2008-02-10, 16:11
Medlem
Superganjas avatar
Hejsan, behöver lite hjälp med en värdering om det är värt att köpa eller ej.
Vet att detta kanske egentligen skulle kunna passa bättre på Hårdvaru delen men jag vill ha det mer inriktat på Mac-datorer så jag tror att jag får bättre hjälp här där alla använder Mac.

I alla fall så är det föra modellen som använder ett X1600 kort istället för det 8600GT som som används i de nyaste.

Övrig information är:
Citat:
The unit is still covered under AppleCare Protection Plan until 20- November -2010
(It was purchased on on 20- November -2007).
Intel® Core Duo processor (2.0GHz, 2MB L2 Cache)
15.4" TFT Widescreen LCD Display (1440x900 resolution)
100GB Serial ATA 7200 RPM Hard Drive
2GB of 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300)
ATI Mobility Radeon X1600 with 256MB GDDR3 SDRAM
Built-in iSight video camera
Slot-loading 4x SuperDrive (DVD+/-RW/CD-RW)
ExpressCard/34 slot, FireWire 400 port, two USB 2.0 ports
DVI port
Optical digital audio input/line in, optical digital audio output/headphone out
Built-in 10/100/1000BASE-T Ethernet
Built-in 54-Mbps AirPort Extreme 802.11g
Built-in Bluetooth 2.0 + EDR
Backlit illuminated keyboard and ambient light sensor
Apple Remote
MagSafe 85W Power Adapter
Preinstalled Mac OS X Tiger and other bundled software
Original box, software, packaging

Det största jag noterar när är väl att det endast är 100GB HDD, det är ett sämre grafikkort samt att det är en Core Duo processoroch inte något C2D.

Priser på den är ca 8500kr.(Detta inkluderar datorn, alla tillbehör som ska vara med, frakten och skatter som kan uppkomma under leveransen) (Och det är betalning efter leverans så man är säker på att få den)

Så det jag undrar är väl om den är värd det priset eller ej?
Som en inte allt för rik student så är det ju lite lockande att få köpa en dator för 8k som för några månader sen kostade ca 18k. Och blir det inte denna så blir det en antigen ny macBook för 12k eller en ny-begangnad MB.

MVH.
Citera
2008-02-10, 17:23
Medlem
Jag har den datorn du beskriver, har dock 120 Gb hårddisk.
Jag kan inte klaga på hur den varken fungerar eller presterar, för 8k tycker JAG det är ett klipp. Den gör bra mycket bättre ifrån sig än polarnas PC:s i 8k-klassen!

Kolla verkligen så du får rätt garantier och att den inte är begagnad eller så. Det är inget butiksex. eller så heller, isf kan den se lite sådär ut.
Citera
2008-02-10, 17:29
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradthrob
Jag har den datorn du beskriver, har dock 120 Gb hårddisk.
Jag kan inte klaga på hur den varken fungerar eller presterar, för 8k tycker JAG det är ett klipp. Den gör bra mycket bättre ifrån sig än polarnas PC:s i 8k-klassen!

Kolla verkligen så du får rätt garantier och att den inte är begagnad eller så. Det är inget butiksex. eller så heller, isf kan den se lite sådär ut.

Jadu, det är så vitt jag vet inte någon från sverige som säljer denna. Troligen sitter han på ett X antal sådana här maskiner. Det som förvånade mig med denna annons var just det att man betalar först efter att manb fått varan (annars har jag hittat väldigt många erbjudanden om att köpa en splitt ny MBP för 4k men att man ska betala i förskott (nej tack, jag vill inte bli lurad liksom)).

Dock så liksom, det är ju ändå bara en CD 2.0, 100GB HDD och så, då är ju en ny MacBook bättre än den där, en sån har ju 2.2 GHz C2D och 120 GB HDD(bvisst den har vara 1 GB RAM men 2x1GB Apple MInnen kostar 629kr på komplett så).
Börjar fundera på om denna dator verkligen är värd priset. Det är ju en gamal modell av den, X1600 och Core Duo.

Men vad menar du med rätt garanti? Det står ju i alla fall att det är Apple Care på den i 2 år.
Citera
2008-02-10, 17:30
Medlem
-jOE!s avatar
Rätt OK pris tror jag. Hårddisken kan du ju alltid uppgradera i ett senare skede. Leopard verkar inte följa med heller, iofs kan man ju alltid ladda ner det eller betala en tusing.
Citera
2008-02-10, 17:31
Medlem
Superganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Rätt OK pris tror jag. Hårddisken kan du ju alltid uppgradera i ett senare skede. Leopard verkar inte följa med heller, iofs kan man ju alltid ladda ner det eller betala en tusing.

HDD är väl inget problem, köper bara en extern 500GB för typ 1000kr så =)
Jo men är Leopard ett sånt måste? Men i så fall så köper jag det via CSN.
Citera
2008-02-11, 07:32
Medlem
Jo man hoppas ju att det går att lita på protection planen. Anledningen till att MBP är bättre än vanliga MP är ju grafikkortet! Det gör en väldigt stor skillnad!
Jag kan köra många nyare spel, dock inte helt uppskruvat...
Citera
2008-02-11, 08:41
Medlem
gurexs avatar
Jag tycker det verkar vara en jävligt bra affär. Det är ju inte bara prestanda som gör en dator. Om den är några % slöare så kommer du nog inte märka av det. Däremot kommer du märka kvalitetsskillnad i bygget. Vart hittade du annonsen (om han har fler blir man lite sugen själv)
Citera
2008-02-11, 16:48
Medlem
skinner5000s avatar
Yep, om datorn är i bra skick så är det ett mycket bra pris. Att byta hårddisk är busenkelt. Du kan köpa en 250 gigs hårddisk för runt 1000-lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in