Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-11, 00:29
  #1
Medlem
När ska man börja ta hänsyn till offret istället för förövaren?

Tycker att man ofta i rättsfall fokuserar alldeles för mycket på förövaren när man ger straffet istället för att titta på vilken enorm skada den tilltalade åstadkommit offret. Pratar nu i första hand om mördare, pedofiler, våldtäktsmän, trafficking etc.
Hemska gärningar som lämnar permanenta skador, inte bara för offret utan även för alla i dennes omgivning.
Varje gång jag slår på TV´n, läser tidningen eller lyssnar på radion tänker jag alltid samma sak. Någon borde sätta en kula i varenda en. Jag är i vanliga fall en man som tror på förlåtelse och förbättring, men i en värld där moral och etik inte längre värdesätts krävs ett större ansvar för var och en. Jag anser inte att livet är en rättighet, det är något man ska förtjäna.
Jag önskar att en dag en grupp människor kommer få nog och börja utrota vad jag inte kan se på något annat sätt än ren ondska. Jag hoppas denna grupp människor blir välorganiserade och att dom lyckas sprida sig över hela Sverige. Jag ställer gladeligen upp i kampen mot orättvisa och ondska.

Ser jag på saken alldeles för vitt o svart?
Citera
2008-02-11, 01:45
  #2
Medlem
wrezaninis avatar
Frågan är var går gränsen ?

Vilka förtjänar en kula och vilka gör inte det ?

Det du snackar om är i princip dödsstraff.

Jag är emot dödsstraff.... bättre att låsa in folk o låta dom betala med sina liv.
Citera
2008-02-11, 01:49
  #3
Medlem
Krille_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichabod

Ser jag på saken alldeles för vitt o svart?
Ja det gör du. Slå upp ordet 'moralpanik'.
Citera
2008-02-11, 12:51
  #4
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichabod
När ska man börja ta hänsyn till offret istället för förövaren?

Tycker att man ofta i rättsfall fokuserar alldeles för mycket på förövaren när man ger straffet istället för att titta på vilken enorm skada den tilltalade åstadkommit offret. Pratar nu i första hand om mördare, pedofiler, våldtäktsmän, trafficking etc.
Hemska gärningar som lämnar permanenta skador, inte bara för offret utan även för alla i dennes omgivning.
Varje gång jag slår på TV´n, läser tidningen eller lyssnar på radion tänker jag alltid samma sak. Någon borde sätta en kula i varenda en. Jag är i vanliga fall en man som tror på förlåtelse och förbättring, men i en värld där moral och etik inte längre värdesätts krävs ett större ansvar för var och en. Jag anser inte att livet är en rättighet, det är något man ska förtjäna.
Jag önskar att en dag en grupp människor kommer få nog och börja utrota vad jag inte kan se på något annat sätt än ren ondska. Jag hoppas denna grupp människor blir välorganiserade och att dom lyckas sprida sig över hela Sverige. Jag ställer gladeligen upp i kampen mot orättvisa och ondska.

Ser jag på saken alldeles för vitt o svart?
Det ska bli intressant den dagen då er grupp genomför er första avrättning av en oskyldig människa. Jag förlitar mig helt på att ni inom gruppen då tar ert ansvar och avrättar er själva då ni bortom alla tvivel begått uppsåtligt mord.
Citera
2008-02-11, 16:05
  #5
Medlem
#Det ska bli intressant den dagen då er grupp begår er första avrättning av en oskyldig människa. Jag förlitar mig helt på att ni inom gruppen då tar ert ansvar och avrättar er själva då ni bortom alla tvivel begått uppsåtligt mord.#

det där är liksom inte en framkolig väg det är igentligen fult möjligt att avgöra vilka eller vem som i knäktar hoss någon annan,,tekniken har gått för långt för att göra misstag igentligen men ja vet att alla kåk farare försvarar sig med att det är ingen som vill hålla bössan ,,, RÄKNA INTE MED DET ,,
men om man tar det snast som debaterats här kan man se rödby eller vjakan så kan man se att domtränger in på andra månnikors revir för att skada ,,
i röby tränger ligister in med påkar för att lära en gubbe på 50 bast för att tala om vem som bestämer finn jävelen anser att han kan gå in och hämta andra perssoner ägodelar och göra vad fan han vill ,,



