• 1
  • 2
2008-02-09, 23:05
Medlem
Slagborrens avatar
Satt och pratade med kompis och vi konstaterade att vi bägge flera gånger har varit med om att man träffar en tjej som man börjar dejta lite (det händer inget fysiskt under de första dejterna). På den tredje dejten vågar vi vara fysiska och tjejen/tjejerna verkar vara precis lika lyckliga som vi är. Ofta är det dessutom tjejen som har tagit initiativet till att vara fysisk. Dagarna efteråt går man runt och är glad och längtar tills nästa gång man ses. Man är lycklig och livet leker. Man tror att det är ömsesidigt eftersom det har gått ganska lång tid mellan dejterna och allt har varit seriöst. Tydligen inte...

Men mitt i allt glädjerus får man plötsligt ett telefonsamtal eller så vill tjejen i fråga träffas och prata ut och så kommer de numera klassiska meningarna "det har gått för fort fram" och "jag vet inte vad jag vill". Nehepp?! Va?! All lycka rinner av en och det känns som man fått ett knytslag i magen. Vaddå för fort? Det har ju gått tre-fyra veckor? Var man inte två om dejtandet?

Kunde inte tjejen ha sagt detta efter den första dejten som varade i cirka 4-5 timmar? Man vet väl för f-n efter de två första dejterna och massor av dejtingtimmar om man vill forsätta och bli mer seriös eller inte? Varför har man lagt ned tre-fyra dejter på åtskilliga timmar på tjejen och i värsta fall blivit förälskad - om hon inte ens vet vad hon vill? Och vad ska man göra när tjejen anser att "det gått för snabbt framåt" Ska man vänta in tjejens tveksamhet, fast man innerst inne inser att tveksamhet oftast innebär att man faktiskt inte vill. Och varför ska man vänta på någon över huvudtaget? Tror dessa tjejer att vi tänker sitta och vänta i några veckor för att sedan bli dumpade på nytt?

Är det inte så att meningen "det har gått för fort fram" ALLTID är en ursäkt för att man faktiskt inte vill ha ett förhållande med personen i fråga?
Ni som sagt det, varför skulle ni ens vilja vara kompis med någon som gett er så mycket panik? Eller säger man bara det för att vara schysst?

Man tappar ju liksom lusten att dejta, när detta verkar vara ett sjukt vanligt förekommande bland dagens damer.
Citera
2008-02-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slagborren
Är det inte så att meningen "det har gått för fort fram" ALLTID är en ursäkt för att man faktiskt inte vill ha ett förhållande med personen i fråga?
Ni som sagt det, varför skulle ni ens vilja vara kompis med någon som gett er så mycket panik? Eller säger man bara det för att vara schysst?

Jo, det är väl ungefär precis vad det handlar om, eventuellt att det i vissa fall betyder att man vill ha lite mer tid att tänka.
Förövrigt, hur tror du själv att en kompisrelation skulle fungera mellan två personer där den ene är förälskad i den andre?
Citera
2008-02-10, 00:21
Medlem
JazzforMiless avatar
Fick höra det, slutade med att vi var tillsammans i över ett år. Det är ju mer än inget, men fortfarande inte så länge, nästa gång skall vara ömsesidigt klockren, annars kan det vara.
Citera
2008-02-10, 01:13
Moderator
Falukropps avatar
Det är väl andra värderingar som gäller idag. Folk vill inte binda upp sig. Hela den här biten med självförverkligande har liksom nått löjliga proportioner, man anses som misslyckad om man inte gjort dittan och dattan.

Folk är livrädda för att förhållanden ska hindra dem från att göra allt de vill göra (som de förvisso aldrig kommer ha råd att göra). Att ens börja närma sig något som liknar ett förhållande får dem att dra öronen åt sig.
Citera
2008-02-10, 01:17
Medlem
Skulle jag själv säga eller höra den meningen så betyder den inget annat för mig än just att jag inte vill mera och att den andre inte vill mera.
Men idag kanske den meningen betyder något annat?
Citera
2008-02-10, 01:30
Medlem
Har själv aldrig sagt så men..
Så som jag uppfattat det, så är det mest folk med rädsla som säger sånt. De är rädda för att bli kära och sen sårade, och då blir väl just den där frasen en bra ursäkt för att man vill ta det lugnt och kanske märka ifall det kommer bli ett bra förhållade eller inte.
Ibland går det kanske för fort fram. Man kanske ångrar den senaste dejten och dess fysik, man kanske bara inte får någon kontakt.. Det finns flera orsaker till varför en tjej skulle säga så, och det går nog inte att stryka en sådan fras bara över en kam. Men visst. Det är nog lättare att säga sådär, än att försöka förklara.. Och det gäller nog inte bara för tjejer, ni killar är bra på att säga liknande saker ni också!

Ursäkta flummandet, sitter med polarna och har det mysigt med lustgas, haha. Försvinner bort ibland då...

