2008-02-11, 11:28
Medlem
Gyters avatar
Jag har kommit fram till att det är mindre kolsyra i glasflaskor och små PET-flaskor än i burkar och stora PET-flaskor. 1,5 liters flaskor är också bättre än 2,0 liters.

Jag var som de flesta här inne helt övertygad att Coke var godast på glasflaska. Det kan ha berott på att jag nästan aldrig drack det på flaska utan bara på PET och burk. Men sen började på ett jobb som hade glasflaskor i kylen. Först när jag druckit in mig på glasflaskorna förstod jag att de inte alls är bättre utan tvärtom. En riktigt kall glasflaska kommer inte i närheten av en riktigt kall burk. Om man häller upp en burk och en flaska i glas är det väldigt lätt att se skillnaden.

Så mitt råd till OP är köp inte flaskor utan men va noga med att kyl den COke du dricker väl. Det är det absolut viktigaste.
Citera
2008-02-11, 14:58
Medlem
jeppstahs avatar
Jag föredrar 33cl glasflaskor, nostalgi.
Sen 50cl burkar, även det nostalgi. Inte druckit en sådan på säkert 10år, men iaf.

Sämst är 50cl PET-flaskorna.
Smakar förfan helt värdelöst.
Citera
2008-02-11, 15:06
Bannlyst
25cl-flaskorna är ju faktiskt bäst.

33cl-flaskor är ett jävla ofog, jävla nymodigheter
Citera
2008-02-11, 15:10
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Jolt cola är godare, smakar mer cola
Citera
2008-02-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
25cl-flaskorna är ju faktiskt bäst.

33cl-flaskor är ett jävla ofog, jävla nymodigheter

Nja...

33cl-flaskorna har ungefär samma form som de gamla, smala 25cl-flaskorna som försvann för ett antal år sedan.

Den nya 25cl-flaskan som säljs i sexpack på stormarknader är ju liten, tjock och saknar etikett.
Citera
2008-02-11, 15:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
http://www.aftonbladet.se/matvin/ole...ticle491786.ab

Om inte öl tar smak av burken så tvivlar jag på att cola gör det.

Och jag hävdar att han har fel

En stor skillnad mellan flaska och burk är ju t.ex att det senare inte påverkas av ljuset. När det gäller öl gör det ju redan skillnad på om man har klart, grönt eller brunt glas i flaskan.

Ta två flaskor, lagra den ena i ljusa förhållanden, den andra i mörka förhållanden och smaka sedan och se om du känner skillnad.
Citera
2008-02-11, 15:48
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Icke!

Det handlar givetvis om att colan tar smak av behållaren det ligger i.

Burkcola, glasflaskcola och petcola smakar inte alls lika, och det handlar som sagt om förpackningen.

Precis som att det är stor skillnad på burk och flasköl.

3 Rader text, 3 rader kvalificerat skitsnack, jag har både pluggat kemi/bioteknik såväl som jobbat på labbet hos ett välkänt varumärke och kan intyga att det är precis samma sak i alla tre behållare De(behållarna) är NATURLIGTVIS tillverkade så att de inte skall ge smak ifrån sig och tillverkningsprocessen är grundligt övervakad så att inte läsken skall smaka olika.

Det skulle va kul om du spottade ur dig lite bevis för dina teorier som inte härrör från din eller andras "kännedom" om hur det smakar.

En rapport där man smaktestat alla olika typer av behållare och kunnat konstatera högre eller lägre halter av vissa ämnen som påverkar smaken existerar, skulle t ex kunna övertyga mig....

PS. nån nämnde att det inte smakar bra ur ett "läsktorn" vilket jag kan hålla med om, men det beror snarare på "läsktornet" än på läsken eftersom blandningen inte är övervakad lika väl som på en produktionsanläggning. DS.

Såg att du hade svarat någon redan så jag tar tillfället i akt att krossa dina teorier på den punkten också.. Om du ska ha smakskillnad på läsk för solljus så måste läsken exponeras för solljuset, så långt hoppas jag vi är överens. Hur lång tid det tar innan man känner smakskillnaden vet jag inte på rak arm, men jag skulle nog gissa att det MINST är två-tre veckor i konstant solljus om vi räknar extremt lågt.

