2008-02-09, 18:41
Bannlyst
Hej,

Nu har jag en termin kvar på Komvux, sedan har jag ett färdigt gymnasiebetyg. Pågrund av sjukdom tvingades jag hoppa av gymnasiet men är nu i stort sätt klar med det. Betygen är inte extremt bra men ändå helt okej. Problemet jag har är att jag är totalt osäker på vad jag vill göra eller arbeta med i framtiden. Det enda jag är klar över är att jag vill flytta från Sverige så fort som möjligt. Hatar verkligen Sverige och såfort som möjligt vill jag sticka härifrån.

Därför funderar jag på att man kanske borde studera utomlands. Jag är intresserad i humaniora och religion, så jag skulle helst vilja studera någonting inom dessa ämnen.

Hur gör man egentligen om man vill studera utomlands? Är det bara att söka till universitetet och sedan uppbära studielån från CSN under tiden man studerar? Skulle helst vilja studera i en större stad i ett engelsktalande land. Är trött på Sverige då landet känns väldigt litet och tråkigt.

Vad jag är ute efter är förslag på utbildningar inom t.ex. religionskunskap eller samhällsvetenskap som står sig internationellt.

Mvh
Citera
2008-02-09, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Hej,

Nu har jag en termin kvar på Komvux, sedan har jag ett färdigt gymnasiebetyg. Pågrund av sjukdom tvingades jag hoppa av gymnasiet men är nu i stort sätt klar med det. Betygen är inte extremt bra men ändå helt okej. Problemet jag har är att jag är totalt osäker på vad jag vill göra eller arbeta med i framtiden. Det enda jag är klar över är att jag vill flytta från Sverige så fort som möjligt. Hatar verkligen Sverige och såfort som möjligt vill jag sticka härifrån.

Därför funderar jag på att man kanske borde studera utomlands. Jag är intresserad i humaniora och religion, så jag skulle helst vilja studera någonting inom dessa ämnen.

Hur gör man egentligen om man vill studera utomlands? Är det bara att söka till universitetet och sedan uppbära studielån från CSN under tiden man studerar? Skulle helst vilja studera i en större stad i ett engelsktalande land. Är trött på Sverige då landet känns väldigt litet och tråkigt.

Vad jag är ute efter är förslag på utbildningar inom t.ex. religionskunskap eller samhällsvetenskap som står sig internationellt.

Mvh

Det är bra att du tar dig i kragen och vill bli något pöjk, annars vet du var du hade hamnat. Skulle jag vara i din sits hade jag pluggat på nån högskola här och tagit utlandsterminer. Jag är snart färdig ekonom och har aldrig pluggat utomlands men det har informerats mycket kring utlandsstudier. Kommer inte ihgå så mycket då jag inte lyssnade så mycket pga mitt ointresse kring utlandsstudier, men det handlar som sagt var om utbyte med andra studenter.

Är man riktigt flitig kan man utan problem klara att plugga utomlands men det blir som sagt extra studielån osv så det blir förbannat dyrt. Du söker in till något universitet och sen skickar du bevis till CSN på att du kommit in osv, samtidigt som Universitetet ifråga underrättar CSN, men som sagt, det är bara att söka och köra på. Du behöver inte oroa dig för CSN då de kommer informera dig om allt då du kommit in på ett universitet och tagit kontakt med dem. Handlingar som behöver kompletteras kommer de per automatik kontakta dig angående. Om du är lite smidig så skaffar du en e-legitimation så att du kan söka studielån på direkt på nätet, sen får du också snabbare besked per mail osv om vad som händer.
Citera
2008-02-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Hej,

Mvh

Tycker också det är bara att tuta och köra. Ett ytterligare tips dock är att du ser till att fundera noggrant på vad du ska bli i framtiden. Det behöver inte vara något exakt yrke eller område men se till att du vet om du vill plugga eller inte. Ska du plugga utomlands mest för nöje (vilket det låter som) så bör du inte plugga allt för länge i Sverige efteråt eftersom det blir betydligt dyrare då. Hur du än pluggar se också till att du har ett jobb/karriär att kunna pejja tillbaka allt till csn.

Lycka til!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in