Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-09, 00:29
Medlem
lurventusss avatar
Hej på er
Jag funderar på att övergå från "vanliga" klädinköp till att enbart (i stort sett) köpa fair trade- och ekokläder, kläder på loppisar samt begangnade kläder på annat vis så som second hand butik. Funderar även på att till största delen äta vegetariskt och eko-märkt (brukar välja detta i första hand, men har en inkomst på dryga 7000/mån så det blir lite dyrt...)

Min fråga till er mer pålästa i detta ämne är följande.
Gör det någon "större" skillnad eller är det mest en "fluga" och uppblåst av media? Någon nytta gör det ju, men ungefär i vilken utsträckning?

Håller mig kort i mina frågor nu och utvecköar dem väl lite utefter svaren jag får .

Lite bra lästips hade för den delen inte vart fel heller, gärna tidningar i ämnet och internetsidor...

peace!
Citera
2008-02-09, 00:46
Bannlyst
Nej, det gör ingen större skillnad eftersom det finns sådana som jag som utan att blinka slänger batterier i slasken, häller ut medicin i toaletten och handlar massor av mineralvatten som transporterats långväga. Majoriteten av mänskligheten är faktiskt som jag om vi ska vara ärliga. Vi bryr oss inte och de av oss som faktiskt bryr sig lite orkar inte genomföra sina planer eftersom de inte ser någon vits med att sopsortera när grannlandet Ryssland slutförvarar kärnavfall i träbaracker på den ukrainska stäppen.

Slappna av och håll inte på att fjompa Dig med sån här skit. Isarna smälter lika fort om Du köper second hand-kläder eller ej. Skogen dör lika fort om Du lägger hela löningen på dubbelt så dyr ekologisk mat. Lev och var glad. Jorden håller under vår livstid och sen är det skitsamma.

// Roger P.
Citera
2008-02-09, 12:59
Medlem
Entropi84s avatar
Jag måste tyvärr erkänna att jag är ganska lik föregående talare, men det är ju klart att eko- och framför allt fair trade-varor är bättre än vanliga. Allt fler människor börjar tänka som dig och att stötta dylika initiativ förbättrar väldigt mycket i vår värld jämfört med "vanliga" varor. Eko-varor har både för- och nackdelar skulle jag vilja påstå, men att köpa sådana förstärker skapar dock ett konsumtionsmönster som får producenterna att intressera sig mer för eko-lösningar i framtiden, så på det hela taget är det nog ändå bra att köpa ekologiska varor. Fair trade ser jag inga som helst nackdelar med, vill man verkligen göra något åt världens stora problem så måste man lösa världens fattigdom först. Fair trade är ett bra initiativ för detta.
Citera
2008-02-09, 19:48
Medlem
lurventusss avatar
Okej, ja.. Jag tänker ju ungefär som ni. Men det jag var ute efter var väl lite mer direkt information från någon som pluggat miljö eller är väldigt engagerad.
Men tack för svaren ändå
Citera
2008-02-10, 10:18
Medlem
hdavidssons avatar
Jag är ingen expert på området, men...

Om du slutar är äta kött och istället äter bönor/linser/ärtor så kommer avverkningen av regnskogen att minska. Förvisso lite, men många bäckar små... En köttätare "lånar" 220 m² regnskog till att odla sojabönor till "sin" ko. En vegeterian lånar 4 m² till sin egen sojabönskonsumtion. Detta är bara ett exempel. Ett kilo kött motsvarar ochså ca 25 liter bensinförbrukning om alla miljöeffekter räknas in, däribland fisande kor.

Varje svensk använder också 162000 lite vatten varje år för att framställa sina kläder. Bomullstillverkningen är mycket vattenkrävande. Detta är vansinnigt stora siffror som det egentligen bara finns ett sätt att dra ner på, inte handla, eller att enbart handla second hand. Ekologisk bomull kräver lika mycket vatten. Dock innehåller ekobomull mindre gifter som annars sitter i kläderna. Visste du att giftet ofta inte sköljs bort från den sista färgningen av kläderna? Om man skulle skölja bort även detta så skulle utsläppen öka från textilfabrikerna vilket man inte vill. Därför skickas lite gift med i kläderna också får du tvätta bort det själv. Om det nu inte redan fastnat i din kropp vill säga. Feta kemikalier är det ockå, kadmium för rosa om jag inte är felinformarad.

Dagens länktips är http://www.asfaltblomman.se/ här hittar du vad som behövs.

Summa, äta bönor och ekologisk potatis och att inte köpa nya kläder. Detta borde väl passa en student. Det gick bra för mig iallafall...
Citera
2008-02-10, 10:21
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nej, det gör ingen större skillnad eftersom det finns sådana som jag som utan att blinka slänger batterier i slasken,...