Här kommer problemet med din teori, läsken produceras och ställs i ett lager, därefter körs det till grossist som ställer det i sitt lager. Efter ett tag hamnar det i återförsäljarens lager, MEN den har ännu inte exponerats för solen mer än vid i och urlastning (detta görs förövrigt inomhus i de allra flesta fall vid t ex lastkajer) Summa summarum skulle du behöva sälja läsken fram och tillbaka sådär en 1000 ggr för att komma upp i den exponeringstid du behöver för smakskillnaden och då har Bästföre datumet gått ut för längesen..

Tack och adjö!
Senast redigerad av käcke-per 2008-02-11 kl. 15:54.
Citera
2008-02-11, 15:55
Medlem
jeppstahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käcke-per
3 Rader text, 3 rader kvalificerat skitsnack, jag har både pluggat kemi/bioteknik såväl som jobbat på labbet hos ett välkänt varumärke och kan intyga att det är precis samma sak i alla tre behållare De(behållarna) är NATURLIGTVIS tillverkade så att de inte skall ge smak ifrån sig och tillverkningsprocessen är grundligt övervakad så att inte läsken skall smaka olika.

Det skulle va kul om du spottade ur dig lite bevis för dina teorier som inte härrör från din eller andras "kännedom" om hur det smakar.

En rapport där man smaktestat alla olika typer av behållare och kunnat konstatera högre eller lägre halter av vissa ämnen som påverkar smaken existerar, skulle t ex kunna övertyga mig....

PS. nån nämnde att det inte smakar bra ur ett "läsktorn" vilket jag kan hålla med om, men det beror snarare på "läsktornet" än på läsken eftersom blandningen inte är övervakad lika väl som på en produktionsanläggning. DS.

Såg att du hade svarat någon redan så jag tar tillfället i akt att krossa dina teorier på den punkten också.. Om du ska ha smakskillnad på läsk för solljus så måste läsken exponeras för solljuset, så långt hoppas jag vi är överens. Hur lång tid det tar innan man känner smakskillnaden vet jag inte på rak arm, men jag skulle nog gissa att det MINST är två-tre veckor i konstant solljus om vi räknar extremt lågt.

Här kommer problemet med din teori, läsken produceras och ställs i ett lager, därefter körs det till grossist som ställer det i sitt lager. Efter ett tag hamnar det i återförsäljarens lager, MEN den har ännu inte exponerats för solen mer än vid i och urlastning (detta görs förövrigt inomhus i de allra flesta fall vid t ex lastkajer) Summa summarum skulle du behöva sälja läsken fram och tillbaka sådär en 1000 ggr för att komma upp i den exponeringstid du behöver för smakskillnaden och då har Bästföre datumet gått ut för längesen..

Tack och adjö!

Läsken kanske är densamma, men aluminiumburk och glasflaska luktar olika.
Och lukten är ju en del av smaken!
Citera
2008-02-11, 16:02
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppstah
Läsken kanske är densamma, men aluminiumburk och glasflaska luktar olika.
Och lukten är ju en del av smaken!

Som jag skrev tidigare så är de tillverkade för att varken ge ifrån sig lukt eller smak, de sköljs noggrant som tusan innan de fylls så det finns inget utrymme för smakskillnader. Iallafall inte i de större varumärkenas produkter, budget-cola av olika slag har jag ingen aning om, eventuellt sparar de in på sånna "onödiga" saker
Citera
2008-02-11, 16:33
Medlem
Gyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käcke-per
Text

Jag säger fortfarande att det är mindra kolsyra i glasflaskor än burkar.
Det kan var och en testa.
Citera
2008-02-11, 16:44
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyter
Jag säger fortfarande att det är mindra kolsyra i glasflaskor än burkar.
Det kan var och en testa.

Jag tror inte det är nån skillnad på kolsyra mellan glas och burk, men jag ska låta det vara osagt eftersom jag inte är säker...

För att testa måste man ha mätutrustning så det kan inte var och en testa...
Citera
2008-02-11, 17:03
Medlem
Bulldoozers avatar
Jasså, trodde ni menade den där "oldschool cola" eller vadfan den kallades som kom runt förra julen, det var också på flaska, 4 pack kom de i.. coca cola som skapat dem också..

http://hem.passagen.se/cokeisit/swedish/bottlesw.html

så ser de ut om jag inte är helt fel ute..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in