2020-10-06, 16:06
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Känner många som har hepatit C. Många av dem är gamla och levt med sjukdomen i många år, de är dessutom äldre än vad Hasse skulle ha varit om han levt. Tror mer på att han dog av en OD.

Man har en officiell dödsorsak på Hasse Carlsson som utan att dra obduktionsprotokollet går ut på att han somnade in till följderna av Hepatit-C.

Hur han skaffade sig denna sjuka, att vissa överlever och vissa inte överlever är inte intressant i detta fallet. Han levde ett hårt liv.
Men.
Hans sista tid i livet var han svårt sjuk och omgiven av framförallt sin bror somnade han in helt utan att nyttja någon drog. Kroppen gav upp.

Citera
2020-10-07, 01:21
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag har också känt män som varit 50+ med hepatit c och varit helt symtomfria.
Saken är ju att man kan dö i följderna av Hepatit C. Fram till alldeles nyligen så var det väldigt mycket svårare att få behandling.
Medicinerna var svindyra (fortfarande inte direkt gratis) och en aktiv missbrukare blev nekad behandling.
Jag har svårt att se motiven till att dölja att det skulle vara en överdos. Skrumplever från hepatit är en skamlig knarkardöd i allmänhetens ögon det med liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Man har en officiell dödsorsak på Hasse Carlsson som utan att dra obduktionsprotokollet går ut på att han somnade in till följderna av Hepatit-C.

Hur han skaffade sig denna sjuka, att vissa överlever och vissa inte överlever är inte intressant i detta fallet. Han levde ett hårt liv.
Men.
Hans sista tid i livet var han svårt sjuk och omgiven av framförallt sin bror somnade han in helt utan att nyttja någon drog. Kroppen gav upp.

Klart att det inte är det bästa för hälsan att ha hepatit C. Levern tar mycket stryk av det och visst det kan leda till en allt för tidig död. Och om det är konstaterat att han dog till sviterna av sjukdomen så är det väl så. Men en död av överdos är ju ändå väldigt vanligt, man tror att man fått tag på standard grejer och det är dunder. Sedan är man död av en överdos. Säger inte emot er, så klart kan hepatit ta död på en om har otur.
Citera
2020-10-08, 22:20
Medlem
goosehunters avatar
Hasses förfall är något av det värsta jag sett. Från att ha sett jääävligt bra ut med snyggt, kritvitt leende till att bli en sjaskig pundare med skitbruna, gropiga tänder och totalt personlighetsförändrad. Samtidigt tycker jag det är märkligt att det inte gjordes mer för att få bort honom ur skiten redan när han började gå den vägen.

Noice hade onekligen blivit ett storband om alla hållt sig på fötterna. Deras potential o talang är ju helt uppenbar när man hör dom lira. Synd att det gick som det gick. Dom förtjänade bättre.
Citera
2020-10-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Va? Säger du det?? Viktigpetter. Klart man kan dö bara man korsar gatan men finns vissa livsval och livsstilar som gör att risken ökar att en dör i förtid.

Vad menar du? Jag gjorde bara ett enkelt inflik om att jag inte kan förstå att man ens börjar med injicering vid en tidpunkt då HIV/AIDS var lika med en en dödsdom. Nu fick han ju inte HIV däremot Hep-C. För mig låter det som ett långsamt självmord.

Hur som haver väldigt tragiskt. Har slutat så illa för många flickfavoriter som blev kända som barn eller tonåringar. Är säkert jobbigt med all uppmärksamhet men samtidigt en konstig tom känsla när uppmärksamheten avtar och flickorna växer upp och överger en. Flickfavoriter blir heller sällan tagna på allvar.

Ditt sista stycke känns för mig mycket nära sanningen. Nu vet jag förbannat lite om 1982 men äldre syskon och släktingar har berättat: ingen 'allmänhet' visste att HIV (hette något helt annat då) överfördes via sprutheroin. Olle Ljungström gick väl i exakt samma fälla (Bowie och Lou Reed också för den delen)? Och då pratar vi Hep C, vars upptäckt fick Nobelpriset först häromdagen.

Nu 2020 när det finns miljontals fler läkare i världen och information överförs med en hastighet få ens kunde drömma om tidigt 80-tal famlar fortfarande läkarvetenskapen i mörkret avseende Covid, och då talar vi om en virusfamilj som varit känd länge.

TL/DR: Hasse hade precis som sina idoler och samtida kanyloffer ingen aning om riskerna.
Citera
2020-10-09, 12:56
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Klart att det inte är det bästa för hälsan att ha hepatit C. Levern tar mycket stryk av det och visst det kan leda till en allt för tidig död. Och om det är konstaterat att han dog till sviterna av sjukdomen så är det väl så. Men en död av överdos är ju ändå väldigt vanligt, man tror att man fått tag på standard grejer och det är dunder. Sedan är man död av en överdos. Säger inte emot er, så klart kan hepatit ta död på en om har otur.

Vi ska komma ihåg att vid tiden för Hasse Carlssons död var man inte lika långt kommen med hur Hepatit-C skulle angripas. Det var, jämfört med idag, en betydligt allvarligare smitta på vitala organ med bakgrund mot den kunskap man hade. D v s kunskapen var ej långt kommen. Men Hepatit-C såg lika ut, då som nu.
Och att efter en längre tids missbruk med dels tung narkotika i omfattande mängd och tid, samt under former där missbrukare som är gravt beroende helt bortser från faror och saknar ett säkerhetstänk, så bildas en ekvation som går ut på ett så allvarligt tillstånd att liv till sist inte stod att rädda i detta fallet.

