Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Då är jag säker på att du klarar av att läsa en sådan rapport. Man skall ju inte bara gapa och svälja som en del personer tycks göra.
Jag är också medveten om att det finns problem med Fair Trade. Det är ju knappast ett färdigt koncept. Även det har barnsjukdomar och kan förbättras.
Eftersom det är du och du allen som står før ljuset och den fria kritiska granskningen på forumet bør du ju givetvis få møjligheten att utveckla din säkerligen mycket hårda kritik av av konceptet Fair trade. Vad menar du med barnsjukdomar? Vad är det du har sett inte fungerar?
Led mig och alla andra okunniga, jag står åtminstone klar med øppen mun och med sväljreflexen nytrimmad.
Några saker jag har reagerat på i min enfald:
Varfør är det rätt att ta ut en avgift før deltagande som är så høg att en mycket stor del av de producerande bønderna inte har råd att vara med? Är det en barnsjukdom? Eller är det en del av affärsmodellen?
Att man fuskar med statistik som visar att utvecklingen i världen är på väg åt helvete, när verkligheten är motsatt? Är det en barnsjukdom? Eller en del av upplägget?
Är inte detta egentligen ett väldigt cyniskt sätt att utnyttja folks dåliga samvete (den som betalar 70% øverpris utan att få något før det) genom desinformation, att suga ut lokala småbønders tunna marginaler "før den goda saken" med att beskatta deras inkomster før certifiering och att dessutom använda naiva skolbarn, och andra på småskolenivå, i denna marknadsføring.
Det hade varit en sak om jag som konsument hade kunnat välja att betala mer om jag visste att min merkostnad verkligen gick till råvaruproducenten. Men när man både tar pengar från mig och dessutom från den jag som konsument vill støtta då tycker jag bara att det blir äckligt. Geschäftet inom välgørenhetsbranschen verkar inte ha något som helst moralprinciper.
Men, nog om det, nu vill jag ha facit i stället. Kør på bara!