Ska flytta om några månader, och parkettgolvet i vardagsrummet i den nya lägenheten är slitet. Så har några frågor angående vad man ska göra åt det:
Är det ens värt att slipa om ett gammalt parkettgolv? Eller blir det billigare att lägga nytt? Golvet är inget speciellt, så det är inget man behåller för att det är ett schysst golv i sig så att säga. Det ser ut mest som alla andra parkettgolv.
Om man nu ska slipa om det, vad skulle det kosta att leja en gubbe att göra jobbet från början till slut? Det är väl i runda slängar 20 kvadratmeter stort.
Om man väljer att göra det själv, är det realistiskt att tro att man kan få det lika snyggt som ett proffs kan? Skillnaden brukar enligt min erfarenhet vara att man själv kan göra den där typen av jobb lika bra som proffsen, men att proffsen gör det på en tredjedel av tiden.
Slipningen är jag inte så orolig för, men lackningen tror jag kan bli problematisk. Tänkte använda matt lack, vilket väl gör det hela lite enklare, men får ändå känslan av att det blir svårt att få hundraprocentigt. Och man har ju bara en chans egentligen. Har lackat en del i mitt liv, men aldrig så stora plana ytor.
Jag kommer om det blir aktuellt att göra det själv hyra maskiner. Det är så jäkla drygt och tidskrävande att göra sånadär stora jobb med hobbyverktyg.
Vad brukar hyrorna ligga på, och vart hyr man såna prylar bäst i Stockholmsområdet, gärna väster om stan?
Går det att hyra lackmaskiner också? Eller är det pensel som gäller om man ska köra själv?
[edit] Tveka inte att påpeka "missar i planeringen" jag gjort. Är det nåt ni som gjort liknande grejer tycker jag glömt att fråga om, säg till