• 1
  • 2
2008-02-08, 19:19
Medlem
Krafses avatar
Tjena, har sökt på räv men hittade ingenting.
Jag undrar vad som krävs för att få ha en räv. Givetvis skall räven ha uppfostrats från tidig ålder och då vara tam, man är även lämplig som ägare till djuret osv.
Vad mer behövs för att det ska vara lagligt? Det måste ju gå på något sätt menar jag..

Hälsokoll på djuret kanske?
Citera
2008-02-08, 19:22
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tjena, har sökt på räv men hittade ingenting.
Jag undrar vad som krävs för att få ha en räv. Givetvis skall räven ha uppfostrats från tidig ålder och då vara tam, man är även lämplig som ägare till djuret osv.
Vad mer behövs för att det ska vara lagligt? Det måste ju gå på något sätt menar jag..

Hälsokoll på djuret kanske?

Såvitt jag vet är det alltid olagligt att hålla räv som husdjur. Du kan t.ex. inte hävda att du hittade en övergiven unge, eller en skadad räv. I såna fall ska du höra av dig till polis som lämnar över den till lämplig instans antingen för reintroduktion till det vilda eller avlivning.
Möjligen kan du komma undan genom att skaffa dig pälsuppfödarlicens och köpa in en buruppfödd räv?
Citera
2008-02-08, 19:24
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Det är olagligt att ha räv, hur du än gör. Tror jag iaf. Men om du verkligen vill ha en, så ska du mata vilda ungar så att de vänjer sig vid folk, framförallt dig.

Då fungerar de ungefär som katter, bara att de sprutar kiss omkring sig.
Citera
2008-02-08, 19:25
Medlem
Kan man inte behandla pälsen på en räv och göra den mer lik en hund?

Vilken sorts räv hade du tänkt dig?
Citera
2008-02-08, 20:50
Medlem
MisterToms avatar
Öh well, du måste vara en djurpark.
Citera
2008-02-08, 21:14
Medlem
ih82w846s avatar
På tidigt 70-tal var det en som bodde vid Värnhemstorget i Malmö som hade en Räv som han gick runt med precis som en hund, verkar som det var ok på den tiden.
Citera
2008-02-08, 21:31
Medlem
Krafses avatar
Så jävla fittigt att det ska vara så svårt! Fan alltså, jag vill inte ha någon annan hund än en räv, (rödräv) varför ska det vara så förbannat omöjligt?

Okej, ursäkta mitt utbrott.

Kan man ta en rävunge och föda upp, (givetvis utan andras vetskap) och när någon kommenterar det så säger man att den har blivit tam då man matade den utanför huset? Och nu kan jag gå med den i koppel, mitt bland folk!

Måste väl finnas något sätt att snika runt lagarna?
Citera
2008-02-08, 21:32
Medlem
animale
Citera
2008-02-08, 21:33
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
animale

En snabb googling ger detta: http://sv.wiktionary.org/wiki/animale

Inte mycket till hjälp med andra ord..
Citera
2008-02-08, 21:34
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Så jävla fittigt att det ska vara så svårt! Fan alltså, jag vill inte ha någon annan hund än en räv, (rödräv) varför ska det vara så förbannat omöjligt?

Okej, ursäkta mitt utbrott.

Kan man ta en rävunge och föda upp, (givetvis utan andras vetskap) och när någon kommenterar det så säger man att den har blivit tam då man matade den utanför huset? Och nu kan jag gå med den i koppel, mitt bland folk!

Måste väl finnas något sätt att snika runt lagarna?

Man får väl inte ta hand om vilda djur, oavsett om de är skadade eller dylikt? Mata i det här fallet bör nog räknas som ta om hand. En räv är ett vilt djur, och den hör hemma i det fria.
Citera
2008-02-08, 21:43
Medlem
Citat:
En snabb googling ger detta: http://sv.wiktionary.org/wiki/animale

Inte mycket till hjälp med andra ord..

hehehe
Citera
2008-02-08, 21:53
Medlem
fnuskes avatar
Varför vill du ha en räv? Om vi bortser från det estetitiska så är det ett inte ett tamdjur på långa vägar, således kommer du få hantera alla de problem som hör till. Det vill säga det ständiga markerandet med betoning på ständiga (det är ett vilt djur, den markerar revir på en helt annan nivå än en katt/hund). Deras lynne och skygghet (många har ett nästan vargliknande beteende) och det faktum att de kommer sabba din inredning rätt hårt med klättrandet (om vi nu väljer att bortse från pissandet).

Ska du dock ha den ute så behöver den en jävligt stor yta att röra sig på, så är du inte husägare med ägor skulle jag inte bry mig.

Kan mycket väl förstå varför folk får "vill ha" känslor när de ser en räv men det finns en tydlig distinktion mellan vilda och tama djur och det är något som inte får glömmas bort.

Läs på mer om djuret och hur man sköter det, inse hur mycket jobb det är och ta dig en funderare om det är värt det för dig och inte minst djuret i fråga ifall du tar hand om det. Ofta är det mest djurkära beteendet en människa kan ha att lämna djuren i sin egna miljö.

Blir det ett ja efter det så kör på för all del, vill gärna se bilder på den lilla krabaten ifall så blir fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in