• 1
  • 2
2008-02-10, 02:42
Bannlyst
En bdel torterar fr 3 skl, Det r fr att orsaka smrta, f information eller en beknnelse. Allt detta tillhr den torterade, det r upp till den att ge upp dessa saker r det inte d den torterade som har makten. Likt den som r sub i ett BDSM frhllande har makten? En mnniska kan aldrig ta en annan mnniskas tankar, det mste ges frivilligt mjligen genom ngon sorts drog.

Vem av torteraren och den torterade har den egentliga makten?
Citera
2008-02-10, 03:46
Medlem
Torteraren. Tycker inte att det behvs ngon frklaring, men jag skriver en nd eftersom du skte en. Den torterade kan inte styra ver torterarens handlingar frn brjan.
Citera
2008-02-10, 04:03
Medlem
SparTyres avatar
Ingen av dem har makten. Det r en dragkamp mellan dens som utfr tortyren och den som utstts fr tortyr. Tillslut kommer den ena inte orka dra t sitt hll och d vinner den andra sidan.
Citera
2008-02-10, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Torteraren. Tycker inte att det behvs ngon frklaring, men jag skriver en nd eftersom du skte en. Den torterade kan inte styra ver torterarens handlingar frn brjan.

Klart den torterade kan det, tortyr r ett redskap. Svida det inte r smrta som skall framkallas sklart, men om man inte ger torteraren ngra bevis p att man lider s har man fortfarande makten?
Citera
2008-02-10, 12:23
Medlem
Pseud0nyms avatar
Det r en maktkamp dr bdelns fysiska makt stlls emot den torterades mentala makt.
Citera
2008-02-15, 18:28
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Det r en maktkamp dr bdelns fysiska makt stlls emot den torterades mentala makt.
Ord!
Citera
2008-02-16, 02:12
Medlem
mongrels avatar
Citat:

Jag hller med, men samtidigt tror jag inte att man helt kan rkna bort bdelns psykiska makt. Det hnger liksom ihop.

Fr vrigt tror jag att det r en maktkamp dr torteraren vinner i 99 fall av hundra. Jag hller med George Orwell nr han sger att fysisk smrta r det vrsta en mnniska kan uppleva.
Citera
2008-02-16, 14:03
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Jag hller med, men samtidigt tror jag inte att man helt kan rkna bort bdelns psykiska makt. Det hnger liksom ihop.

Fr vrigt tror jag att det r en maktkamp dr torteraren vinner i 99 fall av hundra. Jag hller med George Orwell nr han sger att fysisk smrta r det vrsta en mnniska kan uppleva.
Individuellt.
Jag har extremt hg tollerans mot smrta.
Edit: Fysisk d...
Senast redigerad av alprazolam_ 2008-02-16 kl. 14:05.
Citera
2008-02-16, 19:10
Medlem
Philemon046s avatar
Intressant frga faktiskt. P pappret borde ju torteraren ha makten d det r han som sitter p friheten. Kom p att man kunde likna det vid en diktatur; det finns alltid mnniskor som vill gra uppror och ju lngre tiden man klarar av upproret desto mer motiverad blir man att fortstta. Det slutar med att man antingen lyckas med sitt uppror och strta diktatorn eller s stter diktatorn in vapen man inte kan slss mot.
Citera
2008-02-16, 22:29
Medlem
Makt

Eftersom sjlva freteelsen tortyr fortfarande intrffar r r inte segraren given p frhand. D skulle ngon av dem ge upp innan det ens brjat. S jag hller med om att det r en dragkamp. Vem som har vertaget beror vl helt p individerna i frga och omstndigheterna. Vissa saker r vrda att d fr, andra kan vara vrda att dda fr. Andra varken eller.

Vem ger makten? Det mste ju ocks bero p vad som str p spel.
Den ene ger makten att avsluta den andres liv, inte mer. S om den torterade har information som knns viktigare n hans eget liv s ger han makten. Frgan blir till slut hur viktigt hans eget liv (eller frnvaro av smrta) r fr honom, om det kan mta sig med den information han har.

En beknnelse framkallad genom tortyr br vara meningsls fr varje rationell mnniska.
Citera
2008-02-17, 00:52
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:

Det lter resonligt. Undra vem som skulle vinna av, sg medeltidens skickligaste bdel och en tibetansk munk? ven om munkens mentala makt kanske segrar, gr den ju det till ett hgt pris - fruktansvrt konstant lidande i flera dagar/veckor och sedan dden.
Citera
2008-02-17, 00:57
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Individuellt.
Jag har extremt hg tollerans mot smrta.
Edit: Fysisk d...

Du pallar som jag att laga tnder utan bedvning?
Har aldrig tagit en smrtstillande magnecyl frutom nr en visdomstand blev utbruten ur kften p mig.
Man kan inte vara sker p att man klarar smrta p alla stt innan man provat p.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in