Citat:
Ursprungligen postat av Saftblandare
Som rubriken låter; varför har män bröstvårtor? Att kvinnor har det behöver jag inte ens förklara, men männens bröstvårtor fyller ingen funktion öht. För allt vi har på eller i kroppen fyller (eller har fyllt) någon sorts funktion. Det enda jag kan komma på är "purple nurple" aka "niple criple".
EDIT: Vet inte riktigt om detta är rätt forumdel, flytta den gärna om jag lagt den fel.
Och känner du väldigt noga under mannnes bröstmuskler så har även männen små små antydningar till mjölkkörtlar
I 6-7 fosterveckan så aktiveras en liten gen som heter sry-genen som ligger på y-kromosomen. Detta medför att det som skulle bli kvinnliga "attribut" avstannar.. Klitoris växer sig längre och bildar snoppen medan blygdläpparna växer "om sig" och bildar pungen.
Fram till 6-7 fosterveckan så har det börjat bildats det som skall funka som bröstkörtlar men de avstannar i vidarutvecklingen de med. Så att männen har underutvecklade bröstkörtlar som vuxna. På ett flickfoster finns det lite mer av dem av naturliga skäl även om vi föds "plattbröstade" vi med..
Även bröstvårtorna påbörjas under de första 6-7 fosteveckorna men de avstannar oxå av aktvieringen av sry-genen och de blir underutvecklade bröstvårtor men annars strukturellt likadana som kvinnans bröstvårtor.
Sry-genen bär ansvaret med för att testosteron produktionen ökar och östrogen minskar (till en viss del) och testosteronen är det som medför att männen får ökad muskelmassa med. Dock så försvinner inte östrogenet helt från mannen då östrogenet är livsviktigt för spermaproduktionen. Har en man för låg halt av östrogen så får han taskig spermaproduktion..