2008-02-10, 16:06
Medlem
Försökte söka men hittade inget.. det jag undrar över är helt enkelt om det är lugnt att tvätta ett mindre sår i handen med vodka, typ skrubbsår+ngt lite djupare. Antar att det är lugnt? bättre än tvål+vatten?
Citera
2008-02-10, 16:12
Medlem
vet inte om det e bra eller inte, men har själv använt de på ett sår jag fick när ja ramlade på min parkerade cykel. läkte fint iaf:P
Citera
2008-02-10, 17:24
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutmeg
Försökte söka men hittade inget.. det jag undrar över är helt enkelt om det är lugnt att tvätta ett mindre sår i handen med vodka, typ skrubbsår+ngt lite djupare. Antar att det är lugnt? bättre än tvål+vatten?

Jo, 40 % alkohol dödar alla bakterier. Det är dock billigare att använda rödsprit.
Citera
2008-02-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Jo, 40 % alkohol dödar alla bakterier. Det är dock billigare att använda rödsprit.
är ju några procent aceton i rödsprit, kan väl inte va nyttigt.
Citera
2008-02-10, 19:10
Medlem
Heller78s avatar
Spara på vodkan för invärtes bruk och skrubba såret med tvål och vatten istället.
Citera
2008-02-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overwhelming
är ju några procent aceton i rödsprit, kan väl inte va nyttigt.

nä inget aceton. Däremot metylketon, och lite bitrex.
Citera
2008-02-10, 23:09
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Spara på vodkan för invärtes bruk och skrubba såret med tvål och vatten istället.
Precis. Det går bra att rengöra med vodka men varför slösa på dessa dyra droppar.
Citera
2008-02-11, 00:08
Medlem
Sigmund Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222

Om jag inte minns helt fel, är den optimala procenthalten för att döda mikroorganismer 70. Vissa har till och med ett inbyggt försvar mot starkare koncentrationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in