Däremot är det magstarkt att det tycks finnas de som nästan önskar att han avled med en spruta lite nonchalant hängande i armvecket.
En romantiserad mytbild.

Hasse Carlsson avled svårt sjuk i en säng helt utan några droger runt sig. Mer spännande var det inte.
Räcker inte det?

Citera
2020-10-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Ditt sista stycke känns för mig mycket nära sanningen. Nu vet jag förbannat lite om 1982 men äldre syskon och släktingar har berättat: ingen 'allmänhet' visste att HIV (hette något helt annat då) överfördes via sprutheroin. Olle Ljungström gick väl i exakt samma fälla (Bowie och Lou Reed också för den delen)? Och då pratar vi Hep C, vars upptäckt fick Nobelpriset först häromdagen.

Nu 2020 när det finns miljontals fler läkare i världen och information överförs med en hastighet få ens kunde drömma om tidigt 80-tal famlar fortfarande läkarvetenskapen i mörkret avseende Covid, och då talar vi om en virusfamilj som varit känd länge.

TL/DR: Hasse hade precis som sina idoler och samtida kanyloffer ingen aning om riskerna.

Ah ok. Jag som 90-talist visste inte att det inte var allmänt känt under 80-talet att HIV kunde spridas via kanyler.

Såg nyheten om Nobelpriset för upptäckten av Hep-C och tänkte på Hasse och Freddie igen.

Bowie var en riktig laddtorsk under en period. Vet inte om han någonsin tog heroin (säkert testat men fastande aldrig).
Senast redigerad av LittleBabyNothing 2020-10-09 kl. 15:02.
Citera
2020-10-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ah ok. Jag som 90-talist visste inte att det inte var allmänt känt under 80-talet att HIV kunde spridas via kanyler.

Såg nyheten om Nobelpriset för upptäckten av Hep-C och tänkte på Hasse och Freddie igen.

Bowie var en riktig laddtorsk under en period. Vet inte om han någonsin tog heroin (säkert testat men fastande aldrig).
HC e ett sorgesamt öde. En stor talang. Bowie fastade under vissa perioder i sitt liv.
Citera
2020-10-09, 19:31
Medlem
Citat:
Vi ska komma ihåg att vid tiden för Hasse Carlssons död var man inte lika långt kommen med hur Hepatit-C skulle angripas. Det var, jämfört med idag, en betydligt allvarligare smitta på vitala organ med bakgrund mot den kunskap man hade. D v s kunskapen var ej långt kommen. Men Hepatit-C såg lika ut, då som nu.
Och att efter en längre tids missbruk med dels tung narkotika i omfattande mängd och tid, samt under former där missbrukare som är gravt beroende helt bortser från faror och saknar ett säkerhetstänk, så bildas en ekvation som går ut på ett så allvarligt tillstånd att liv till sist inte stod att rädda i detta fallet.

Däremot är det magstarkt att det tycks finnas de som nästan önskar att han avled med en spruta lite nonchalant hängande i armvecket.
En romantiserad mytbild.

Hasse Carlsson avled svårt sjuk i en säng helt utan några droger runt sig. Mer spännande var det inte.
Räcker inte det?

Bra sammanfattat.

Vet många 80-tals pundare som fick Hepatit-C och överlevde i 10-15 år, men som har fått på hjälp på äldre dagar och lever ett helt normalt liv idag med medicinering vilket inte fanns då.

Att han dog med en spruta i armvecket tror inte ens jag på, men att han var helt ren sista tiden är föga troligt då hade han nog kunnat klara det.

Den livsstilen utan adekvat hjälp håller helt enkelt inte i längden.
Citera
2020-10-26, 00:02
Medlem
Citat:

Bowie fastnade i Heroin under den tiden han var i Berlin. Heroin är en riktig kreativitets dödare.

Hehe var fanns föräldrarna för den här Hasse 15?
Citera
2020-10-26, 16:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Efter att ha läst en stor del inlägg här i tråden så finns det en sak jag inte förstår alls.
I flera möjliga och omöjliga inlägg så har Hasse Carlsson på något sätt hamnat i samma andetag som David Bowie.

Noice, Hasse Carlsson, missbruk och. ....
David Bowie?
Knepigt.

Citera
2020-10-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Bowie fastnade i Heroin under den tiden han var i Berlin. Heroin är en riktig kreativitets dödare.

Hehe var fanns föräldrarna för den här Hasse 15?
Bowie fastnade väl aldrig själv riktigt hårt i heroin. Han skrev om det och sjöng om det i Heroes, men blev själv aldrig en junkie. Kokain och affe var väl mera hans drog om du tittar på videorna från den tiden.
Citera
2021-08-04, 22:26
Medlem
Citat:
Efter att ha läst en stor del inlägg här i tråden så finns det en sak jag inte förstår alls.
I flera möjliga och omöjliga inlägg så har Hasse Carlsson på något sätt hamnat i samma andetag som David Bowie.

Noice, Hasse Carlsson, missbruk och. ....
David Bowie?
Knepigt.

Alla i Noice älskade David Bowie. Deras favoritLP var Ziggy Stardust. Jag tror en stor del av Hasses och Freddies entusiasm inför droger hade med David Bowie att göra. De älskade idén om den självförbrännande rockstjärnan. David Bowie hade mycket mer självbevarelsedrift och lyckades nästan bli 70. Men det var levercancer som tog död på honom också, sannolikt pga hep C från hans frikostiga drogmissbruk på 1970-talet.
Senast redigerad av bammerz 2021-08-04 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in