2008-02-10, 18:31
Du skrev att jag bör starta en egen tråd om Keynes, för den diskussionen passade inte i debatt om rättvisa. Du skrev även att du läst hans teorier i andra skrifter än hans egna (det finns inget fel i detta!). Ok. Jag vet inte vilka teorier av honom du uppskattar men nu finns det anledningar till att hans teorier inte duger, du kanske redan känner till allt detta, men somlig vänster verkar inte förstå (eller vill kanske inte):
Med tiden har Milton Friedmans makroekonomiska råd - prisstabilitet, flytande växelkurser och fria kapitalrörelser - visat sig vara korrekta. Nu skriver jag inte detta främst för att trycka ned vänster i skorna, slå mig för bröstet och visa hur värdelösa vänstern är (den effekten kanske uppnås som bonus), utan jag finner det snarare intressant att någon nämner Keynes och makroekonomi. Vem vet, det kanske blir en liberal av dig om ett år eller två? Annars brukar vänstern här mestadels tjata om något oljebolag, Irak och Venezuela, men ingenting mer.
Jag skulle även kunna ge en rejäl utskällning, men du skulle snarare få än större motvilja mot Friedman, så debatt är därmed meningslöst. Det blotta faktum att du öppnat Klas Eklund visar att du kan läsa andra skrifter än Flamman eller Arbetet, det är bra grogrund för konvertering. Du ska omvändas, inte utskällas.
- Keynes är mest känd för att föreslå statliga aktiva åtgärder för att råda bot på sysselsättningsproblemet under 30-talet. Att ett sysselsättningsproblem rådde, det finns i politiska läger ingen tvekan om. Men varför detta problem uppstod har jag sett Milton Friedman svarat elegantast på. Inte Keynes eller annan uttydare av honom. Friedman visar elegant att anledningen till depressionen är Federal Reserves ovilja att behålla en stabil penningmängd. I en situation där ekonomin krävde just ökad penningmängd lät Fed denna mängd istället sjunka, med bankkollapser och ytterligare minskning i penningmängden som följd.
- Keynes förutsåg aldrig stagflationen under 1970-talet, samtidig arbetslöshet och inflation. Vänsterekonomer visade sig vara helt oförmögna att tackla stagflationen, vilken då bekämpades genom vänstermaner med verkningslösa löne- och priskontroller, i bl a Sverige och England.
- Keynes deltog i designen av Bretton Woodssystemet vilket innebar fasta växelkurser och kontrollerade kapitalrörelser; de fasta kurserna missbrukades av regeringar att stundom undervärdera den nationella valutan vilket tillsammans med en senare efterföljande slapp penningpolitik skapade ryckiga rörelser i ekonomin, vilket är raka motsatsen till stabilisering. Sverige 1970 - 1992 är ett lysande exempel. Kontrollerade kapitalrörelser betyder enbart en enda sak: att den nationella valutan ska tillåtas sjunka i värde, vilket visat sig vara resultatlöst. Här menar somlig vänster jag träffat på tidigare att det är enbart de rika som oroar sig för inflation, men det är även medelklassen som drabbas av försämrat penningvärde. Kampen mot inflationen hade i västvärlden en demokratisk grund.
- Keynes menade att skatter var en bättre regulator än Riksbankens penningpolitik, men det visade sig att alla möjliga människor kräver ersättning (i rättvisans namn), så att effekten av finanspolitiken som stabilisator försvann. Därför är idag Riksbanken regulator av ekonomin.
- Somliga länder har försökt att på keynesianskt maner spendera sig ut ur lågkonjunkturer, men har fått se alla offentliga utgifter rinna iväg till dem länder varifrån man importerar produkter, varpå den eftersökta effekten på sysselsättningen syntes inte i närheten
Med tiden har Milton Friedmans makroekonomiska råd - prisstabilitet, flytande växelkurser och fria kapitalrörelser - visat sig vara korrekta. Nu skriver jag inte detta främst för att trycka ned vänster i skorna, slå mig för bröstet och visa hur värdelösa vänstern är (den effekten kanske uppnås som bonus), utan jag finner det snarare intressant att någon nämner Keynes och makroekonomi. Vem vet, det kanske blir en liberal av dig om ett år eller två? Annars brukar vänstern här mestadels tjata om något oljebolag, Irak och Venezuela, men ingenting mer.
Jag skulle även kunna ge en rejäl utskällning, men du skulle snarare få än större motvilja mot Friedman, så debatt är därmed meningslöst. Det blotta faktum att du öppnat Klas Eklund visar att du kan läsa andra skrifter än Flamman eller Arbetet, det är bra grogrund för konvertering. Du ska omvändas, inte utskällas.
Du ska lära dig att älska Milton Friedman och Friedrich Hayek!
Senast redigerad av teoretikern 2008-02-10 kl. 19:12.
Senast redigerad av teoretikern 2008-02-10 kl. 19:12.