker jag på min powerbutton står det: Power-button pressed. Stopping K Display Manager: kdm not running (/var/run/kdm.pid not found).
ps: googlade "/var/run/kdm.pid not found" nu och de skrev att gdm stoppar kdm från att starta och då whinar kdm, men mitt problem är ju när jag ska stänga datorn....
Väljer jag att använda kdm som loginmanager så startar det inte, står bara: gdm is not default displaymanager blabla. Då får jag starta kdm eller gdm i terminalen och då kan jag logga in. Men fortfarande inte logga ut...
Men om jag inte startar nån av dom och bara kör reboot direkt så funkar det ändå inte att stänga av... jag fattar inte =)