Citat:
Ursprungligen postat av
xavi8222
Vad de specifika cyklarna mäter, vet jag inte. Gissningsvis utgår de dock ifrån en "normal" människa och dennes verkningsgrad. Detta är dock, enligt mig, ett felaktigt sätt att mäta energiförbrukningen. Man borde mäta den energi som krävs för att trampa runt cykeln ett visst antal varv, men det blir väl för låg energiförbrukning för användarna. Då kanske användarna köper en annan cykel, som mäter energiförbrukningen på ett annat sätt.
Tar upp en äldre tråd här:
Det här med kaloriförbrukning på Motionscyklar eller för den delen crosstrainers.
För oss som gillar olika varianter av kaloriräkning (finns ju appar, points, jag kör uppskattat antal ut/in sedan 1999 i ett excelark) så är det både intressant med om antalet kalorier som anges stämmer som absolutvärde och dessutom om förhållandet mellan olika motionscyklar stämmer.
Har en ide att man skulle köra, säg, 5 minuters uppvärmning och sen exakt 10 minuter med konstant puls, säg 110. Och sedan kolla hur många kalorier displayen säger att man förbrukat.
Skulle det kunna användas för att kolla vilken omräkningsfaktor man skulle behöva använda för att det skall stämma? Min bild är att alla motionscyklar har glädjefaktor på ca 30%, crosstrainers 40%. Men det är kanske mycket mer?