2008-02-10, 19:11
Medlem
Det finns både jäst i påse och jäst i kubform, gulblå förpackning. Är det någon skillnad tycker ni i hur bra de jäser brödet och finns det bröd där det ena fungerar bättre än det andra? Jag menar inte sötjäst.
Citera
2008-02-10, 20:53
Medlem
Nikeniks avatar
Färsk jäst är alltid att föredra före torkad.
Tycker det är lite bökigt med pulverjäst att värma degvätskan osv.
Smaken har jag inte märkt någon större skillnad på men har inte gjort a och b test.
Färsk jäst är billigare och färskare (!), torrjäst är framtagen för att ha långhållbarhet, inte för att få annan smak.
Rätt praktiskt att ha en påse torrjäst i sommarstugan dock.
Citera
2008-02-10, 22:46
Medlem
Okej ja det är lite lotto att få rätt temperatur på vattnet utan termometer men de två påsar jag använde fungerade bra. Det blir till att använda färskjäst hädanefter då eftersom det är enklare och billigare. Färskjäst är för övrigt ett bättre namn än jäst i kubform .
Citera
2008-02-11, 12:26
Medlem
Sconemans avatar
Att tänka på är att torrjäst kräver lite högre temperatur på degspadet, strax under 50° om jag minns rätt. Medans färskjäst vill ha ungefär 37°. Inte kul om man byter jästsort och missar det.

/ Sconeman.
Citera
2008-02-11, 15:45
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag vet inte vad ni andra tycker men jag upplever att färskjäst jäser något bättre än torrjäst.
Citera
2008-02-11, 16:08
Bannlyst
Jag har aldrig bakat med torrjäst men ser ingen anledning att testa heller om jag inte skulle befinna mig i, som någon skrev ovan, sommarstugan.

Det är rätt onödigt att bemöda sig om att försöka få vattnet till 37° också, det jäser bra med krankallt vatten, även om det tar lite längre tid.
Citera
2008-02-11, 17:05
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag vet inte vad ni andra tycker men jag upplever att färskjäst jäser något bättre än torrjäst.

Upplever också det. Torrjäst behöver värme för att "aktiveras", d.v.s komma till liv igen eftersom jästbakterierna är i dvala. Känns som att alla bakterier inte kommer till liv och man behöver mer torrjäst än vanlig...
Och som Itma Hoha skrev så jäser den färska jästen bra i kallvatten.
37° är den temperatur som färskjäst producerar mest koldioxid (gör att brödet reser sig) men jäser man på lägre temperatur får degen mer tid på sig att bilda mer av de andra aromämnena i brödet. Vilket blir godare.
Citera
2008-02-11, 21:37
Medlem
Klangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Upplever också det. Torrjäst behöver värme för att "aktiveras", d.v.s komma till liv igen eftersom jästbakterierna är i dvala. Känns som att alla bakterier inte kommer till liv och man behöver mer torrjäst än vanlig...
Och som Itma Hoha skrev så jäser den färska jästen bra i kallvatten.
37° är den temperatur som färskjäst producerar mest koldioxid (gör att brödet reser sig) men jäser man på lägre temperatur får degen mer tid på sig att bilda mer av de andra aromämnena i brödet. Vilket blir godare.

Är det sant?
Får brödet mer smak av att man blandar jästen i kallvatten?
I nån gammal barnkokbok jag läste för ett antal år sedan står det att jästsvamparna (eller vad det nu är) dör om det blir för kallt. Ljög tanten i boken både för hennes pojkkompis och mig?

Hur mycket längre behöver brödet jäsa om man inte blandar det i 37gradig vätska?
Citera
2008-02-11, 22:49
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jäst dör inte utav kyla, bara värme så tanten ljög. Lång jästid = mer smak på brödet. låg temperatur = längre jästid för samma storlek.

Är det smak du är ute efter så gör surdeg och förvara i frysen ex för att blanda i brödet.
Citera
2008-02-11, 23:51
Medlem
Ju högre temperatur man har vid jäsning och på degvätskan ju surare luktar och smakar brödet. ha kall degvätska oavsett jästtyp och jäs på arton grader i fem timmar så får man den godaste smaken på brödet.
Citera
2008-02-12, 10:32
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Jäst dör inte utav kyla, bara värme så tanten ljög. Lång jästid = mer smak på brödet. låg temperatur = längre jästid för samma storlek.

Är det smak du är ute efter så gör surdeg och förvara i frysen ex för att blanda i brödet.

Nog kan jäst dö av kyla, lägg den i frysen får du se, men visst kan man jäsa med kallt vatten också. Jag föredrar att ha degspadet ungefär 37 grader varmt och de flesta kokböcker jag läst har hållit med. Men alla får göra som de tycker blir bäst. Alla alternativ spöar smeten man kan köpa i affären.

/ Sconeman.
Citera
2008-02-12, 12:44
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klangen
Är det sant?
Får brödet mer smak av att man blandar jästen i kallvatten?
I nån gammal barnkokbok jag läste för ett antal år sedan står det att jästsvamparna (eller vad det nu är) dör om det blir för kallt. Ljög tanten i boken både för hennes pojkkompis och mig?

Hur mycket längre behöver brödet jäsa om man inte blandar det i 37gradig vätska?

Jo, det är sant. Koldioxidproduktionen blir långsammare och det ger mer tid för andra kemiska reaktioner uppstå. Samma princip som med surdeg men inte lika extrem.
Vill man göra ett riktigt gott aromatiskt bröd kan man blanda, nu höftar jag bara för att förklara principen. 3 dl vatten, 3 g jäst och 300 g mjöl och låta det stå plastövertäckt över natten. Sedan tillsätter man 5-6 g mer jäst och resten av mjölet och bakar som vanligt.

För att svara på din fråga om tiden. Försök att inte ta tid utan kolla på degen istället. När den är ca. dubbel så stor är den färdigjäst. Ska det ta 1 timme i 37gradigt vatten tar det kanske 1,5 timmar tills den nått dubbelstorlek.

Självklart dör vissa bakterier i kyla, men då pratar vi minusgrader. Kallt vatten och sedan rumstemperatur funkar jättebra. Man kan även baka på ett vanligt recept och låta degen jäsa i kylen över natten. Perfekt om man vill ge flickvännen frukost med nybakat bröd på sängen utan att behöva gå upp mitt i natten och baka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in