// Roger P.

Tummelitenattityden är hopplös.

Det är inte lönt att göra något eftersom jag bara är en person??
Jag kan likaväl börja stjäla på ICA för jag är bara en person??
Jag kan likaväl strunta i att rösta (på folkpartiet förmodligen), jag är ju bara en person??

Jävla trams, alla kan spela en viktig roll.
Citera
2008-02-10, 10:23
Medlem
Citat:
texttext
Slappna av och håll inte på att fjompa Dig med sån här skit. Isarna smälter lika fort om Du köper second hand-kläder eller ej. Skogen dör lika fort om Du lägger hela löningen på dubbelt så dyr ekologisk mat. Lev och var glad. Jorden håller under vår livstid och sen är det skitsamma. text

// Roger P.

Du är mitt andra hälft, man blir tårögd. du skriver det så vackert och träffande. Tänker precis som du.

Du är min idol, det har jag redan sagt..
Citera
2008-02-10, 11:28
Moderator
Gromguttens avatar
Om valet känns rätt och logiskt før dig så är det rätt och logiskt. Om det sedan är rationellt i ett større sammanhang är inte alltid så säkert men om man tror på rätten før oss att själva ta våra val i livet så skall du ha møjligheten att välja den linje med ditt liv du vill.

Självklart kan det vara smart att recycla kläder, åtminstone om det sker lokalt. Samtidigt kan risigare kläder leda till att du inte tjänar mer pengar så att du därfør inte kan välja ännu bättre produkter och løsningar ur miljøsynpunkt.

När det gäller dina matvanor är det väl tveksamt om "vi" totalt sett vinner på att du äter sämre och mindre før att du inte har råd med mer eller før att du har skuldkänslor. Ta det lugnt, ät det du tycker om och lägg inte värderingar i allt. Livet är inte så svart eller vitt som tidigare skribenter i tråden tycks mena.
Citera
2008-02-10, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Tummelitenattityden är hopplös.

Det är inte lönt att göra något eftersom jag bara är en person??
Jag kan likaväl börja stjäla på ICA för jag är bara en person??
Jag kan likaväl strunta i att rösta (på folkpartiet förmodligen), jag är ju bara en person??

Jävla trams, alla kan spela en viktig roll.
I teorin har Du givetvis en poäng men i praktiken har en enda persons handlingar mindre betydelse när det gäller den här typen av sakern än när det gäller definitva handlingar. En person kan mörda en diktator och förändra en hel nations färdväg över en natt men om en person mer eller mindre köper ekologiskt kaffe så väger inte det på långa vägar upp den skada som fabrikerna i Ukraina åsamkar sina lokala sjöar när de använder dessa som soptunna för tillverkningstekniska slaggprodukter.

Så tyvärr, en persons handlingar är inte alltid betydelsefulla.

// Roger P.
Citera
2008-02-10, 18:37
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
...

Så tyvärr, en persons handlingar är inte alltid betydelsefulla.

// Roger P.

Tänker du rösta i riksdagsvalet 2010?
Citera
2008-02-10, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Tänker du rösta i riksdagsvalet 2010?
Jag förstår var Du vill leda den här diskussionen och varför, men det är lite att jämföra äpplen med päron. Om jag röstar 2010 så har det liten betydelse i det stora hela, men det är ingen som aktivt motarbetar mig. Ett miljötänkande går ut på att man är många som försöker göra sin lilla del, men det motarbetas lite av att det finns stora öststatsindustrier som totalt skiter i allt västeuropeiskt miljönördande och istället leende kommer på tanken att ju mer vi här sparar desto mer skit kan de släppa ut. Det spelar ingen roll om majoriteten av befolkningen i en mellansvensk småstad börjar släcka på toan efter sig eller köpa rättvisemärkt smör om en rysk fabrikör bestämmer sig för att höja sina årsutsläpp med 2%. Den vinst vi gör äts upp av hans två procent.

Förstår Du meningslösheten?

// Roger P.
Citera
2008-02-10, 23:52
Medlem
Vad gäller eko så är närproducerat det allra bästa. Alltså kläder där hela kedjan är producerad i Sverige eller åtminstone Europa. Då blir det väl mest ylle, och kanske linnekläder. Transporterna ger så mycket utsläpp att ekoproducerade textilier från långtbort inte har någon större betydelse.

Rättvisermärkta kläder är viktigare. KOlla in Rena kläder (http://www.renaklader.org/). Lycka till! Självklart har det stor betydelse - oavsett om det finns många idioter såväl här på FB som i världen utanför!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in