• 1
  • 2
2008-02-08, 18:09
Medlem
R.Rs avatar
Sökte lite snabbt, och hittade ingen dylik "klagotråd" men har detta redan varit uppe för diskussion får väl mod låsa.

Tillbaka till topic alltså, de personer som har svårt med att baka snus. Hur tusan "lyckas" man med det egentligen? Nu kanske det bara är jag som umgås med en och annan idiot, men flera kompisar, f.d kompisar osv har haft väldigt svårt för att baka ihop en prilla. Alltså, alla är vi ju nybörjare nån gång, att man får träna lite första gångerna är ju förståeligt men det här är alltså personer som snusar både portion och lös ganska regelbundet, och ändå har de inte på flera år lärt sig baka riktigt

Droppen kom väl så att säga för några dar sen. Var ute med en vän, och så träffade vi några gamla kompisar. Så småningom langas dosan med lös fram, då mina kompisar själv har slut. De tar lite snus, och ska sätta igång att baka. Då ber en av mina "gammelkompisar" mej att baka hans snus, så den ska "hållas ihop ordentligt". Kan inte hålla mej från att skratta han rakt upp i ansiktet, vilket även mina andra kompisar nedlåter sig till, resultatet blir en generad och lite småsur kompis som bara trycker upp lösen direkt i käften

Men som sagt, hur svårt är det att åtminstone baka en lös så den håller sig någorlunda? Vad har ni andra för erfarenheter, är det fler som har likadana kompisar eller har ni själva haft svårt att lära er? Själv fick man väl träna lite i början, men tyckte aldrig de var särskilt svårt, blir ju snabbt en vanesak.
Citera
2008-02-10, 00:32
Medlem
Ja... själva utförandet är väl inte jättesvårt. Ett par tryck på dosans kant och sen upp med den eller eventuellt fixa till kanterna lite för att sedan trycka upp den.

Har själv vänner som ber mig baka när lösen kommer upp. Dessa är inga nybörjarsnusare utan har snusat sen år tillbaka men självfallet bara portion.
Hade själv inga större problem när jag skulle lära mig, tog ett par gånger innan den blev som jag ville ha den. Självklart gjorde jag rookie misstaget att baka bollar hela tiden vilket skapade rätt mycket nötande på tandköttet och allmänt obehag men efter ett tag så lärde jag mig att använda ovanstående "kanttryckar" teknik.

Lite mer off topic:
Säg åt grabbarna att köpa Röda Lacket lös, det är som att "joxa" med play-doo lera.
Senast redigerad av Lioonel 2008-02-10 kl. 00:34.
Citera
2008-02-10, 00:52
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lioonel
Ja... själva utförandet är väl inte jättesvårt. Ett par tryck på dosans kant och sen upp med den eller eventuellt fixa till kanterna lite för att sedan trycka upp den.

Har själv vänner som ber mig baka när lösen kommer upp. Dessa är inga nybörjarsnusare utan har snusat sen år tillbaka men självfallet bara portion.
Hade själv inga större problem när jag skulle lära mig, tog ett par gånger innan den blev som jag ville ha den. Självklart gjorde jag rookie misstaget att baka bollar hela tiden vilket skapade rätt mycket nötande på tandköttet och allmänt obehag men efter ett tag så lärde jag mig att använda ovanstående "kanttryckar" teknik.

Lite mer off topic:
Säg åt grabbarna att köpa Röda Lacket lös, det är som att "joxa" med play-doo lera.

Haha ja, det är ju inte någon komplicerad process att baka en prilla direkt. Sa faktiskt just här om dan att de borde satsa på röda lacket, blev själv överraskad över hur lätt det var att baka för några år sen då jag provade de.
Citera
2008-02-10, 01:01
Medlem
knoxahs avatar
Prismaster?

Annars kan man ju ta en sked, skopa upp en hög med lössnus på tungan och föra upp under läppen. Skedmetoden funkar utan sked också. :R

Jag brukar ta med tummen och långfingret en pris, öppna underläppen och peta upp så odiskret jag kan.

Baka är jobbigt.
Citera
2008-02-10, 01:05
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Prismaster?

Annars kan man ju ta en sked, skopa upp en hög med lössnus på tungan och föra upp under läppen. Skedmetoden funkar utan sked också. :R

Jag brukar ta med tummen och långfingret en pris, öppna underläppen och peta upp så odiskret jag kan.

Baka är jobbigt.

Du tillhör möjligen inte min närmaste bekantskapskrets?
Citera
2008-02-10, 10:48
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Prismaster?

Det är nog det mest bögiga verktyget som finns, det är till för lättklädda män med väska, och små flickor.
Citera
2008-06-12, 17:13
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lioonel
Självklart gjorde jag rookie misstaget att baka bollar hela tiden vilket skapade rätt mycket nötande på tandköttet och allmänt obehag men efter ett tag så lärde jag mig att använda ovanstående "kanttryckar" teknik.
Man bör alltså klämma ihop en liten "platta"?
Jag tänkte att det kunde vara kul att prova lössnus så jag köpte en dosa igår och blev positivt överraskad.
Smaken är mycket trevligare än den hos portionssnus, men det var väldigt svårt att få till en ordentlig prilla och skiten smulades sönder under läppen.
Citera
2008-06-12, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag tänkte att det kunde vara kul att prova lössnus så jag köpte en dosa igår och blev positivt överraskad.
Smaken är mycket trevligare än den hos portionssnus, men det var väldigt svårt att få till en ordentlig prilla och skiten smulades sönder under läppen.

Köpte en lös iförrgår. Smakar absolut gott men är inte riktigt värt besväret. Har inga problem med bakningen men blir ju så kladdigt. Inte för att låta fin i kanten men skulle behöva gå runt med en nagelsax och peta ut skiten under naglarna. Sedan fastnar skiten på tänderna också så man ser ut som en riktig bonde.

Näpp, portion är 2000-talets sätt att snusa på.
Citera
2008-06-12, 21:10
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Håller med dig till fullo. General portion FTW!
Citera
2008-06-12, 21:51
Medlem
byyys avatar
Citat:
Prismaster?

Baka är jobbigt.

Prismaster är en av dom mest korkade uppfinningarna. Asså jag syftar på resultatet man får, jämfört med om man bakar med fingrarna.
Citera
2008-06-12, 23:06
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten

Ja, man märker efter ett tag att det är betydligt skonsammare för munnen/tandköttet att göra så, det "vanliga" är väl att man som nybörjare gör bollar istället.

Träning och åter träning, sen håller det (någorlunda iaf)

Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Köpte en lös iförrgår. Smakar absolut gott men är inte riktigt värt besväret. Har inga problem med bakningen men blir ju så kladdigt. Inte för att låta fin i kanten men skulle behöva gå runt med en nagelsax och peta ut skiten under naglarna. Sedan fastnar skiten på tänderna också så man ser ut som en riktig bonde.

Äh, så besvärligt är det inte. Visst är det lite kladdigt, men man vänjer sig snabbt. Tar du en "levande" istället för att baka en massa blir man knappt kladdig alls, jag får aldrig skit under naglarna. Ang tänderna går ju det mesta bort om man dricker något, alt. kan man ju skölja munnen lite extra när man är på toan.

Visst är portion behändigt, men nog blir det tråkig smak i längden
Citera
2008-06-13, 00:16
Medlem
k0rv3ns avatar
JO visst har man några kompisar som inte kan baka ordentligt. Bakar i fingrarna och halva snusen försvinner i marken. Själv tog jag hjälp av en polare första gången som visade och efter det gjorde jag lika dant. Bakar i handflatan, blir lite skitet i handen men det torkar man bort på byxorna(om man inte har vita).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in