2008-02-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMys
Jag tycker det är perfekt.

Och ska jag vara ärlig så kan jag fa* inte koka vanligt ris
Har försökt några gånger men det slutar alltid med att riset är kolsvart i hela botten på kastrullen

Riset ska bara puttra, inte stormkoka som när man kokar pasta...
Citera
2008-02-14, 13:59
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns "ris kulor" som gör samma sak.
letat som fan efter dessa, vart hittar man dom?
Citera
2008-02-14, 15:46
Medlem
soptippsbosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
letat som fan efter dessa, vart hittar man dom?

Jag köpte mitt paket på min närbutik, det är en ICA Supermarket. Det bör väl finnas i alla stora livsmedelskedjor?
Citera
2008-02-14, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMys
Jag tycker det är perfekt.

Och ska jag vara ärlig så kan jag fa* inte koka vanligt ris
Har försökt några gånger men det slutar alltid med att riset är kolsvart i hela botten på kastrullen

Gör som du gör när du kokar pasta, skit i att mäta vattnet och fyll på rejält. Koka och smaka av när riset är lagom och bara häll av vattnet.
Citera
2008-02-17, 02:24
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Jag köpte mitt paket på min närbutik, det är en ICA Supermarket. Det bör väl finnas i alla stora livsmedelskedjor?
Nu snackar vi om helt olika saker..
...jag pratar om riskulor(?) serut som en tekula för lösvikts te fast mycket större.
Citera
2013-08-02, 20:07
Bannlyst
köpte detta helvete till ris av misstag.. fattar verkligen inte meningen med det...

1. jag tvingas laga till 2 port / 4 port (2 påsar) vill man ha 1 eller 3 port får ju en kastas bort..

2. betydligt mindre ris i förpackningen då mycket av ytan där de skulle vara ris e luft

3. påsjävlen e asvarm när man får upp den o man bränner fingrar

4. när man väl fått upp påsen e rishelvetet ändå inte klart o man får koka det utan påse lite till

visst du kan koka det i en geyser men hur många har tillgång till en geyser??
Citera
2013-08-02, 20:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joejjeman
köpte detta helvete till ris av misstag.. fattar verkligen inte meningen med det...

1. jag tvingas laga till 2 port / 4 port (2 påsar) vill man ha 1 eller 3 port får ju en kastas bort..

2. betydligt mindre ris i förpackningen då mycket av ytan där de skulle vara ris e luft

3. påsjävlen e asvarm när man får upp den o man bränner fingrar

4. när man väl fått upp påsen e rishelvetet ändå inte klart o man får koka det utan påse lite till

visst du kan koka det i en geyser men hur många har tillgång till en geyser??
1 man behöver inte slänga nått ris, det går ha nästa dag till samma rätt.
Eller steka riset och göra en rätt av detta.

2 Efter jag kokat mina såna här, så är de överfulla.

3 tar man i kanten på plasten så är de inte de minsta varma, sen får man blåsa bort ångan så inte denna går på fingrana.
för det är väldigt varmt.

4 Alltid varit klart för mig efter anvisad tid.
Jag låter det rinna av, sen lägger upp det på en tallrik eller skål.
Fluffar upp det med en gaffel och väntar 5min, sen klart och perfekt.

Jag tycker dessa är bra, men köper dom inte så ofta, för priset är knappast bra.
Citera
2013-08-02, 20:25
Medlem
Helt värdelöst är boil-in-bag, precis som uncle fucks torrris. Det är ju nästan som att äta silica gel för fan.

Bäst (+enkelt) resultat är Tupperwares riskokare. I med ris, vatten och 12 min i mikron, låt stå en stund salta och klart. Perfekt resultat varje gång inget fastbränt någonsin.

Kostar en 2-300 spänn och man kan sen välja vilka sorters ris man vill.
Citera
2013-08-02, 20:28
Medlem
PaxSveonums avatar
har testat påsar och instämmer med dem som säger en påse är för lite två påsar är för mycket.

Hittade Hurtig ris färdigt på 3 min. och som en föregående talare sade lite olja så bränner det inte fast, annars den största fördelen med pås-ris.
.
Citera
2013-08-02, 23:24
Medlem
MeanMEs avatar
Ångkoka riset så slipper man alla problem med bränt eller smaklöst ris.
Citera
2014-02-05, 01:18
Medlem
Testade ris i påse för första gången idag, blev riktigt gott och bra!
500 gram för 15 kr och med 4 påsar i, en påse räcker gott och för 1.5 portion och motsvarar mindre än 4 kr per portion.

Simpel disk och lite jobb!
Citera
2014-02-05, 08:07
Medlem
T51-Bs avatar
Tycker bara ris i påse är extra krångel. Är ju lättare att bara hälla i ris, vatten och olja i en kastrull, vänta några minuter och sen sänka värmen. Mitt ris har aldrig bränt fast eller blivit dåligt, svårare med potatis i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in