Jag är ingen expert på området, men...
Om du slutar är äta kött och istället äter bönor/linser/ärtor så kommer avverkningen av regnskogen att minska. Förvisso lite, men många bäckar små... En köttätare "lånar" 220 m² regnskog till att odla sojabönor till "sin" ko. En vegeterian lånar 4 m² till sin egen sojabönskonsumtion. Detta är bara ett exempel. Ett kilo kött motsvarar ochså ca 25 liter bensinförbrukning om alla miljöeffekter räknas in, däribland fisande kor.
Varje svensk använder också 162000 lite vatten varje år för att framställa sina kläder. Bomullstillverkningen är mycket vattenkrävande. Detta är vansinnigt stora siffror som det egentligen bara finns ett sätt att dra ner på, inte handla, eller att enbart handla second hand. Ekologisk bomull kräver lika mycket vatten. Dock innehåller ekobomull mindre gifter som annars sitter i kläderna. Visste du att giftet ofta inte sköljs bort från den sista färgningen av kläderna? Om man skulle skölja bort även detta så skulle utsläppen öka från textilfabrikerna vilket man inte vill. Därför skickas lite gift med i kläderna också får du tvätta bort det själv. Om det nu inte redan fastnat i din kropp vill säga. Feta kemikalier är det ockå, kadmium för rosa om jag inte är felinformarad.
Dagens länktips är
http://www.asfaltblomman.se/ här hittar du vad som behövs.
Summa, äta bönor och ekologisk potatis och att inte köpa nya kläder. Detta borde väl passa en student. Det gick bra för mig iallafall...