#Jag förlitar mig helt på att ni inom gruppen då tar ert ansvar och avrättar er själva då ni bortom alla tvivel begått uppsåtligt mord.#
lita inte på det där det kan ja mycket väl ställa upp på det fel du gör är att du har ett förtronde för en korupperad polismakt samt ett oduglig rätts system,,,

och det vore ju synerligen bra om man därför synade dessa dommar som visst inte var så korrekta vem ansvarar för det för inte att ta dessa stjutningar på möja med flera med tveksama grunder
Citera
2008-02-12, 17:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrezanini
Frågan är var går gränsen ?

Vilka förtjänar en kula och vilka gör inte det ?

Det du snackar om är i princip dödsstraff.

Jag är emot dödsstraff.... bättre att låsa in folk o låta dom betala med sina liv.

ta ett steg tillbaka (framåt?), vem har rätt att sätta en männsklig individ i ett litet rum resten av hans/hennes liv?

Och ha i åtanke att vi får knappast ett val när vi födds om vi verkligen vill "ingå" i samhället?
Tror det är svaret på varför många blir kriminella. Om man inte tror att folk födds till mördare dvs.
Citera
2008-02-12, 17:36
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ichabod
När ska man börja ta hänsyn till offret istället för förövaren?

Tycker att man ofta i rättsfall fokuserar alldeles för mycket på förövaren när man ger straffet istället för att titta på vilken enorm skada den tilltalade åstadkommit offret. Pratar nu i första hand om mördare, pedofiler, våldtäktsmän, trafficking etc.
Hemska gärningar som lämnar permanenta skador, inte bara för offret utan även för alla i dennes omgivning.
Varje gång jag slår på TV´n, läser tidningen eller lyssnar på radion tänker jag alltid samma sak. Någon borde sätta en kula i varenda en. Jag är i vanliga fall en man som tror på förlåtelse och förbättring, men i en värld där moral och etik inte längre värdesätts krävs ett större ansvar för var och en. Jag anser inte att livet är en rättighet, det är något man ska förtjäna.
Jag önskar att en dag en grupp människor kommer få nog och börja utrota vad jag inte kan se på något annat sätt än ren ondska. Jag hoppas denna grupp människor blir välorganiserade och att dom lyckas sprida sig över hela Sverige. Jag ställer gladeligen upp i kampen mot orättvisa och ondska.

Ser jag på saken alldeles för vitt o svart?


Vad menar du med din rubrik "döda dom alla" ?

Sugen ¨på att gå ut i krig?
Citera
2008-02-12, 18:02
  #8
Medlem
HalvSvenskens avatar
Om man skulle börja någonstans skulle man ta hand om folk som begår överfallsvåldtäkter som kommer undan lindrigt. Där det finns dna bevis osv. Det sjuka är att en grupp med få individer kan lyckas dämpa ökningen av just överfallsvåldtäkter i Sverige det som inte polisen lyckas med.

Folk bryr sig inte speciellt mycket längre om att hjälpa andra människor. Varför skulle man riskera sitt liv för andra som skiter i en själv?. Jag tror inte man kan ändra på ett samhälle i stora mått utan att just använda våld eller hot om våld.

Vad för typ av Sverige vill du ha i framtiden?
Citera
2008-02-13, 15:59
  #9
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
ta ett steg tillbaka (framåt?), vem har rätt att sätta en männsklig individ i ett litet rum resten av hans/hennes liv?

Och ha i åtanke att vi får knappast ett val när vi födds om vi verkligen vill "ingå" i samhället?
Tror det är svaret på varför många blir kriminella. Om man inte tror att folk födds till mördare dvs.

Det är stor skillnad på att välja att "ingå" i samhället, från att skada andra, när man begår brott så påverkar man andra negativt, och för att skyddas omvärlden från att skadas, så har man rätten till skydd, det är ju trots därför vi spärrar in folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback