2008-02-08, 20:31
Moderator
Falukropps avatar
Ska flytta om några månader, och parkettgolvet i vardagsrummet i den nya lägenheten är slitet. Så har några frågor angående vad man ska göra åt det:

Är det ens värt att slipa om ett gammalt parkettgolv? Eller blir det billigare att lägga nytt? Golvet är inget speciellt, så det är inget man behåller för att det är ett schysst golv i sig så att säga. Det ser ut mest som alla andra parkettgolv.

Om man nu ska slipa om det, vad skulle det kosta att leja en gubbe att göra jobbet från början till slut? Det är väl i runda slängar 20 kvadratmeter stort.

Om man väljer att göra det själv, är det realistiskt att tro att man kan få det lika snyggt som ett proffs kan? Skillnaden brukar enligt min erfarenhet vara att man själv kan göra den där typen av jobb lika bra som proffsen, men att proffsen gör det på en tredjedel av tiden.
Slipningen är jag inte så orolig för, men lackningen tror jag kan bli problematisk. Tänkte använda matt lack, vilket väl gör det hela lite enklare, men får ändå känslan av att det blir svårt att få hundraprocentigt. Och man har ju bara en chans egentligen. Har lackat en del i mitt liv, men aldrig så stora plana ytor.

Jag kommer om det blir aktuellt att göra det själv hyra maskiner. Det är så jäkla drygt och tidskrävande att göra sånadär stora jobb med hobbyverktyg.
Vad brukar hyrorna ligga på, och vart hyr man såna prylar bäst i Stockholmsområdet, gärna väster om stan?
Går det att hyra lackmaskiner också? Eller är det pensel som gäller om man ska köra själv?

[edit] Tveka inte att påpeka "missar i planeringen" jag gjort. Är det nåt ni som gjort liknande grejer tycker jag glömt att fråga om, säg till
Senast redigerad av Falukropp 2008-02-08 kl. 20:38.
Citera
2008-02-08, 21:25
Medlem
bullybrugds avatar
Jag har slipat golv, det blev hyfsat, men jag skulle ändå lämnat bort det om jag kom i situationen igen. Ett jävla dammigt skitgöra helt enkelt.
Kostnad? Det enda svarta priset jag hört var från min förre svärfar, han fick betala 5000 för en våning i en villa (inkl lackning), vilket jag visserligen tror var jävligt billigt.

Det som kan vara svårt för oss amatörer är att undvika groparna som blir där man kör ner rullen på stora golvslipen... dvs efter kanterna. Lackningen är enkel tyckte jag iallafall.
Senast redigerad av bullybrugd 2008-02-08 kl. 21:27. Anledning: la till lite
Citera
2008-02-08, 21:59
Medlem
Starpoops avatar
Har jobbat med parkett och har erfarenhet av att "rätta" till efter Martin Timell wannabe.. Så låt en hantverakre titta på golvet och ge dej ett prisförslag.

Han bajsar Lösa korvar om du förstår hur ja menar det är inte hårt bajs men inte rinande utan mjukt och det kommer i massor när han väl bajsar en gång om dan eller varanan han verkar inte ha så jätte ont utav att bajsa men han får ta i så han blir helt röd. Dock efter han har bajsat så blir han gnällig (utav utmatning typ) a ser på honom när han ska bajsa och tar då av blöjan och böjer benen mot magen försiktigt för att hjälpa honom lite. Är detta förstopning eller blir bajset så av ersättning och bajsar dom så mycket och inte så ofta?
Citera
2008-02-08, 22:06
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starpoop
Har jobbat med parkett och har erfarenhet av att "rätta" till efter Martin Timell wannabe.. Så låt en hantverakre titta på golvet och ge dej ett prisförslag.

Han bajsar Lösa korvar om du förstår hur ja menar det är inte hårt bajs men inte rinande utan mjukt och det kommer i massor när han väl bajsar en gång om dan eller varanan han verkar inte ha så jätte ont utav att bajsa men han får ta i så han blir helt röd. Dock efter han har bajsat så blir han gnällig (utav utmatning typ) a ser på honom när han ska bajsa och tar då av blöjan och böjer benen mot magen försiktigt för att hjälpa honom lite. Är detta förstopning eller blir bajset så av ersättning och bajsar dom så mycket och inte så ofta?
Är du jättefull eller vafan snackar du om i andra stycket?
Citera
2008-02-08, 22:22
Medlem
Starpoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd

Vet fan inte hur detta gick till.. Helt sjukt.. Men får återkomma till det när dimman lättar.
Citera
2008-02-09, 02:19
Medlem
Citat:
Vet fan inte hur detta gick till.. Helt sjukt.. Men får återkomma till det när dimman lättar.
Haha, ja gör det WTF lixom
Citera
2008-02-09, 03:37
Medlem
caprice666s avatar
Citat:

Ååååhh jag tror jag dör. skrattar så jag gråter.
Citera
2008-02-09, 07:46
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Helt klart att Starpoop orerar om Timells skitvanor! Ser fram emot en annan förklaring!
Tack för morgonens skönaste skratt!
Citera
2008-02-09, 09:58
Moderator
Falukropps avatar
Okej, det verkar som man ska leja folk för jobbet då. Då kan man ju få det gjort precis innan man flyttar in också, vilket är rätt nice. Inget dammtorkande till dödagar efteråt.

Citat:

Hahaha, vafan?! Inte var dag man får en detaljerad fekalieredogörelse som bonus när man frågar om parkettgolv
Citera
2008-02-09, 10:08
Medlem
Khapis avatar
Citat:

Vad du än gör, ta aldrig bort det här inlägget! Det ska finnas med i varje Flashbackares signatur från och med nu!
Citera
2008-02-10, 00:24
Medlem
Starpoops avatar
don´t do drugs
Citera
2008-02-10, 14:24
Medlem
MaZtoRs avatar
Starpoop du måste skriva en tripprapport och länka till den härifrån. Skönaste inlägget EVER.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in