Citat:
Ursprungligen postat av Klangen
Är det sant?
Får brödet mer smak av att man blandar jästen i kallvatten?
I nån gammal barnkokbok jag läste för ett antal år sedan står det att jästsvamparna (eller vad det nu är) dör om det blir för kallt. Ljög tanten i boken både för hennes pojkkompis och mig?
Hur mycket längre behöver brödet jäsa om man inte blandar det i 37gradig vätska?
Jo, det är sant. Koldioxidproduktionen blir långsammare och det ger mer tid för andra kemiska reaktioner uppstå. Samma princip som med surdeg men inte lika extrem.
Vill man göra ett riktigt gott aromatiskt bröd kan man blanda, nu höftar jag bara för att förklara principen. 3 dl vatten, 3 g jäst och 300 g mjöl och låta det stå plastövertäckt över natten. Sedan tillsätter man 5-6 g mer jäst och resten av mjölet och bakar som vanligt.
För att svara på din fråga om tiden. Försök att inte ta tid utan kolla på degen istället. När den är ca. dubbel så stor är den färdigjäst. Ska det ta 1 timme i 37gradigt vatten tar det kanske 1,5 timmar tills den nått dubbelstorlek.
Självklart dör vissa bakterier i kyla, men då pratar vi minusgrader. Kallt vatten och sedan rumstemperatur funkar jättebra. Man kan även baka på ett vanligt recept och låta degen jäsa i kylen över natten. Perfekt om man vill ge flickvännen frukost med nybakat bröd på sängen utan att behöva gå upp mitt i natten och baka.