Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-11, 01:45
Medlem
XVEGANXs avatar
Lycka till med att byta till en vegetarisk kost! Du kommer verkligen att njuta av att upptäcka spänningen, hälsofördelarna och smakerna med det vegetariska köket!

För övrigt så är baljväxter inte alls dyrt jämfört med djurkött och för det andra är min (och din för den delen) kropp ingen jädra rea-produkt. 75 kilo muskler byggt på grönsaker

Du kommer göra en enorm nytta, även om Disney-skurkar som Roger Persson vill få dig att tro annorlunda med dåliga ursäkter. Djuren kommer i alla fall att stå på din sida
Citera
2008-02-11, 09:10
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag förstår var Du vill leda den här diskussionen och varför, men det är lite att jämföra äpplen med päron. Om jag röstar 2010 så har det liten betydelse i det stora hela, men det är ingen som aktivt motarbetar mig. Ett miljötänkande går ut på att man är många som försöker göra sin lilla del, men det motarbetas lite av att det finns stora öststatsindustrier som totalt skiter i allt västeuropeiskt miljönördande och istället leende kommer på tanken att ju mer vi här sparar desto mer skit kan de släppa ut.

Meningslös logik. Det spelar ingen roll att du tänker gå och rösta på sossarna eftersom du då kommer att motarbetas av alla moderater från Östermalm? Det spelar ingen roll att du håller hastigheten på vägen eftersom du motarbetas av alla rattonyktra som kör som idioter, lika bra att köra för fort???
Hela din logik är falsk, det är inte ens logik, bara en obildad ursäkt för slöhet och total avsaknad av vilja.

Citat:
Det spelar ingen roll om majoriteten av befolkningen i en mellansvensk småstad börjar släcka på toan efter sig eller köpa rättvisemärkt smör om en rysk fabrikör bestämmer sig för att höja sina årsutsläpp med 2%. Den vinst vi gör äts upp av hans två procent.

Det spelar ingen roll om jag snattar eller inte eftersom det finns ligor som också snor? Och de snor mycket mer...

Herre min gud....

Citat:
Förstår Du meningslösheten?

// Roger P.

Nej, jag kan inte förstå din ickelogik bottnad i slöhet och okunskap.
Citera
2008-02-11, 13:02
Medlem
Deannas avatar
Detta med Rättvisemärkt är omtvistat..
Här är en debattartikel i Expressen
http://www.expressen.se/debatt/1.1028706/080201-rattvisemarkt-drabbar-de-fattigaste-bonderna

Här är en rapport från Timbro som behandlar Rättvisemärkt.
http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175665252.pdf

Här är föreningen Rättvisemärkts kommentar kring Timbrorapproten ovan.
http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/468.htm

Ekologisk mat är alltid bra, men om man tänker klimatpåverkan är inte alltid eko-mat bäst.. Ta tex svenska äpplen så belastas klimatet mindre än om du köper importerade eko-äpplen. Däremot är inte alltid närodlat okej, om vi tar tex tomater så är spanska frilandsodlade tomater bättre än svenska växthusodlade.
Det är en hel vetenskap..
Jag lever "hållbart", men är ändå köttätare.. Jag äter exempelvis vilt.

Sen... kom i håg att allt eko-märkt är inte rättvisemärkt.. Ta tex HMs eko-kollektion..
Citera
2008-02-11, 14:18
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
...
...

Timbro är ondska. Allt de producerar måste läsas med medvetet. Det är en välsmord propagandamaskin som tom har tryckt Johan Norberg. Möjligen ångrar tom Timbro att man tryckte hans svammel, men ändå, var vaksam när du läser detta...
Citera
2008-02-11, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Timbro är ondska. Allt de producerar måste läsas med medvetet. Det är en välsmord propagandamaskin som tom har tryckt Johan Norberg. Möjligen ångrar tom Timbro att man tryckte hans svammel, men ändå, var vaksam när du läser detta...
Hmmm... Okej, då begriper jag lite bättre vad Du grundar Ditt svammel ovan på. Jaja, ännu en verklighetsfrånvänd vänstermurvel/miljöpartist.

Inte helt oväntat att Du har svårigheter att förstå "riktiga" människors tankebanor.

