2008-02-12, 11:05
Medlem
Sunners avatar
Med tanke på att Polisen inte ens verkar ha en minut över till smärre brott såsom inbrott, bilstölder, misshandel, etc, så tycker jag att det här känns ganska lågprioriterat.

Då verkar det rimligare att göra som den skola i Göteborg som skickade böter á 1.000:- till föräldrarna när elevrna hade för hög frånvaro.
Förvisso kan ju föräldrarna börja intyga att eleverna är sjuka titt som tätt då, men om det går överstyr så kan man ju alltid sätta ungen i ett fosterhem eller dylikt, då föräldrarna uppenbarligen inte tar hand om den
Citera
2008-02-12, 11:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Med tanke på att Polisen inte ens verkar ha en minut över till smärre brott såsom inbrott, bilstölder, misshandel, etc, så tycker jag att det här känns ganska lågprioriterat.

Då verkar det rimligare att göra som den skola i Göteborg som skickade böter á 1.000:- till föräldrarna när elevrna hade för hög frånvaro.
Förvisso kan ju föräldrarna börja intyga att eleverna är sjuka titt som tätt då, men om det går överstyr så kan man ju alltid sätta ungen i ett fosterhem eller dylikt, då föräldrarna uppenbarligen inte tar hand om den
Kanske fler poliser då? Detta kan ju vara lite "lobbying" för nåt sånt i framtiden och det är väl bra?

Japp, gärna mängder av fler åtgärder här även om 1000 kronor känns lite fegt och i minsta laget.
Citera
2008-02-12, 12:12
Medlem
Bakgrunden till alla Björklunds förslag torde vara hans egen erfarenhet som utbildare inom militären under kalla kriget. Polishämtning av frånvarande rekryter stämmer väl in med den övriga bilden.
Citera
2008-02-12, 13:54
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Kanske fler poliser då? Detta kan ju vara lite "lobbying" för nåt sånt i framtiden och det är väl bra?

Japp, gärna mängder av fler åtgärder här även om 1000 kronor känns lite fegt och i minsta laget.

Jo fler poliser vore ju avgjort bäst, det behövs ju helt klart oavsett vad som blir av det här.
Men det verkar ju inte vara något som är prioriterat för våra kära politiker.

Vad gäller boten så lär den nog kännas om det är kroniska skolkare, det ska ju inte vara en engångsbot vad jag har förstått(även om jag måste erkänna att jag inte har läst på så mycket)
Citera
2008-02-14, 15:50
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Så gott som alla, skulle jag tippa. Ett försvinnande litet fåtal har säkert någon defekt på självbevarelsedriften och är immuna, men det kan ignoreras.
Fjäderbatongen har även medicinsk effekt, då den effektivt botar både ADD och dyslexi.
Du är ju bara löjlig. Varför skulle en misshandel motivera en person att börja studera? Vilka ungar lär sig överhuvudtaget något positivt av att vuxna människor spöar på dem?

Du är ju någon sorts sjuk sadist. Har du möjligen funderat på att söka hjälp för det där, helt seriöst alltså?

Batongslag botar säkert dyslexi. Jo tjena...
Citera
2008-02-18, 22:00
Medlem
Tycker också att detta låter helt sjukt, det finns ju liksom viktigare saker för polisen än att hämta omotiverade skolkare som ändå skiter i studierna. De får skylla sig själva även om det är svårt för vissa elever att förstå konsekvenserna. Men det är viktigare att man sätter mer ansvar på föräldrarna(som skiter i om ungen är på skolan eller ej) framför allt i mellanstadiet, när de kommer upp på Högstadiet/gymnasiet så borde eleverna kunna ta mer ansvar själva.
Citera
2008-02-20, 15:21
Medlem
Tantaloras avatar
Utbildningsminister Björklund kanske ska vakna nu.
Hallå!
Skolplikt har vi haft länge.
Skolan har dock inte tyckt det varit värdefullt med en motsträvig elev.
Menar Herr Björklund att Polisen ska väcka ungdomen, se till att kläder kommer på och frakta till skolan?

Skäms att Herr Björklund är så högt i det blå!
Jag anser att man kan kräva mer av er då ni får en mycket bra lön!
Citera
2008-02-20, 15:22
Bannlyst
Enligt den militära skolpolitikern, ska detta tyvärr träda i kraft!
Citera
2008-02-22, 22:43
Medlem
humdis avatar
Skolplikten skall efterlevas. Jag kan tycka att detta borde kunna läggas ut på SÄPO de har ändå inget vettigt för sig, jaga kurder år 20008 känns så förlegat.
Citera
2008-02-23, 02:09
Medlem
humdis avatar
ja en nolla för mycket där då som ni kanske märkte.
Citera
2008-02-23, 02:32
Medlem
Carradines avatar
Problemet med "låt de skolka" är att när de sedan växer upp utan utbildning och jobb så kommer ett kriminellt liv vara jävligt lockande och så en dag blir du rånmördad av din f d "klasskompis" som alltid skolkade.

Inte sagt att förslaget är bra dock men att lite mer disciplin bland ungarna i skolan skulle inte skada.
Citera
2008-02-23, 12:55
Medlem
men snälla, vad ska polisen göra? komma hem till en och slå in dörren för att man har skolkat? om man vägrar då, eller ska duscha innan man ska till skolan ska poliserna sitta i ens hus och käka munkar eller? haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in