• 1
  • 2
2008-02-09, 09:36
Bannlyst
Förnedra sjuka människor!

Det är överklassens melodi för dagen

Samariterhemmets kirurgiavdelning, Uppsala. Sektionschef Staffan Wollert. Det lägger vi på minnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1800383.ab

Heja Judas Drägglund!
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-02-09 kl. 09:39.
2008-02-09, 10:07
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
– Jag måste sluta röka och gå ner tio kilo först.
Det var tydligen ett krav på människan att han skulle göra något. Oh no!
2008-02-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax

Samariterhemmets kirurgiavdelning, Uppsala. Sektionschef Staffan Wollert. Det lägger vi på minnet.

Heja Judas Drägglund!
Förstår du ens vad som står i artikeln?
"Överklassens melodi"?!

2008-02-09, 10:53
Medlem
kattungas avatar
Floskler om överklassen... CHECK!
Länkar till grina-ut-artikel hos Aftonbladet... CHECK!
IP-nummer från Sveavägen 68... CHECK!

Rätt onödig tråd, med tanke på att det saknas en frågeställning.

Vad ska vi diskutera egentligen? Hur hjärntvättad Kraxpelax är?
2008-02-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax

Heja Judas Drägglund!

Okej... Nu är ju i och för sig läkare i allmänhet övre medelklass, men visst. Det kan väl inte vara så att du menar att det är moderaternas fel att han fått vänta i fem år??? Så länga har de inte suttit. Och att killen måsta sluta röka för att inte riskera DÖDEN av operationen, det kanske ses som en enorma kränkning från vänserhåll - själv ser jag det som positivt.

"Fimpa kan jag göra imorgon", säger patienten. Lustigt att han inte redan slutat röka då. Och borde inte människan efter att ha slutat röka, ringa till läkaren och tala om det? SÅ kanske han får en tid, menar jag.
2008-02-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Floskler om överklassen... CHECK!
Länkar till grina-ut-artikel hos Aftonbladet... CHECK!
IP-nummer från Sveavägen 68... CHECK!

Rätt onödig tråd, med tanke på att det saknas en frågeställning.

Vad ska vi diskutera egentligen? Hur hjärntvättad Kraxpelax är?
Hjärntvätt räcker nog inte, här snackar vi lobotomi.

En överviktig 55-årig rökare behöver göra en operation som kräver att han är vid mycket god hälsa (jag utgår från att han vill överleva operationen). Att magmusklerna ruttnade efter förra operationen beror förmodligen på rökningen, det är välkänt att rökare läker mycket sämre. Därför fick han redan för fem år sedan order om att gå ner i vikt och sluta röka, men detta har han ignorerat, för att istället gå runt och bolma med bråcket hängande. Enligt lagen har han rätt att söka vård var han vill, men insisterar ändå på att gå till en offentlig vårdinrättning som drivs av landstinget i Uppsala. Samma inrättning som bett honom gå ner i vikt och sluta röka.

Vad har detta med förnedring att göra?
Vad har detta med överklassen att göra?
Vad har detta med Göran Hägglund att göra?
Varför ska vi lägga sektionschefens namn på minnet?
2008-02-09, 13:19
Medlem
Aristotélēss avatar
Är det någon som förstår varför läkaren ska ha denne patient i närminnet
trots att det gått 5 år och reporten tydligen inte ringer på kontorstid?

I övrigt så är jag imponerad över att en rökande tjockis inte motiveras
nog av att hans inälvor hänger fritt i en skinnsäck för att sluta röka och banta lite.
Fem jävla år!

jag skulle köra vitaminer och soppa i en månad, då tunnar man ned sig raskt.

Enligt egen utsago så är hans liv delat mellan att äta och sova,
ändå tror dumfan att han har en frisk livsstil.
2008-02-09, 13:25
Medlem
Sweetiepies avatar
Är väl inte konstigt att han går upp i vikt när han ständigt måste vara hemma och knappt våga visa sig. Han såg inte överdrivet tjock ut på bilden.
Orsaken till den där bråcket var ju pga misslyckad tidigare operation, vilket bara ger större anledning till att han måste fixas.
5 år är en fruktansvärt lång tid. Jag vet inte om detta är ett undantagsfall men i ett vettigt vårdsystem borde han ha fått hjälp/opereras så snart som möjligt!
2008-02-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Är väl inte konstigt att han går upp i vikt när han ständigt måste vara hemma och knappt våga visa sig. Han såg inte överdrivet tjock ut på bilden.
Orsaken till den där bråcket var ju pga misslyckad tidigare operation, vilket bara ger större anledning till att han måste fixas.
5 år är en fruktansvärt lång tid. Jag vet inte om detta är ett undantagsfall men i ett vettigt vårdsystem borde han ha fått hjälp/opereras så snart som möjligt!

Men....

Nu var problemet att operationen som krävs för att "fixa" honom är farlig såvida han inte går ner i vikt och slutar röka. Ett vettigt vårdsystem gör klokt i att prioritera patienter som faktiskt har en acceptabel chans till att återhämta sig istället för att slösa resurser på de som inte har det, oavsett var anledningen till detta kan tänkas vara. Huruvida killen borde få hjälp med att sluta röka och gå ner i vikt är en annan sak. Och detta är knappast kirurgens problem, inte sant?

Jag tycker inte mer synd om den här snubben än vad jag tycker synd om folk som kickas från väntelistan för levertransplantion för att de fortsätter dricka alkohol.
Senast redigerad av Weilöv 2008-02-09 kl. 13:37.
2008-02-09, 14:21
Medlem
the_dude82s avatar
praktexempel på svensk vänstermentalitet. Va fan vill han? Att samhället ska gå ner hans 10 jävla kilo åt honom. Sluta äta ditt feta äckel. idiottråd.
2008-02-09, 15:22
Medlem
Bengt Brahes avatar
Kan han inte söka in vid Sophiahemmet?
Ni vet dit politikerkräken går när de krassliga eller fyllesjuka?
2008-02-09, 15:59
Bannlyst
Han har väntat i över 5 år

Passade det inte att göra operationen under sosseregimen eller?

Svenska vården

Det är sossarnas politik som gjort den till vad den är!! Tusentals vårdplatser indragna och sämre äldreomsorg

Och doktor fet lovar att Sverige ska vara världens bästa land att åldras i

Jävla hycklare!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in