Men ta inte åt dig för mycket av det den här tjejen gör/säger. Om hon säger sådant, så är hon inte rätt för dig. Det kommer andra brudar - bättre brudar. Jag lovar!
Citera
2008-02-10, 01:33
Medlem
Ursas avatar
Känslor och hormoner kan dra iväg med en. Först efteråt kommer förnuftet ikapp, eller de andra känslor som säger att man faktiskt inte är redo för nåt just nu.
Då vill man ta det lugnare ett tag för att reda ut vad det är som händer i en egentligen.

Konstigare än så är det inte.
Citera
2008-02-10, 22:18
Medlem
Har också råkat ut för "det går för fort fram".

Den frasen borde inte finnas med om båda är förälskade i varandra.

enligt min uppfattning blir det så här när man "försöker" fixa ett förhållande, utan att det blir speciellt ömsesidigt, och att ha förhållande bara för sakens skulle är väldigt patetiskt enligt mig.

Då tycker jag det är bättre om man bara är kompisar, KK, eller både och.
Citera
2008-02-11, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slagborren
Satt och pratade med kompis och vi konstaterade att vi bägge flera gånger har varit med om att man träffar en tjej som man börjar dejta lite (det händer inget fysiskt under de första dejterna). På den tredje dejten vågar vi vara fysiska och tjejen/tjejerna verkar vara precis lika lyckliga som vi är. Ofta är det dessutom tjejen som har tagit initiativet till att vara fysisk. Dagarna efteråt går man runt och är glad och längtar tills nästa gång man ses. Man är lycklig och livet leker. Man tror att det är ömsesidigt eftersom det har gått ganska lång tid mellan dejterna och allt har varit seriöst. Tydligen inte...

Men mitt i allt glädjerus får man plötsligt ett telefonsamtal eller så vill tjejen i fråga träffas och prata ut och så kommer de numera klassiska meningarna "det har gått för fort fram" och "jag vet inte vad jag vill". Nehepp?! Va?! All lycka rinner av en och det känns som man fått ett knytslag i magen. Vaddå för fort? Det har ju gått tre-fyra veckor? Var man inte två om dejtandet?

Kunde inte tjejen ha sagt detta efter den första dejten som varade i cirka 4-5 timmar? Man vet väl för f-n efter de två första dejterna och massor av dejtingtimmar om man vill forsätta och bli mer seriös eller inte? Varför har man lagt ned tre-fyra dejter på åtskilliga timmar på tjejen och i värsta fall blivit förälskad - om hon inte ens vet vad hon vill? Och vad ska man göra när tjejen anser att "det gått för snabbt framåt" Ska man vänta in tjejens tveksamhet, fast man innerst inne inser att tveksamhet oftast innebär att man faktiskt inte vill. Och varför ska man vänta på någon över huvudtaget? Tror dessa tjejer att vi tänker sitta och vänta i några veckor för att sedan bli dumpade på nytt?

Man tappar ju liksom lusten att dejta, när detta verkar vara ett sjukt vanligt förekommande bland dagens damer.

Tja.. tänk dig in i situationen om vad du skulle menat med det om du skulle sagt det till en tjej?

Jag har iallafall (väldigt nyligen) sagt sådär och jag känner mig skit taskig men det betyder faktiskt att jag inte vet hur eller OM jag vill att relationen ska fortsätta. Tyvärr....
Ibland känns det skitbra men så är det något som 'förstör'.
Under de där 4-5timmarna på första dejten (och på de andra dejterna för den delen) så analyserar man om personen i fråga verkligen lever upp till ens förväntningar, alltså det man är ute efter i ett förhållande.
Enligt mig betyder iallafall "Det har gått för fort fram" att man försöker köpa sig mer (betänke-)tid eller så kanske man tycker killen är ganska OK och vill kanske fortsätta träffa honom i framtiden, men ha lite roligt på annat håll en stund först?
Citera
2008-02-11, 01:12
Medlem
hmm har man hört den förr eller, nä kvinns och dess underliga kommentarer är det så svårt att bara säga nätack jag vill inte ha dig i mitt liv jag tänder inte på dig längre det var bara en kul stund i sängen.
Citera
2008-02-11, 08:16
Medlem
cocoss avatar
Jag är ingen jävel på kärlek.

Har klämt ur mig den kommentaren. Dock inte i syfte att jag vill avsluta det påbörjade. Bara att jag drabbas av panik när jag börjar känna av känslor för en annan människa. Socialt inkompetent så det finns inte.

Om jag vill avsluta något kan jag klämma ur mig det ordagrant. Dock är ju det bara hur jag funkar.
Citera
2008-02-11, 08:26
Medlem
Misters avatar
De vill ha bekräftelse, även fast de vet att de inte är intresserade så vill de gå hela vägen fram till att det blir fysiskt och känna att killen vill ha dem, sen har de vunnit och kan gå vidare efter att ha rapat ur sig en klyscha som "det har gått för fort fram" eller "jag vet inte vad jag vill"

"Hör av dig när du vet, hejdå" funkar bra som svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in