Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag är inte religiös och tillhör ingen församling. Jag har studerat evangelierna och presenterar vad som står där med egna ord.
Jag kan inte förstå möjligheten av en annan värld som jag inte har sett och jag kan förstås inte överblicka Gud för att bilda mig en objektiv uppfattning, men mina studier har lett till ett bergfast förtroende för Jesus och hans ord. Ingen har någonsin lärt mig så mycket som han.
Evangeliet som jag uppfattar det:
Genom nåden och utan att ha förtjänat det kan vi få förlåtelse för våra synder, av en barmhärtig Gud som offrade sin egen son som "betalning" för våra synder. Genom att tro på hans offer, död, begravning och uppståndelse på tredje dagen (enligt skrifterna) så blir vi räddade. 1 Cor 15:1-4
Vi behöver också bekänna vår syndfulla natur för det finns inte någon, inte en enda, som är utan synd. Rom 3:23
Straffet för synden är döden, men gåvan från Gud är evigt liv för den som vänder om och följer Sonen Jesus Kristus. Synden som Jesus kom för att betala för vår skull, blir förlåten en gång för alla. Rom 6:23
Och om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och tror i ditt hjärta att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad. Rom 10:9-10
Var och en som åkallar Herrens namn skall blir räddad. Rom 10:13
Vi ska komma ihåg när vi läser evangelierna att dom är främst riktade till Israels, Guds utvalda folk. Jesus var själv Jude och kom till Israel, för att just uppfylla profetiorna i Gamla Testamentet. Mycket handlar om detta och det var viktigt i Guds plan att profetiorna gick i uppfyllelse.
Så när Jesus, eller hans lärjungar/apostlar talar om vikten av att studera skrifterna så syftar dom bara på Gamla Testamentet. För det var dom enda skrifterna som fanns vid den tiden. Nya Testamentet var inte nedtecknat ännu.
Jesus förkunnade evangeliet till Israels folk främst, inte till Hedningarna. Budskapet till hedningarna gick ut först efter Jesus död och uppståndelse. Faktiskt inte förrän Paulus skickades ut som en apostel till hedningarna.
Därför är det väldigt lätt att missförstå texterna där, om man inte förstår VEM Jesus talar till. Men visst talar han till oss alla också, i synnerhet när han talar till sina lärjungar som ju var dom första medlemmarna i hans kyrka. Men det kan ibland vara svårt att se skillnaden eller ens veta vilka han talar till.
Johannes kap 14 är ett exempel på när han talar till oss troende (kyrkan), när han berättar att han snart ska lämna dom (lärjungarna) för att bege sig till sin faders hus där han ska förbereda plats åt oss, kyrkan, dom troende Kristna, för att sen komma tillbaks och hämta oss till sig själv. Löftet som är vårt välsignade hopp och som vi nu väntar på ska uppfyllas.
Och jaa, tiden närmar sig sitt slut. Den sista veckan enligt Dan 9:27 tickar snart igång. Då kommer Guds "klocka" att åter ticka för Israel och all fokus kommer att vara på Israel. Kyrkan (dom troende kristna) kommer inte att vara kvar här då, för då har Jesus "hämtat oss till sig själv" redan.
Gud kommer då uppfylla sitt slutliga löfte till sitt folk (Israel) och sända den Messias (Jesus återkomst) och upprätta det rike dom väntat på. Men dom kommer också då att förstå att det var DOM som korsfäste honom då vid hans första besök här som dom helt missade.