// Roger P.
Citera
2008-02-11, 17:20
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Detta med Rättvisemärkt är omtvistat..
Här är en debattartikel i Expressen
http://www.expressen.se/debatt/1.1028706/080201-rattvisemarkt-drabbar-de-fattigaste-bonderna

http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175665252.pdf

Här är föreningen Rättvisemärkts kommentar kring Timbrorapproten ovan.
http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/468.htm

Ekologisk mat är alltid bra, men om man tänker klimatpåverkan är inte alltid eko-mat bäst.. Ta tex svenska äpplen så belastas klimatet mindre än om du köper importerade eko-äpplen. Däremot är inte alltid närodlat okej, om vi tar tex tomater så är spanska frilandsodlade tomater bättre än svenska växthusodlade.
Det är en hel vetenskap..
Jag lever "hållbart", men är ändå köttätare.. Jag äter exempelvis vilt.

Sen... kom i håg att allt eko-märkt är inte rättvisemärkt.. Ta tex HMs eko-kollektion..

Mycket intressant rapport från Timbro. Som alltid när man vill gøra något bra så är det någon välmenande, alternativt skrämselsäljande, fulorganisation som glider in emellan och vill profitera.
Citera
2008-02-11, 19:09
Medlem
Deannas avatar
Citat:

Tycker att Timbros rapport är intressant..
Jag gillar Johan Norberg..

Själv är jag både företags- och nationalekonom med hyffsat stora kunskaper i hållbar utveckling och tycker att det här med rättvis handel är så pass intressant att jag själv funderar på att forska i ämnet. Så visst är jag källkritisk.
Citera
2008-02-12, 09:41
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Tycker att Timbros rapport är intressant..
Jag gillar Johan Norberg..

Själv är jag både företags- och nationalekonom med hyffsat stora kunskaper i hållbar utveckling och tycker att det här med rättvis handel är så pass intressant att jag själv funderar på att forska i ämnet. Så visst är jag källkritisk.

Då är jag säker på att du klarar av att läsa en sådan rapport. Man skall ju inte bara gapa och svälja som en del personer tycks göra.

Jag är också medveten om att det finns problem med Fair Trade. Det är ju knappast ett färdigt koncept. Även det har barnsjukdomar och kan förbättras.
Citera
2008-02-12, 09:42
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Mycket intressant rapport från Timbro. Som alltid när man vill gøra något bra så är det någon välmenande, alternativt skrämselsäljande, fulorganisation som glider in emellan och vill profitera.

Hoppas att du inte blir ledsen nu när jag lag ett citat från dig som min signatur.

Citera
2008-02-12, 09:51
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Hoppas att du inte blir ledsen nu när jag lag ett citat från dig som min signatur.

Det är helt ok. Varfør skulle jag bli ledsen øver att någon vidarefør det jag skrivit?
Citera
2008-02-12, 18:37
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Då är jag säker på att du klarar av att läsa en sådan rapport. Man skall ju inte bara gapa och svälja som en del personer tycks göra.

Jag är också medveten om att det finns problem med Fair Trade. Det är ju knappast ett färdigt koncept. Även det har barnsjukdomar och kan förbättras.

Eftersom det är du och du allen som står før ljuset och den fria kritiska granskningen på forumet bør du ju givetvis få møjligheten att utveckla din säkerligen mycket hårda kritik av av konceptet Fair trade. Vad menar du med barnsjukdomar? Vad är det du har sett inte fungerar?

Led mig och alla andra okunniga, jag står åtminstone klar med øppen mun och med sväljreflexen nytrimmad.

Några saker jag har reagerat på i min enfald:

Varfør är det rätt att ta ut en avgift før deltagande som är så høg att en mycket stor del av de producerande bønderna inte har råd att vara med? Är det en barnsjukdom? Eller är det en del av affärsmodellen?

Att man fuskar med statistik som visar att utvecklingen i världen är på väg åt helvete, när verkligheten är motsatt? Är det en barnsjukdom? Eller en del av upplägget?

Är inte detta egentligen ett väldigt cyniskt sätt att utnyttja folks dåliga samvete (den som betalar 70% øverpris utan att få något før det) genom desinformation, att suga ut lokala småbønders tunna marginaler "før den goda saken" med att beskatta deras inkomster før certifiering och att dessutom använda naiva skolbarn, och andra på småskolenivå, i denna marknadsføring.

Det hade varit en sak om jag som konsument hade kunnat välja att betala mer om jag visste att min merkostnad verkligen gick till råvaruproducenten. Men när man både tar pengar från mig och dessutom från den jag som konsument vill støtta då tycker jag bara att det blir äckligt. Geschäftet inom välgørenhetsbranschen verkar inte ha något som helst moralprinciper.

Men, nog om det, nu vill jag ha facit i stället. Kør på bara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in